TJ

Alla inlägg under augusti 2010

Av tj - 26 augusti 2010 22:37

Hej!


Idag så har vi haft brandskyddsutbildning i skolan och lite datorkunskap.


Imorgon kommer första porträttet av de kungliga. Jag har samlat böckerna som Nationalencyklopedin gav ut i år. De har tagit fram allt som har med det kungliga att göra och därför använder jag mig av deras fakta när jag berättar om kungarna.


    / J

Av tj - 26 augusti 2010 20:43

hejsan på er alla. Idag har vi då haft den härliga utedagen. Vädret va underbart fint, måste ju ha tur nån gång   Vi samlades vid discobollen för upprop och tilldelning av grupper. Sedan gav vi oss ut på olika uppdrag och ett ställe var Sundet. Där skulle vi mäta upp bron som är där. Där flög även min och en till i min grupps böcker i sjön. Fick nya sedan men ändå. Det har varit en väldigt rolig dag men nya bekantskaper.


Här bjuder jag nu på lite bilder med all hast tagna från utedagen. Ha det bra allesammans.
  Här ser ni hela klassen. Eller ja.. nästan hela   

 

      Detta är en av mina lärare! ( Gun ) En annan av mina lärare.( Lotta ) 

     

Av tj - 25 augusti 2010 22:01

Jaha, snart har ännu en dag gått på vårat liv. Nu är vi en dag närmare livets slut. Men tänk inte på det nu. Idag har vi haft mediekunskap där vi gick igenom olika medier som man brukar använda. Sen vi fick se en film och en datoruppgift i grupp.


Sist hade vi matte och den blev som den blev helt enkelt. Som jag sa var det fångarna på fortet, det är faktiskt roligt. Men nu är det ett uppehåll tills måndag. Dagens avsnitt kommer imorgon tillsammans med Förhäxad. Lite längre fram i planeringen kommer vi ha en omröstning, kungliga porträtt och till och med schlagerhistoria i många drag. Min förhoppning är att ni ska få en höst blogg. Det finns många möjligheter.


Hej då     / J

Av tj - 25 augusti 2010 21:34

Hejsan allihopa. Idag så har vi haft den utedagen som jag har pratat om de senaste dagarna. Det var kallt, blåsigt och mycket regn. Men det va kul som bara den. Hamnade i en mycket bra grupp. Meningen med denna utedagen va att man skulle lära känna alla i klassen. Det gjorde vi, vi pratade och hade kul medans vi löste lite olika uppgifter. Imorgon ska det bli fint väder och vi ska vara ute HELA dagen så det va skönt. Det kommer nog bli hur kul som helst, med mycket skoj och många roliga stationer. Detta var allt från mig idag. Ha det bra så länge. /T   

Av tj - 24 augusti 2010 23:22

Hej    


Andra dagen avklarad och färdig. Vi skrev brev till oss själva som vi sedan öppnar vid studenten. Gjorde lära känna övningar. Hade datorkunskap då vi fick inloggning av datorer och genomgång av hur man kommer in i kärnhuset etc. Kärnhuset är ett intranät som är användbar för där får man viktigt information osv. Sist hade vi Svenska. T har sagt att vi fått ännu mer frågor men vad ser jag, frågor som är till oss båda i samma. Det är en fråga till mig och en till T. T kan inte alltid svara åt mig och det är väldigt tråkigt att gå igenom alla frågor med varandra. T brukar ju dessutom bara svara tvärt utan att ens prata med mig fören efter.

Jag kan inte svara på en fråga som just blivit svarad på. Man får en fråga och sen besvarar man den. På detta sättet får ni aldrig svar på saker om mig om jag inte skriver om det i inlägget jag lägger ut, men hur kul är det på en skala   

Detta sa faktiskt jag igår och det vet ni, har ni en fråga som båda kan svara på så naturligtvis ställer ni den men skriver ni:


Hej var har du T gjort den senaste tiden. Skulle också vilja veta vad J tittar på tvn. Ni ser själva, T är på hugget ofta och svarar på era frågor, jag också om jag får chansen. Nu svarade T på er fråga men han kunde inte ge er svar på min fråga.


Jag tycker mycket om släktforskning och om några är intresserad av hur man gör och börjar så kan jag ge er en kurs om intresset är stort. I helgen så väntar alla släktforskares höjdpunkt på hela året. Släktforskardagarna 27 - 29 aug för er som har intresse. Detta sker en gång om året på olika platser i Sverige. I år är det i Örebro och hade gärna åkt dit men dels är det en bit och så finns det andra förhinder. Sista anmälningen var 16 augusti så försent nu men kan ändå vara bra att känna till. Här kan man se utställningar, köpa nya grejer som kommit under året men naturligtvis tidigare också. Men framförallt så träffar man ju andra forskare och man kan ofta få tips och dela sina kunskaper med andra.


Årets nyhet är Sveriges dödbok 1901 - 2009 som är en databas där man söker upp avlidna i Sverige under den angivna tiden. Sen också Sveriges Befolkning 1880 som är databas där man kan söka upp personer som bodde i Sverige 1880. Nytt för i år med den sista är att man också lagt in källsidan till uppgifterna på skärmen. Jag bara skriver så nu får det vara bra. Men vill ni veta mer är jag på hugget.


Vi hörs och tänk på vad jag sa nu    / J       

Av tj - 24 augusti 2010 19:51


/T

Av tj - 24 augusti 2010 18:55

Idag har vi haft mycket information om de två kommande dagarna. Det har pratats om regnet och allt. Imorgon så kommer vi då vara ute på eftermiddagen, vi kommer att ha många stationer där vi kommer att göra många olika saker. En sak som jag riktigt längtar och hoppas på är att vi ska paddla kanot. Det är jättekul.
På torsdag så kommer vi att vara ute på en heldag. Vi kommer att cykla några mil och stanna för lite olika aktiviteter och ha fika med oss. Antar att vi ska äta på någon speciell plats som de har bestämt. De här två första dagarna på Teknikum har varit jättetrevliga och lärorika om jag nu ska säga så   

Nu ska jag försöka att få min Hotmail fixad här. Vi ses allihopa. /T

Av tj - 23 augusti 2010 22:04

Välkomna   till tj blogg höst. Gymnasiet har kommit, sommaren är med andra ord över. Det är bara att inse vid det här laget. Kl. 7 vaknade jag och åt frukost, sen gick jag fram och tillbaka i hela lägenheten tills jag tog en promenad till skolan. Vid 10 var det upprop, sen följde man med sina lärare m.m Vi fick information, skåp, nycklar och sen var det fotografering av klassen. Detta är för att vi alla i klassen ska lära varandra våra namn dels att lärarna ska det.


Vi gick rundvandring och fick schema. mer gjorde vi faktiskt inte idag. Imorgon får vi pröva några lektioner och vi ska ju naturligt vis sätta igång med en filminspelning och träna att vara i radio. Nu var ju inte det riktigt sant men testa ljud och sånt. Jag ser fram emot då vi ska få dubba en liten film snutt, det flesta finns på youtube från tidigare klasser. Jag lovar dela med mig av detta när jag har lagt upp det där.


Sen så om vi lämnar skolan ett tag så får vi ju en hel del frågor, vilket är super kul enligt mig. Men ni ställer liksom frågorna till oss båda för T sitter hemma hos sig och jag här och det blir jobbigt om man måste fråga den andra vad den andra ska svara. Jag ber er därför att skriva den fråga som är till mig och T vill ha det frågor som är till han. Kom ihåg att vill ni ha mera utförliga svar från mig så ber ni mig att ta upp detta i Js Hörna så gör jag det och ni kan såklart vara anonyma.


Tv4 firiar 20 år nu och därför visas fångarna på fortet kl 20.00 idag och det ska komma imorgon också så jag antar det är måndag till fredag. 21.30 är det också nya avsnitt av Time Out om någon är intresserad.


Jag lägger ev upp klipp från serien om jag lyckas får tag i det. Till hösten blir det nya kändisar och vi ska besöka kungahuset ibland. Det blir även frågesport om våra kungar genom tiderna. Jag hoppas att denna höst kommer bli bra, och jag ser fram emot en ny period blogg.

                                                  
                 / J 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards