TJ

Alla inlägg under oktober 2010

Av tj - 13 oktober 2010 21:58

Hej hej. Idag har det varit riktigt kallt för första gången i år. Snart blir det väl tjockjacka igen tillsammans med tjocka vantar och mössa..   

I svenska så har vi börjat med ett skojigt arbete. Vi ska skriva en uppsats och vi har fått några tips-rubriker som hjälp för att inspirationen ska komma. Jag har valt att skriva om någon som kommer från ett annat land, kommer till Sverige och kanske är med och firar midsommar eller kanske jul. jag har kommit till sida 8 och har nog passerat det minsta man måste ha skrivit men jag har lätt för att hitta på en historia så det är rätt kul  


Pluggar mycket inför läxförhöret imorgon på engelskan, ett stort kapitel så måste kunna mycket.


Vi fick en fråga för inte så länge sedan, om vi kunde göra en till frågestund. Visst kan vi göra det men till det så behöver vi såklart frågor. Så det får bli när vi fått några. men det kommer i alla fall att bli i så fall.


Nu gäller det att plugga för att vi har dubbel-prov nästa vecka så detta är allt idag. Hejdå. 


/T

Av tj - 13 oktober 2010 10:49

   Sjömansbiff - en klassiker

5-600 g fransyska el. ytterlår i skivor
salt och peppar
3-4 gula lökar, skivade
8-10 potatisar, skivade
4 svartpepparkorn
2 krm kumminfrö
2 lagerblad
1/2 tärning nötbuljong
4-5 dl öl
hackad persilja
matfett till stekning


1. Krydda köttet och bryn det väl i en panna i matfett. Bryn sen löken.

2. Varva de skivade potatisarna, löken och köttskivorna i en gryta. Salta lätt och strö kummin mellan varven. Lägg i lagerblad och pepparkorn.

3. Smula ner buljongen och späd med öl så det knappt når upp till innehållet. Koka sakta under lock tills köttet är mört 50 – 60 minuter. Strö på persilja.

Av tj - 13 oktober 2010 10:27

Hej   


Idag har jag varit på vårdcentralen och opererat min tå. Jag har något som kallas nageltrång och de har nu klippt bort en bra bit av nageln och den väntas komma upp igen efter ett halvår. Det blöder ju en hel del som ni förstår och ont gör det för bedövningen börjar sakta släppa. Har tagit tabletter men det lindrar bara en del.


 / J   

Av tj - 12 oktober 2010 07:15


/T

Av tj - 11 oktober 2010 20:16

Tjena allihopa. Idag hade vi IOS, BK, matte och svenska.. Detvar kul men vet inte va jag ska säga om matten    låter det vara osagt haha.


Imorgon väntar nog en toppenbra dag, detta för att det är en så kort dag. Då kommer vi ha engelska, svenska och sist arbetsmiljö och säkerhet. Maten blir spagetti och köttfärssås och det är ju jättegott    Men även de längsta dagarna är okej för att jag går i en så bra klass !! 


Har stor förväntan på mitt IVÄ när vi ska ut och paddla och mycket annat.


Har även hittat en jättebra låt som jag kommer ha som veckans låt imorgon. Blir nog säkert topp!!



Nu ska jag nog se om jag har några läxor så vi hörs en annan dag...    /T

Av tj - 11 oktober 2010 19:32

Hej   


Idag har vi snackat en hel del praktik innan vi kunde fortsätta med våran reklamfilm som blev färdig idag och är klar för visning. Ni ska såklart ta del av reklamen för jag tror många känner igen sig. Men vårat budskap är att lärarna ska undervisa så att ALLA förstår. På arbetsmiljön fick jag MVG för mitt inlämmnsarbete och så fick jag VG på provet i svenska. Jag trodde inte jag var så bra utan känner mig stolt och många av mina vänner är det också.



haha  / J   

Av tj - 10 oktober 2010 22:58

För er som tittar på dansfeber vet hur Fredrick Federley tolkade Eric Saades nummer Manboy. För er som inte vet finns här klippet och för oss andra kan vi skratta och nästan skämas en smula.


              / J   

Av tj - 10 oktober 2010 18:58

Tjenixen   Igår så var ju jag ock pappa iväg och sågade brädor till våran bod, bilder kommer i slutet av detta inlägg.


Idag har 80% av dagen gått till mitt rum!! Har haft storstädning där idag. Mycket damm och gamla papper och sånt...  Bilder kommer även på det i slutet av detta inlägg.


Har lagt märke till läsare ifrån Finland, USA, haha Sverige och Tyskland.
Till er från andra länder än Sverige; välkomna till vår blogg!!!!! Säger inte det till alla svenskar för att ni redan vet att ni är välkomna   

Tror att alla svenskar är lite dåliga på att testa att läsa bloggen i andra språk än svenska, då tänker väl ni när jag säger så att varför skulle vi ??? Svaret kan ju va att det är kul att se hur mycket man förstår på andra språk och om ni är osäkra så håll bara musen över den mening ni inte kan i ett annat språk så kommer den svenska översättningen    Vi har gjort detta och det kommer ni kanske att få se någon annan gång.......  Men testa t.ex Norska, haha det är rätt så roligt.



Här kommer bilderna som jag lovade i alla fall. Vi hörs snart igen....


          


Mitt rum före och efter....


          


         och efter...........


           


Här är några bilder som jag bara tog idag,, hör inte hit men i alla fall...


       


       


  /T


/T

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards