TJ

Alla inlägg under november 2010

Av tj - 10 november 2010 12:15

Veckans Recept åkte bl.a till Japan och hämtade upp det bästa han hittade.

 Fish and chips tempura med citrusaioli   

Antal portioner: 4
Ingredienser

600 g fiskfilé
500 g djupfrysta pommes frites
2 liter frityrolja
2 paket tempuramix
1 dl vetemjöl
4 dl panko, japanskt ströbröd
salt och malen vitpeppar
Citrusaioli:
3 äggulor
4 dl neutral olja
1 tsk vatten
1 dl crème fraiche
1 vitlöksklyfta
ev 1 tsk wasabi
1/2 tsk salt
1 citron


1. Citrusaioli: Vispa eller mixa äggulor och vatten i 1–2 minuter. Tillsätt därefter oljan, först droppvis och sedan i en i en tunn stråle. Vispa kraftigt till en homogen smet. Lägg över aiolin i en bunke och pressa ner vitlöken. Blanda i crème fraiche och krydda med salt och wasabi. Tvätta citronen noga, riv skalet och pressa ut saften. Blanda ner skal och saft i aiolin. Låt stå kallt till servering.

2. Hetta upp frityroljan till 200 °. Fritera först pommes fritesen i omgångar. Den ska bli knaprig och gulbrun nästan genast. Låt den rinna av på hushållspapper och salta precis före servering.

3. Sänk temperaturen i fritösen till 160 °. Blanda samman tempuramixen enligt anvisningen på paketet. Skär fiskfiléerna i tolv avlånga strimlor, ca 50 g per styck. Krydda fiskbitarna med peppar runt om, vänd dem i mjöl och skaka av lite lätt. Doppa därefter fisken i tempurasmet och till sist i pankobröd, innan fisken friteras lätt gyllene. Lägg upp pommes frites och friterade fiskfiléer, strö över salt och servera aiolin i en skål vid sidan av.

Av tj - 9 november 2010 18:15

Go kväll


Skissen av serietidningen börjar närma sig mot sitt slut. Vi har letat typsnitt och bilder som vi ska ha med. På datan hade vi samtal med läraren om hur vi ligger till en så länge. Lektionen gick åt att rätta lite småfel som råkat komma med. På svenskan fortsatte vi med filmen, men det var något konstigt med videon så vi fick gå tidigare från lektionen och skönt är väl det.


Jag har haft rätt ont i halsen idag och det gör ont i ögonen så jag följde inte med till bowlingen. Denna vecka har vi en så länge varit halv klass eftersom vinterkräksjukan härjer nu bl.a Men jag får tid istället att skriva hemskrivningen på lag och etik som vi fått. Jag är snart klar som tur är. Det tar lite tid och jag vill egentligen inte göra allt idag men imorgon kanske jag inte orkar efter webbdesignen som tar rätt mycket tid den med.


Om det är någon mer som gillar eller är intresserade av släktforskning börjar serien Vem tror du att du är? på svt 1 med start idag kl 20.00 Kända svenskar släktforskar och jag har redan sett 2 säsonger av programmet och nu är redan säsong 3 igång. Innan den svenska visades även amrikanska men inte lika intressant tycker jag men vissa tittade man på. Vill du veta mer om programmet då går du in på http://svt.se/2.106962/1.2200580/sasong_3


Vi hörs    / J   

Av tj - 8 november 2010 22:53

Hallå hallå


Idag har det varit att gå tillbaka till verkligheten igen. Lovet är slut men redan på måndag är vi lediga igen så det känns längtansfullt dit. På medieproduktionen har vi börjat med våran egen serietidning och min och pontus tema blir resa i tiden. Vi har redan börjat rita upp lite av storyn.


Sen blev det film på arbetsmiljön och svenskan. Vi ska nog se färdigt filmen som vi såg på svenskan imorgon hoppas jag för det är en bra film, har sett den innan dessutom. Vi räknade lite procent på matten innan vi gick hem kl 16.00 Lång dag idag men rolig på sitt sätt.


Äta middag, se inspelningar från dagen och jobba med skivan. Jag måste bara få säga att det går riktigt framåt och jag ser fram emot jul då skivan ska vara färdig. Sen blir det väl en uppgradering längre fram men det behöver vi ju inte tänka på nu. Vårt mål är att se till att så mycket material kommer med på skivan.


Sen skulle man kolla på biggest loser sverige och äta igen, hehe   

Hade lite ballerina kvar från helgens inköp. Nu är jag färdig att avsluta dagen.

Jag ber om ursäkt om jag varit seg här i bloggen de närmsta veckorna men man har så mycket annat, skolan bl.a Vissa kanske tycker det är jobbigt att jag skriver så sent men det blir så automatiskt konstigt nog.


Iaf har det bra  / J 

Av tj - 8 november 2010 18:18

Hej hopp !! Då har skolan börjat igen och det kändes bra faktiskt    De har ändrat en del och nu har vi luftkondition och vi har fått tavlan på andra sidan klassrummet, så lite nytt. Maten va väldigt stark om man säger så,,,,,


Vi fick reda på matteprovet som vi gjorde lite före lovet, det va helt okej   


Vi har lite prov och sånt framför oss, men det kommer säkert att gå bra det också så inget att tänka på nu.  Vi slutade rätt s tidigt och började ganska sent så inget fel på denna måndagen. från 11 till 3 , hahaha !! 


nu ska ja nog äta lite så vi hörs en annan dag..      

/T

Av tj - 8 november 2010 00:00

  


Lycka till allihopa!!!!!!!!!!

/T

Av tj - 7 november 2010 15:29

Hellu allihopa     Idag är ja nästan helt frisk, bara lite småhosta kvar.

Har precis gjort en läxa som vi har till imorgon, det är att vi ska intervjua två 7åringar och har gjort halva läxan nu    Ja har varit med J och vi körde dans fast på wii. Det är faktiskt lite svårt till de riktigt snabba låtarna men får väl öva upp mig lite   


Ja imorgon så drar tävlingen igång då, Hoppas att det är många som är med !!!!    Kom ihåg att ni har från imorgon till lördag på er, så än så länge är det inte så bråttom. 


Tycker att det är jätteskoj med att så många olika länder besöker oss, vi har ju länder som USA, Danmark, Finland, Tyskland, Storbritannien, Grekland  Polen      Island och Ungern !! Jätteroligt och såklart SVERIGE !!!!


ja hoppas att ni alla har haft ett skönt höstlov, det har i alla fall jag haft !

/T

Av tj - 6 november 2010 15:57

Hej hej   


Idag steg jag upp kl. 7.30 och gjorde mig iordning. Vid ungefär 9 kom mormor och vi åkte ner till tipshallen i Växjö. Där är det nämligen hundutställning både igår, idag och imorgon. Jag glömde min kameran så har tyvärr inga bilder att visa för det var många fina hundar och min favorit blev 1:a bland de 5 som var ute just då. Vi tittade bl.a på Golden, Labrador, och någon engelsk sprinter spaniel.


Efteråt var vi på mac donalds och i det nya varuhuset Grand Samarkand. Sen satt vi hemma oss mig och fikade. Snart om en timme ungefär ska jag gå till T.


Hoppas att ni haft en trevlig alla helgona helg  / J   

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards