TJ

Alla inlägg under december 2010

Av tj - 15 december 2010 13:19

Hejsan allihopa !!


Ja, idag har vi alltså haft matteprov, som jag så länge pratat om   

Jag har en känsla av att det gick ganska bra faktiskt, vilket är bra, haha.

Sen har vi också haft lite uppspelning av lite några elever,, vi har haft i uppdrag att berätta vad visuell, audiotiv m.m är. Sen har vi fått välja om vi ska spela upp det eller bara läsa, så idag ar det en riktigt rolig timme som vi hade.


Precis kommit hem så inte hänt så mycket ännu,,, men avslutning senare ikväll på trombon-lektionen.. Blir väl också att öva sig inför provet vi har imorgon,, badkläder också för vi ska ha simning ochså,,,


/T

Av tj - 14 december 2010 08:30

Det kommer nu lite om äktenskap och skilsmässa.


Ibland måste äktenskapet upplösas. Det hände även i äldre tid, även om äktenskapet enligt kyrkans synsätt i princip inte kunde brytas. Skilsmässa har ändå varit möjlig i alla tider för särskilda fall och omständigheter. Flera insatser var inblandade och uppgifter om skilsmässa hittar man både i domstolarnas och domkapitlens arkiv.

  

Äktenskapsåldern har ändrats vid flera tillfällen. 1686 års giftermålsbalk angav 21 år för man och 17 år för kvinna. 1734 sänktes åldern för kvinna till 15 år, men hon måste ha giftomans lov (fader, broder eller annan närmaste manlig släkting). Från 1756 sänktes äktenskapsåldern för mannen till 18 år, men höjdes åter 1841 till 21 år. 1858 fick ogift kvinna vid 25 år rätt att råda över sin egendom. 1885 blev ogift kvinna myndig vid 21 år. 1915 blir äktenskapsåldern åter 21 år för man och 18 för kvinna. 1969 sänktes myndighetsåldern till 20 år och 1974 till 18 år. Samma år sänktes även äktenskapsåldern till 18 år för bägge könen.

  

Äktenskapsregistret:

I samband med att äktenskapslagstiftningen reformerades 1921 med en ny giftermålsbalk inrättade Statistiska centralbyrån (SCB) sitt äktenskapsregister. Detta register registrerar inte alla ingånga äktenskap, som man kan tro av namnet, utan uppgifter om äktenskap som har sitt upphov i olika domstolar. De viktigaste är: äktenskapsskillnad, bodelning, äktenskapsförord och gåvor mellan makar. Uppgifterna är offentliga men personer som gör förfrågningar är sekretesskyddade.

När man söker uppgifter här bör man för personer födda 1955 och tidigare ange båda makars fullständiga namn och personnummer samt hustruns namn som ogift. För senare födda personer räcker det med båda makars personnummer.

 

Du kan mejla: aktenskapsregistret@scb.se

 

Det kan komma mer uppgifter om äktenskap men nu har du fått några råd, ställ frågor om ni vill veta något. / J

Av tj - 14 december 2010 08:00


/T

Av tj - 13 december 2010 21:31

Hej   


Idag har det ju varit Lucia och skolan bjöd oss på lussekatter och pepparkakor innan man skulle gå ner till Skogslyckans kyrka och se tåget. Såhär såg tåget ut och den vackra Lucian:

   

Eftersom morgonen gick åt Lucia hade vi ingen medieproduktion och på arbetsmiljön skulle de som ännu inte redovisat redovisa praouppgiften. Några är dock kvar vilket innebär resten nästa måndag. Några som gått på Kungsmad har tydligen startat ett band, vår klass ville se detta band så vi gick ner och vår svenska lärare följde med  . Därtill ingen Svenska alltså, hehe. Men så kom dagens riktiga lektion, just det den långa matten men tillslut slog klockan 15.40 och man fick lov att gå hem, alla rusade till dörren, hehe nej men det kändes så.


Har fixat lite med ett till avsnitt med Js Hörna som kommer på onsdag, får hoppas att det blir bra. Snart får vi börja julbaka om det ska bli av i år eller ej.


Mvh  J      

Av tj - 13 december 2010 17:34

Tjenixen pixen    Hur står det till med er då ?    Idag har vi haft sovmorgon till 11,, ja, några i alla fall.. sen kom jag då till the school och hade lite IOS,BKF och matte !! Vi har ju matte-provet nu denna veckan, på onsdagen ..  Vi fick veta resultatet på ett prov som vi gjorde förra veckan och det va inte så dåligt  det heller 


när jag kom hem så åt jag lite mellanmål och började med matten, sen har det inte blivit så mycket mera,, hej på er alla, vi hörs   

/T

Av tj - 12 december 2010 22:51

Go kväll   


Idag har vi hämtat våra mattor som nästan var torra faktiskt innan vi åkte hem till faster och bjöds på middag. Trevligt eftersom vi inte träffas så ofta, plötsligt kom kusin in genom dörren. Vi gick ut med hunden i den kalla kylan och tittade på tv. Om en vecka ska skivan vara klar, hinner allt vara med???


Det kommer fler så hinner inte allt material bli färdigt kommer det på nästa. Sen kom man hem och var med T en stund. Nu har jag och mamma tittat på tv och snart ska jag lägga mig, börjar ju kl 8.


/ J    

Av tj - 12 december 2010 16:46

Ahap, tjenare på er allesammans !! Idag har det då blivit söndag... Det är lucia imorgon för de som vill, men jag tar nog sovmorgon till halv tio... känns mycket bättre så    Idag så har jag börjat dagen ungefär vid 11 och gick då till datorn en stund innan jag åt frukost. Sedan så räknades det lite matte och sen blev det mera dator och lite tv.


Imorgon så är det bara två lektioner fick jag nyss reda på... börjar klockan 11, hihi     Det blir så skönt efter helgen!! Men jag ser fram emot allt det nya som startar på bloggen efter jul ungefär..  Tror jag också ni gör !! nu ska jag göra lite kvällsmat, hej med er !!

/T      

Av tj - 11 december 2010 21:08

Hej på er !!

Hoppas ni alla mår bra, det gör jag i alla fall    Sitter och lyssnar på veckans låt som kommer vecka 51    Den kommer ni nog gilla,, gissar jag på!! Idag har det hänt mera än vad jag kan skriva om,,, det skulle krävas två inlägg för det ^^

Vid 12-tiden på morgonen så gjorde jag en timmes matte och hör och häpna men har bara 5 tal innan jag är så långt som våran läxa var, hahaha !!!   Sen så åt jag lite men sen vid 2-tiden så kom en kompis ner och vi satt vid datorn en stund och spelade in film samt tittade på lite tv    sen gick vi till henne och bakade lussekatter, sen gjorde vi taco, såg på tv några timmar och nu är jag hemma och skriver i bloggen ^^  Det är nog tid för att sova,,, tycker att helgen susar iväg bara !!!   Tycker inte ni det också ??


Hur som helst ha det gött allesammans !!!


/T

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards