TJ

Direktlänk till inlägg 11 oktober 2014

Vad är det här?

Av tj - 11 oktober 2014 14:33

Att censurera Pippi är som att tillintetgöra Astrids existens och klassiska författarskap. Vad folk håller på med nu är att frånta våra barn deras kulturarv. Ska inte mina barn t.ex få läsa Lindgren-böckerna? Ska det vara så? Aldrig i livet!

 

 

Älskade Astrid, jag är glad över att inte du lever i den här tiden. Ibland undrar man vad det har blivit av mänskligheten.

#pippi #censur #astridlindgren

 

 

 
 
Ingen bild

L. Dassé

13 oktober 2014 17:17

Dem här ändringarna är oerhört små och harmlösa. På 40-talet fanns det en exotifiering kring ¨negrer¨, kineser osv, som kanske inte ansågs rasistiska då(eftersom det fanns väldigt lite invandrare i Sverige på den tiden). Ska vi lära barnen att dela upp människor bereonde på deras hudfärger när det är 5-6 år gamla? När Pippi tex härmar en kines med ögonen. Det kan ju leda till mobbning på skolgårdar och liknande. Samma sak med tintin i kongo, den skrevs väl på 20-talet, då det kanske inte ansågs rasistiskt med svarta slavar, men att läsa det för en 6 åring idag, tror du inte det kan uppfattas väldigt fel och leda till att mörkhyade barn blir mobbade i skolan? Astrid har ju själv sagt att hon aldrig hade andvänt ordet idag ¨negerkung¨och det var på 70-talet. Jag förstår inte varför det är så viktigt för folk att vi har kvar den här gamla skiten som är så orelevant idag att jag inte vet vad jag ska ta vägen/ tack

tj

14 oktober 2014 09:07

Jag håller helt med dig L. Dassé om att det är upprörande när vi delar upp folk. Men vi måste också se till historien hur det har varit så.
Historieboken från 1924 berättade endast kortfattat vad en ”neger” var för något. Dåtidens elever fick veta ytterst lite. Vad som gör mig upprörd över är censuren. Vad blir nästa steg?
Det här handlar inte enbart om Lindgren-böckerna utan är en debatt som fortfarande pågår. T.ex ”kinesen” på Kinapuffarpåsen väntas inom kort försvinna och pepparkakor rekommenderas skifta färg. Förstår du vad jag menar att det har gått till överdrift. Pepparkakor är inte rasistiska. Aladdinasken är inte heller rasistiskt.
Allt detta bygger på att någon tycker det och då är plötsligt allt rasistiskt. Men ska vi lösa rasismen genom att censurera och klippa bort den i medier? Är det då inte bättre att synliggöra människan. Att låta alla vara med oavsett hudfärg, kön, religion, sexuell läggning o.s.v Det torde ju vara det demokratiska alternativet. Jag hade mer hojtat till om Astrid inte hade skrivit om mörkhyade.
Jag är fullt medveten om att böckerna inte är aktuella längre, tvärtom! De har nu blivit ett kulturarv och ska respekteras.
Förlaget skulle t.ex kunna skriva om människans kunskap, för det berättar böckerna om. Varför sa man ”neger” på 40-talet?
Barns rätt till information är begränsad i dag. Jag tänker på barnböckerna på 70-talet som berättade om sex och hur det gick till vid slakt. Inga hämningar alls! Barn hade rätt att få veta.
I dag är våra barn mycket mer skyddade. Vi får inte uttala oss om någonting förrän experterna har godkänt det. På många sätt är det bra, men på lika många sätt är det dåligt.
Nu gör vi inte längre någon skillnad på vi och dem. Nu står vi enade tillsammans och det är precis så det ska vara. Men att förtränga och korrigera det förflutna är uteslutet.
Att man i dag inte säger ”neger” är ju en självklarhet för många, men det finns ju en bakgrund bakom det. Varken jag eller Astrid är rasister. Vi synliggör vår omvärld. Det är för mig det enda rätta. Som i min första roman där jag t.ex skrev en svart man.

Det här kan fortsätta i det oändliga. Nu sätter jag punkt. Ha det bra!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tj - 7 januari 2019 01:01

Vi har flyttat till ny domän. Nya inlägg ser ni här:   http://torejesper.blogspot.com/ ...

Av tj - 6 januari 2019 01:39


          Tjenare!!Ni som ännu inte har kikat in vårt nya ställe, gör gärna det. Där fortsätter TJ andan och vi har nya saker planerade, just nu finns ännu ett nytt videoklipp ute!       https://torejesper.blogspot.com/   Ha det...

Av tj - 30 december 2018 23:45

Så närmar vi oss midnatt och årets sista dag är kommen. Det har verkligen varit ett mycket händelserikt år på många sätt vilket jag redan skrivit om i det förra inlägget. Jag tänkte därför ta tillfället i akt att tacka för alla de här åren på bloggpl...

Av tj - 29 december 2018 23:47

    http://torejesper.blogspot.com/           ...

Av tj - 25 december 2018 15:49

  Hoho! Då har det äntligen lidit mot jul och jag inser verkligen hur lite jag bloggat den här månaden och helt gått upp i en massa annat. Till exempel har jag den senaste veckan träffat flera vänner och bytt julklappar, eller har vi ätit god mat...

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards