TJ

Direktlänk till inlägg 27 augusti 2015

Vår kära hundraåring

Av tj - 27 augusti 2015 23:57

 

Var det någon som missade Dagny Karlsson på ettan i dag? Denna härliga tant som fyllde 102 år för inte så länge sen och som numera bloggar!

 

Dagnys blogg: http://www.123minsida.se/Bojan/ 


Hon fick verkligen en sorglig start med saknat självförtroende och dålig självkänsla. Hennes generation fick ta betydligt mer ansvar än vad vi har fått göra. Som äldst i syskonskaran passade hon sina syskon i stället för att leka med dem. När hennes far gick bort tvangs hon jobba för att hjälpa sin mor med uppehället. Modern rekommenderade henne att sy vilket Dagny avskydde. Hon hade läshuvud och drömde om att få bli pedagog, men det fick hon inte.


Hennes första äktenskap blev även det misslyckat då maken var alkoholist. Sådana förhållanden kan bara leda till osämja och Dagny gjorde det rätta genom att rymma. Hennes liv framskred sedan i bättre dagar då hon fick en examen och träffade sitt livs kärlek. Harry…


Nu har hon sedan en tid tillbaka fyllt tresiffrigt och börjat blogga. Inte nog med det undervisar hon i datorkunskap för de lite yngre pensionärerna. Hon lever verkligen sitt liv och tar igen allt som blev fel i början. På många sätt påminner hon om min karaktär Margareta, men ändå inte. Fast en sak är säker och det är att de har levt ett helt enastående liv, och har båda en historia att berätta. Dagny lär inspirera mig i återstoden av mitt liv precis som så många andra äldre människor.


-----------------------------------------------------------------


Nu har jag ägnat tre dagar åt de gedigna böckerna som jag lånade i måndags och känner mig åtminstone lite klokare. Det är dock så mycket på en gång att jag emellanåt måste koppla av med annan litteratur, alternativt göra något annat. Som i går när jag och T joggade i Elljusspåret t ex. Motion sägs ju vara bra avkoppling mellan studiepass och jag kan inte längre säga emot de som hävdar det. Jag tänkte faktiskt mycket klarare efter joggingturen.

 

 


Det är så skönt när allting klarnar tycker jag. Saker som man först inte förstår men som sedan blir begripliga. En annan sak som kan klarna upp är lösningen på rethosta. Mamma har sedan en tid tillbringat ett par dagar ute på landet och kommit hem med ett eländigt virus. Hennes hals är inte alls snäll mot henne och hon hostar förskräckligt. Till och med jag börjar känna irritation nu. Därför var det en självklarhet för mig att leta upp lämpliga huskurer för att åtgärda problemet. Och jag hittade ett enkelt och bra recept på lökavkok (2 lökar + 1l vatten) som man sedan dricker med lite honung i. Halsen känns betydligt bättre, vilket är en lättnad. Jag vill verkligen inte bli sjuk nu. Förhoppningen är att mammas hals ska åtgärdas den också.

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tj - 7 januari 2019 01:01

Vi har flyttat till ny domän. Nya inlägg ser ni här:   http://torejesper.blogspot.com/ ...

Av tj - 6 januari 2019 01:39


          Tjenare!!Ni som ännu inte har kikat in vårt nya ställe, gör gärna det. Där fortsätter TJ andan och vi har nya saker planerade, just nu finns ännu ett nytt videoklipp ute!       https://torejesper.blogspot.com/   Ha det...

Av tj - 30 december 2018 23:45

Så närmar vi oss midnatt och årets sista dag är kommen. Det har verkligen varit ett mycket händelserikt år på många sätt vilket jag redan skrivit om i det förra inlägget. Jag tänkte därför ta tillfället i akt att tacka för alla de här åren på bloggpl...

Av tj - 29 december 2018 23:47

    http://torejesper.blogspot.com/           ...

Av tj - 25 december 2018 15:49

  Hoho! Då har det äntligen lidit mot jul och jag inser verkligen hur lite jag bloggat den här månaden och helt gått upp i en massa annat. Till exempel har jag den senaste veckan träffat flera vänner och bytt julklappar, eller har vi ätit god mat...

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards