TJ

Alla inlägg under september 2015

Av tj - 12 september 2015 23:14

 

I veckan har jag fått ta del av Philomenas historia. Hon var en av de kvinnor som på 50-talet tvingades leva i nunnekloster efter att ha blivit med ett utomäktenskapligt barn. I klostret blev man en slav och arbetare sig "skamfri" i upp till fyra år om inte ännu längre. Kvinnorna tvangs dessutom beskåda när deras barn såldes vidare till högstbjudande.

Judi Dench gestaltar Philomenas öde på ett fantastiskt sätt. En varmhjärtad person trots det kyrkan och katolicismen utsatte henne för, vilket får mig att beundra henne. Jag kan bara inte förstå hur det fick fortlöpa på det här viset.

Philomenas berättelse är inget påhitt, utan är i allra högsta grad en sann skildring i hur det gick till i Irland för sextio år sedan. Filmen lämnar mig icke oberörd, snarare begrundar jag vad jag just sett. Den vittnar om en mörk tid i katolska kyrkans historia, som jag hoppas och tror inte många är stolta över i dag. Låt oss bara hoppas att barnen fick det bra... kvinnorna fick ju ärr resten av livet. Philomena var bara en av tusentals unga ogifta kvinnor!

 

 

Av tj - 12 september 2015 04:15



 

Av tj - 11 september 2015 21:53

Hej på er alla läsare!

 

 


Det är nu flera dagar sedan jag senaste bloggade och vad kan jag säga, universitetet kräver sin student. Den här veckan har vi diskuterat informationsåtervinning på ett mer djupare plan, nämligen reflekterat kring begrepp som precision och återkallning (recall). Det kanske är lite obegripligt för en del av er och jag strävar inte efter att förvirra er. Jag delger gärna bara vad jag faktiskt håller på med för närvarande. Informationsåtervinning är väldigt intressant och det öppnar även upp för spekulationer. Helt säker kan man aldrig vara på sin sak i det här ämnet. Många av mina kurskamrater vill gärna finna svaren på våra frågor och beskriva hur systemet är beskaffat, men någonstans måste man också inse att allt inte går att förklara. Det vi till stora delar gör under här kursen är att spekulera kring IR-systemets modellering och gränssnitt. Nog om det nu.

 

 


Tidigare i dag bjöd jag T på bio då vi såg Insidan ut. En väldigt bra och djupgående film som Disney verkligen lyckats med. Jag och T tänkte diskutera filmen i Filmresan, så vi återkommer till den, men fem TJ-ringar får den absolut. Jag fick både skratta och gråta, vilket är väldigt ovanligt när det gäller Disney. Den senaste var Modig.

 

Hoppas ni mår bra och får en grym helg. Puss på er!

 

Av tj - 10 september 2015 21:45

Av tj - 9 september 2015 23:04

Tjenare på er!!

Nu taggar jag för musikmilen som går den 19 september här i Växjö. Kommer att spela nere på stan även detta maraton, om nu vädret tillåter det.

Då har jag både den 19 september och den 17 oktober att se fram emot och om ni är nyfikna så ta er ner till stan på dessa datum så kanske vi ses där då!  


Jag som har keyboard som ett av mina största intressen blir såklart glad över fler och fler "spelningar"

Idag har vi haft lite trevligt och fikat, kikat lite på vad J har skrivit. Imorgon ska jag försöka få in den där recensionen av Så och på jorden, som jag lovade.


Tills dess ha en bra kväll och sov gött!!


  

Av tj - 7 september 2015 23:00

 

”Det är som det är”, är ord som jag antagligen kommer bära med mig för resten av mitt liv. Den här dagen har verkligen inte varit bra. Mina inälvor tycks ha haft ett invärteskrig för jag har mått extremt illa och bara velat lägga mig ner och försvinna. Dessutom bränner det i halsen. Vistelsen på landet blev precis som min mor inte lyckad. Jag kan inte erinra mig senast jag hade en så här motsträvig kropp. En del saker är så invecklade att jag inte själv förstår vad som är i görningen. Min kropp har alltid varit ett mysterium och alltid är det något med den.

 

 


Jag antar att jag var väldigt låg under seminariet för jag kommer knappt ihåg vad jag sa. Invärteskriget gjorde mig märkbart förbannad att energin lades på sådant som inte lämpade sig under ett seminarium. Min egen redovisning tror jag blev ett plattfall för många. Allt blev bara strunt och blä… Jag är väldigt besviken på mig själv för den usla presentationen då vet jag vad jag skulle ha sagt. Det som jag bär med mig från dagens seminarium är professorns ord:


”Det är som det är.”

 

Av tj - 6 september 2015 22:52

 

Snart börjar en ny arbetsvecka och jag har laddat genom att botanisera bland de äldre samlingarna på biblioteket. Jag gillar att kombinera äldre litteratur med den senaste utgivningen. Låta det gamla möta det nya. Många härliga läsupplevelser går man annars miste om. Nu ser jag fram emot en ny vecka med nya möjligheter.   

 

 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards