TJ

Alla inlägg under oktober 2015

Av tj - 18 oktober 2015 09:59

Gårdagens filmdag blev något alldeles extra hemma hos Malin med vänner. Vi tittade först på ett romantiskt drama som även innehöll en del roliga scener. Under middagen fick vi oss ett par glädjande skratt. Det blev desto läskigare under den andra filmen då jag insisterade på att vi skulle se The Woman in Black, då det är en film som jag tycker alla ska se. Jag förstod att de andra tyckte den var lite läskig för de underhöll varandra genom små samtal och annat roligt. Jag kan bara erinra mig när T och jag såg den, det var samma sak då också. Efteråt diskuterade vi varför den var så ryslig och då kom vi fram till att musiken var en bidragande faktor. Jag kan inget annat än hålla med. Det var riktigt roligt och jag hoppas vi ses snart igen.

 

 

Av tj - 16 oktober 2015 23:15

Kära blogg!


Det har på många sätt varit en händelserik vecka full av förväntan och spänning. Östra Göinge är en väldigt stor asylkommun och går nästan att jämföra med Alvesta, men inte riktigt. Kommunen präglas av mångfald, om man nu kan kalla det det. Antagligen är det trådlöst nätverk som lockar. Mina tåg- och bussresor har varit av omfattande karaktär och berikat mig på personliga möten. Jag tänker främst på tre personer som jag låter stå i rampljuset. En kvinna som har så ont i sina fötter att hon tvingas uppsöka fotvården, en flykting som inte kan gå på toaletten då han bara äger två kronor och en afrikan som drömmer om att få komma till Stockholm och jobba med något respektabelt, men som är tillfälligt fast i Glimåkra för en tid. Det är något beundransvärt med dessa människor att jag blir fascinerad av deras historier. Varje människa har sin egen berättelse och som bibliotekarie får man möta en uppsjö av olika personer. Men jag är också medmänniska i ett land som nu håller på att förändras. Det är viktigt att inte på något sätt försöka stänga porten in till hjärtat och vara avståndstagande mot dessa människor, då alla tre utvalda står utanför, fastän de ändå lever mitt i bland oss.

 

 


Jag trodde inte på fullaste allvar att Östra Göinge var så berikat på berättelser som det visade sig. Genom att turnera runt har jag fått ta del av en enastående asylkommun med utvecklingspotential. Beträffande biblioteken så kämpar de på med att få folk att gå dit. Jag tycker det är beundransvärt. Hade jag haft en maktposition i dag hade jag hjälpt dem på alla tänkbara sätt med alla tänkbara medel. Det jag bär med mig får min VFU är framför allt mötet med dessa tre färgstarka personer som gemensamt har ett mål i livet (att komma vidare). Veckan fick mig även att reflektera över kvinnan som gifte sig som ung och försvann. På biblioteket är det numera bara en som kände henne, men jag är tacksam för det mötet, och jag vill tacka alla inblandade för den här VFU:n. Undrar tros hur kommande projektarbete ska framskrida…

 

 

Av tj - 16 oktober 2015 18:47


 

Av tj - 15 oktober 2015 22:36

 

Vilken sightseeing jag fått i dag! Det hela började egentligen med resan till Hässleholm som kunde bli försenad i och med något problem mellan Lund och Eslöv. Nu skulle ju detta inte påverka mig, men det kunde bidra till att tågen kanske blev försenade eller ställdes in. Lyckligtvis kom jag till Hässleholm och kunde uppsöka resecentrum för att tömma blåsan. Där träffade jag en flykting som bara ägde två kronor. Man behöver fem kronor för att få tömma blåsan eller något liknande. Jag plockade omsorgsfullt upp plånboken och gav han resterande tre kronor, och han hade nog aldrig varit lyckligare.

 

Från Hässleholm tog jag bussen till Sibbhult via Broby. Sibbhult var dagens huvudsakliga arbetsplats och till slut hittade jag även biblioteket. Under Skåneresan har jag verkligen värdesatt kartan. Det blev ett lika trevligt och roligt möte med Sibbhults bibliotekarie där vi utbytte erfarenheter som jag tror vi kommer ha stor nytta av längre fram.

 

 

På grund av ett dödsfall så har min handledare tagit ledigt de kommande dagarna. Därför fick jag fixa Glimåkrabesöket själv. I Sibbhult var det inga problem att jag begav mig efter intervjun. På bussen till Hässleholm frågade jag busschauffören om han inte kunde ta mig till Glimåkra. Han svarade att han skulle försöka och skrev ut en mycket ovanlig biljett. Busschauffören i Broby godkände tillika biljetten och jag var tio minuter senare på plats i Glimåkra. På deras bibliotek satt en vikarie som blev ömsom arg ömsom förtvivlad när jag presenterade mig då ingen informerat henne om min ankomst. Efter några utvalda formuleringar blev vi kollegor och därmed har det varit en ynnest att få tillbringa torsdagseftermiddagen i Glimåkra.

 

Eftersom dödsfallet ändrade om schemaläggningen (som dödsfall i allmänhet ofta gör) så fick jag bussresa till Osby i stället för till Hässleholm. Det blev helt enkelt smidigare så. Ombord på tåget hoppades jag att konduktören skulle godkänna biljetten som var utlöst i och från Hässleholm… och det gjorde han!

 

I morgon avslutas veckan i Östra Göinge genom ett återbesök i Broby. Tanken är nu att jag ska skrida in med nya ögon, och det kan jag säga att det kommer jag göra.

 

 

Av tj - 14 oktober 2015 22:34

 

Tack Knislinge för en rolig arbetsdag och en givande diskussion kring skolbiblioteket. Östra Göinge verkar uppskatta min uppfattning om hur de ska jobba mot skolan i och med nya rön från utbildningen. Det är roligt när även jag får berätta hur de kan arbeta. I morgon blir det ännu mer skolbiblioteksintegration i Sibbhult. Känns tråkigt att det snart är slut...

 

 

Av tj - 14 oktober 2015 08:11

 

Gårdagens arbetsdag i Hanaskog blev över förväntan jättebra med trevliga möten och roliga diskussioner. Jag var ärligt talat orolig för vad jag skulle möta med tanke på den rådande situationen i Broby, men jag blev överlycklig och lättad i går.   

 

 

Kom hem väldigt sent på grund av förseningar i Alvesta då vi inväntade resenärer från Stockholm, men då satt jag redan på tåget så det gjorde inte mig så mycket. Strax bär det av till Knislinge. Ha en bra dag!

 

 

Av tj - 13 oktober 2015 22:58


 

Av tj - 12 oktober 2015 22:20

 

Nu har biblioteksturnén börjat! Den här gången i Östra Göinge och första biblioteket blev Broby som bara är en besöksverksamhet och ingen mötesplats. Jag blev alldeles ställd! Dock omges jag av glada människor och jag avslutar min dag med lite lektyr på tåget i form av programhantering och målplan (glömde boken i stressen).

 

 

Tack Broby!    I morgon bär det av till Hanaskog.

 

 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards