TJ

Alla inlägg under december 2015

Av tj - 12 december 2015 21:41


 

Av tj - 12 december 2015 11:03

God förmiddag alla läsare!


 


Just nu är jag helt fastklistad vid min skönlitterära läsning efter en intensiv vecka med forskning om urvalsprocesser i olika undersökningsmetoder. Dagen började oerhört lugnt med traditionell frukost och julkalendern. Tycker det är extra roligt nu när de börjar komma närmare vår tid och mina närmaste förfäders levnadsvillkor. All historia är ju alltid nyttig och viktig som jag redan tagit upp i ett tidigare inlägg, men jag tror många håller med mig när jag påstår att den närmsta historeskrivningen är mest tilltalande.


I dag tänker jag besvara era frågor som ni ställt under hösten för att ge er en ny säsong av Frågelådan. Förhoppningsvis hinner jag prata lite böcker i produktionen Boktipset också. Just nu inväntar jag om T vill följa med ut i Elljusspåret för att komma i kontakt med naturen. Man kan väl säga att morgonens soluppgång inspirerade mig till ett sådant beslut!


Vi hörs kanske av senare under dagen. Nu ska jag läsa lite till...

 

 

Av tj - 11 december 2015 22:14

 


Av tj - 10 december 2015 23:24

 

Vilken härlig kväll det blev på Nobelmiddagen och vilka starka tal. Det jag kommer bära med mig är nog litteraturpristagaren Svetlana Aleksijevitjs allvarliga tal, som valde att representera hela det vitryska folket och alla andra forna sovjetiska medborgare som hon samtalat med, vilket sedan blivit huvudpersoner i hennes böcker.

Vidare lärde jag mig mycket utav den svenske kemipristagaren Thomas Lindahl som tilldelats priset tillsammans med Modrich och Sancar för sin forskning om dna-mutationer och dess förmåga att reparera sig själv.

Tre forskare från olika delar av världen (Campbell, Omura & Youyou) som studerat parasiter och räddat flera miljoner människor undan bl a malaria fick pris i medicin. McDonald och Kajita fick pris i fysik för sina studier om neutriner, som tydligen kan byta skepnad!

Ekonomipristagaren Angus Deaton belönas för sin studie om välfärd och fattigdom där han försöker mäta hur lyckliga människor är beroende på hur mycket pengar de har. Om lycka styrs av kapitalet, kan man då påstå att fattiga människor är olyckliga?

Ja, det var många fina tal och spännande vetenskapliga redogörelser som bjöds denna kväll. Sist men inte minst får vi inte glömma fredspriset som delats ut till Tunisiens nationella dialogkvartett, bestående av de fackliga organisationerna UGTT, UTICA, LDTH inkl. landets lokala advokatförening för sitt fredsmäklande efter Jasminrevolutionen 2011.

 

 

Av tj - 10 december 2015 23:21

Tjenare på er!

Idag var det min sista körlektion och det som återstår för mig nu är att plugga teori!! Det är något jag är riktigt dålig på och om jag inte börjar läsa flera timmar om dagen så kommer körkortet att ta lite längre tid. 
Så håll tummarna för mig att jag kommer klara både uppkörningen och teoriprovet!

Nu säger jag godnatt så hörs vi imorgon, då är det ju en härlig fredag igen.


Natti!


   

Av tj - 8 december 2015 23:48

God kväll allihop!


Har ni fått någon snö än? Jag börjar snart efterlysa det faktiskt. Tänk vad tråkigt det vore om hela december passerar utan snö. Tacka vet jag vintrarna förr... Tänkte bara skriva ett litet kort inlägg eftersom jag mestadels pluggat i dag som vanligt. Får försöka komma på något att rapportera eller diskutera med er om under veckan.

 

 

Nostalgi - [Gammal bild]

 

Vad tycker ni förresten om årets julkalender? Jag måste säga att jag tycker väldigt mycket om den. Man lär sig otroligt mycket, samtidigt som det är underhållning (för mig är det visserligen repetition). Dock kan jag hålla med en del kritiker om att formatet är mer riktat till äldre barn. Det verkar överlag vara svårt att få barn till att bli historieintresserade. Den här kalendern har ju fått extremt mycket kritik vilket jag tycker är oerhört besynnerligt. Våra barn behöver de här lektionerna för att lära sig vad som format våra ideal och samhällsstrukturer. Det är min förhoppning att föräldrar också inspirerar barnen till att titta.


Nåja, nu ska jag gå vidare i texten. Hörs!


 

Av tj - 8 december 2015 22:39


 

Av tj - 7 december 2015 00:20

Vilken stormig helg det blev! Jag tror banne mig Helga härjat från fredagskväll och framåt. Visserligen förkunnar SMHI att hon redan passerat, men det blåser fortfarande rejält. Lyckligtvis har jag kunnat sova utan problem. Endast en gång vände jag mig och då var "Helga" väldigt upprörd. Men jag sa till henne att jag inte kunde vara uppe för hennes skull, utan jag behövde mina timmar. Jonna däremot som bor längre upp mot himlen har haft tuffare nätter den här helgen. Jag bjöd in henne till adventsfika i dag för att få en redogörelse om hur Helga hade betett sig. Nej, skämt åsido… jag kände det var dags att träffas på tu man hand och prata igenom saker som hänt under hösten. Det blev ett väldigt kärt återseende med intressanta diskussioner.

 

 

 

På kvällen umgicks jag med T och det var lika trevligt. Bl a gav han mig en julklapp vilket gjorde mig gladeligen överraskad. Dock kändes det lite snopet att han inte får något förrän i januari antagligen. Eftersom han flyttar strax vill jag slå ihop julklapp och inflyttningspresent. Detta är han mycket väl medveten om. Ändå kändes det konstigt att få julklappar redan nu. På tal om paket… jag måste ju nedom stan i morgon och uträtta ett julärende. Det får jag inte glömma!

 

God natt!

 

 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards