TJ

Alla inlägg under februari 2016

Av tj - 7 februari 2016 23:17

Hej på er!!

Helgens stora snackis här på bloggen har såklart varit Melodifestivalen och vem visste annat? Självklart har det varit det vi pratat om, varje år har vi gjort reportage om det och ni som gillar det vet att ni kommer att få en uppdatering varje lördag och söndag utav J.


Jag personligen blev glad över att Robin gick vidare. Alla de andra var skräp mer eller mindre och det blev en överraskad men glad händelse att Samir och Victor inte gick till final. Varför? Jo för att i så fall hade alla de"stora" namnen gått till final och det bara för att de är kända. Nu gick ju bara en utav dem till final och den andra platsen lämnades åt någon som faktiskt skulle ha den  

Ja jag får nog de som inte håller med mig, men hey alla har vi olika åsikter och ni får gärna kommentera in till oss vilka ni personligen höll på. 

Nu blickar vi framåt till nästa helg och fredagen är alltid den dag som man kan göra lite på bidragens låtar så vi sätter ju då våra poäng. 

Innan dess så har vi satt förväntningarna på bidragen och sedan som sagt så är det Show Budskap och Helhet som vi sätter 1-.5 på. 


Så nu vet flera av er hur det funkar hos oss. Godnatt och sov gott!


   

Av tj - 7 februari 2016 07:15

 

Efter en långdragen förhandling beslutade familjen att bege sig till Ljungby för att inhandla allehanda ting, däribland förnya garderoben med jeans. Från början var det meningen att vi skulle åka till Hässleholm för att deras utbud är tämligen större, men det förslaget röstades ner ganska omgående utan min kännedom. Jag får ändock medge att Ljungbyresan blev bra även för mig. Tack vare ett bidrag fick jag tillfälle att investera i kökshanddukar på Hemtex och bistå med rådgivning under tiden familjemedlemmarna provade kläder. Själv har jag svårt att inhandla nya klädesplagg den här månaden. Dels har sjukvårdskostnaderna ändrat om i budgeten och dels har jag inget vidare behov av nya kläder. På JC fanns det t.ex inga nya tröjor sedan sist jag var där och det var flera månader sedan.


Som belöning för hårt smakrådsarbete åt vi en stadig lunch på Månens restaurang. Fläskfilé, potatis och kantarellsås… Avslutningsvis tog vi några snabba rundor i småbutiker innan vi åkte hem ett par hundralappar fattigare, men skönhetsprodukter rikare.

 

Framåt kvällen laddade hela familjen upp för Melodifestivalen genom att låta bidragen ljuda från högtalarna. Någon klar favorit verkar ingen i familjen ha hittills. När väl festen drog i gång var vardagsrumsbordet uppdukat med godis, småkakor och tårta. Varken tårtan eller godiset gick dessvärre åt, varför nästa helgs utbud ska begränsas.


Efter Melodifestivalen kollade vi på den nya serien Unge kommissarie Morse, men den var i stora drag ytterst deprimerande. Morse verkar nämligen så melankolisk att jag blir galen. Undrar tros vad han egentligen går runt och bär på… Innan jag släckte lampan var jag tvungen att läsa de sista sidorna i Svikaren. Rättegången fick ett dramatiskt uppgörande som jag inte kunde vänta med. Frågan är vad jag ska läsa härnäst? Jag somnade i samma stund jag lade huvudet på huvudkudden.

 

 

Av tj - 6 februari 2016 21:45

   

Det blir alltså Robin Bengtsson med sitt munspel som tillsammans med Ace Wilder går vidare till finalen i Friends Arena den 12 mars. Enligt schlagerexperten Nils Dahlman är Wilders framgång föga förvånande. Förra gången hon medverkade var det med en knapp marginal som hon stupade på mållinjen i finalen. Sedan dess har hennes namn etablerats och hon är i dag en artist som många känner igen och beundrar. Därvid ser Dahlman hennes finalplats som självklar. Hade bloggens jury fått bestämma hade hon inte gått vidare. Vad det anbelangar Bengtsson är såväl Dahlman som TJ nöjda med finalplatsen. Dahlman framhåller sålunda att hade Anna Books bidrag fått tävla hade hon förmodligen gått före Robin.

 

Till andra chansen går deltävlingens duopar Samir & Viktor, samt Albin & Mattias. Angående de förstnämnda är Dahlman inte heller vidare förvånad. Killarna slog igenom med sitt bidrag i fjol på exakt samma sätt som i dag. Det är deras personligheter som folk röstar fram och inte själva låten menar Dahlman. Samir & Viktors bidrag är mycket svagare i år och hade kanske inte gått vidare om det varit deras debutår. Att man väljer att klä av sig ser Dahlman som ett märkbart tecken på att man vill ge publiken något alldeles extra. Det medför ibland vissa risker att kasta kläder, men det är för den sakens skull förträffligt om det görs på ett korrekt sätt.

 

Duon Albin & Mattias överraskade Dahlman eftersom han från början varit inställd på att Robin Bengtsson skulle ta den platsen (om Book hade deltagit). Han är tillika enig med juryn om att bidraget Rik var en av Göteborgs vassaste strå, fastän de sjöng på svenska.


Beträffande Mimi Werner som slutar på femte plats kan Dahlman bara tacka henne för hennes insats. Det är svårare för debutanter överlag. Artisten är lika viktig som låten i schlagersammanhang. Det positiva med Werners medverkan är att hon skapar sig ett namn. Dahlman tvivlar inte på hennes fortsatta karriär. Tvärtom är det här bara början. Nu märks det att festen är i gång och vi längtar redan till nästa deltävling i Malmö. Tack för i dag!

 

 

Av tj - 6 februari 2016 18:15

 

I kväll drar det äntligen i gång. Programmet som så många inte tittar på, men som alla ändå har sett. I år leds festen av Gina Dirawi tillsammans med en uppsjö kända profiler som byts av vid varje deltävling. Första deltävlingen går av stapeln i staden som beskrivs som Sveriges framsida… Göteborg! Bloggens jury har sedan artisterna presenterades i slutet av november 2015 spekulerat i vem som ska kamma hem alltihop. Som de senaste åren är det bloggens poängsystem som rangordnar och betygsätter samtliga bidrag, ett system som är framtaget av J i samband med poängsättning i ESC 2013.

 

I kväll tävlar bland annat duon Albin & Mattias med bidraget Rik som fått flest poäng från juryn i och med att Anna Books bidrag Himmel för två diskvalificerades sent i torsdags. Mattias Andréasson deltar i tävlingen för tredje gången. Första gången var 2009 tillsammans med Danny Saucedo och Erik Segerstedt som utgjorde den kända trion EMD med bidraget Baby Goodbye som slutade på tredje plats i finalen. 2012 tävlade han ensam med bidraget Förlåt mig där han öppet bad om förlåtelse till sin flickvän. Hon godtog ursäkten och numera lever de lyckliga tillsammans i Bromma med två döttrar. Albin Johnsén debuterar som artist, men är upphovsman till fjolårets bidrag Det rår vi inte för.

 

Anna Book leder med sina 29 poäng, men hennes bidrag är tragiskt nog diskvalificerat då låten tidigare varit med i den moldaviska uttagningen 2014 under den engelska titeln Taking Care Of A Broken Heart.

 

I botten hittar vi Pernilla Andersson som föga imponerat på juryn med sin ballad Mitt guld. 2011 debuterade hon med sin lite mer svängiga dänga Desperados och lyckades ta sig till andra chansen. Undrar tros huruvida Mitt guld tas emot i kväll…

       

I övrigt ser vi Robin Bengtsson med sitt munspel, Ace Wilder med ett mer avancerat nummer än den show hon bjöd på 2014. Samir & Viktor ska tydligen klä av sig och Mimi Werners countrystil gör dagens startfält till en härlig kompott. Festen kan börja!

 

 

Av tj - 5 februari 2016 23:16

 

Gårdagen framskred utan problem. Jag skrev bland annat färdigt min reflektion om bilderböcker och redigerade det sjunde avsnittet av frågelådan. Därefter kollade jag igenom veckans avsnitt av Farmen och Vänligen Lars Lerin. Båda dessa program måste jag nämligen se på nätet eftersom de kolliderar med andra program. Fördelen med play är ju också att man kan se det när man vill. Resterande tid av dygnet gick åt till att läsa in sig på nästa veckas moment då vi ska läsa betydligt fler böcker och poängsätta morgondagens startfält i Melodifestivalen.


Jag ser att T redan informerat er om de låga omdömena, men jag vill påpeka att det trots allt inte är så allvarligt. Saken är den att poängsystemet ser till att balansera upp våra poäng så att bidragen ändå har en möjlighet att få poäng. Således är det även fyra kategorier att ta ställning till varför ett bidrag snabbt kan samla ihop många poäng. Det tragiska i år är att Anna Books bidrag är diskvalificerat på grund av att låten varit med i den moldaviska uttagningen 2014. Artisten Felicia Dunaf som framförde den engelska versionen Taking Care Of A Broken Heart kom inte med, men publicerade ändock låten på sin Youtubekanal. Låten är därmed publicerad och får inte vara med i tävlingen. Låten kan ni nu lyssna på i bloggen. Anna framför sin låt enbart som gäst i morgon.



Poängen publicerar bloggen i morgon drygt två timmar innan tävlingen drar i gång, men redan nu kan sägas att Anna Book är eller rättare sagt var juryns klara favorit med hela 29 poäng. Hur mycket de andra har fått ser ni i morgon.


I dag har jag mestadels tagit det lugnt med promenad och läsning. I morgon planerar jag att åka till Ljungby tillsammans med familjen då somliga medlemmar är i behov av att förnya sin garderob. Fortsättning följer…


Önskar alla läsare en trevlig helg!

 

 

Av tj - 5 februari 2016 21:47

Hej på er!
Idag är jag på besök hemma. Så ingen dator å det innebär ingen special.
Men i helgen ska ja på ett möte med biogruppen.
Sen skulle en kompis komma imorgon men det blev ändrat tyvärr.
Hoppas något annat dyker upp istället.
Kanske det blir lite pingis och eller biljard.

På söndagen kanske ja ska träffa min granne så får vi se.

Imorgon är det ju såklart melodifestivalen på kvällen, med en diskad redan innan tävlingen börjat.

Varken J eller jag har satt höga poäng på denna första deltävling, men vi kan bli överraskade.

/T OUT!

Av tj - 4 februari 2016 23:22

 

Varje vecka försöker jag svara på era frågor. I dag diskuterar vi narkotika och terrorism. Hur ska vi handskas med det?

 

 

Av tj - 4 februari 2016 00:20

Hej på er!
Mitt i natten och jag ska precis sova, tänkte bara uppdatera er lite.precis varit hemma med några kompisar och sett film. Tyvärr finns inte titeln med mig just nu. Men den var riktigt bra, en sådan film som man mår bra utav.
Efter det tittade vi på något något riktigt kul Youtubeinlägg , också glömt hans namn men det kommer.

En trevlig kväll i alla fall och idag är jag ledig, kan inte bli skönare.

Till helgen kommer också melodifestivalen att starta upp, första deltävlingen. Det vet jag att J är taggad för!
Natti natti!

 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards