TJ

Alla inlägg under mars 2016

Av tj - 15 mars 2016 20:11

 

Då var man inläst på analysmetoder i Litteraturvetenskap med inriktning bilderböcker. De senaste dagarna har jag ju främst prioriterat Melodifestivalen och ägnat stort fokus åt att analysera bidragen. Men nu är det åter till studierna i Litteraturvetenskap. Schemat är dessutom extra pressat eftersom studierna i Lund börjar om två veckor. Jag ser verkligen fram emot det och börjar så smått införskaffa lämpligt kursmaterial. Nu gäller det bara att bli färdig med det viktigaste i pågående kurs.


I går blev det inte mycket studietid då jag promenerade till universitetet och hade läkartid på eftermiddagen. Jag träffade också T en kort stund vid lunchtid för att diskutera bloggens nya design. Efter en snabb bedömning verkar han vara på bättringsvägen, men har fortfarande en irriterande hosta. Mina egna besvär är också en liten sorglig historia som visserligen innehåller överdriven dramatik.

 

Som nämnts tidigare har jag resonerat om magkatarr vilket visade sig vara vanlig dyspepsi. Men den diagnosen förändrades ganska snabbt i och med påtaglig värk i ljumske och yttre genitalier. Efter några snabba efterforskningar befarade jag det värsta och anmälde besväret. I går fick jag träffa specialistläkaren i allmänmedicin och fick ett positivt besked inkl. ett utskrivet recept. Det var en euforisk känsla att promenera hem med vetskapen om att jag inte hade cancer eller riskerade att bli infertil. Tänk vad dumt det är att skrämma upp sig i onödan!

 

Som ni märker håller vi på att uppdatera bloggen. Eftersom jag ägnar mycket tid åt mina studier har jag inte hunnit hitta färger som jag trivs med än. Men det kommer, det lovar jag … Ha det bra så länge!

 

 

ANNONS
Av tj - 15 mars 2016 18:03

Tjenare på er!!
Har ni något tips på musik, någon av de senaste filmerna eller någon bra bok, skriv gärna det till detta inlägg.
Ni anar inte hur tråkigt det är när man inte har något nytt att kolla på, läsa eller lyssna på, haháhaha!



Idag slog det mig, det blir ljusare och mörkret kommer senare och senare, vad glad man blir!
Det är så skönt att bli mindre beroende utav tiden när det blir mörkt redan klockan 4. Nu på våren och sen på sommaren så blir det ju äntligen mörkt först fram på 11-tiden på kvällen!


Har ni något tips på tävlingar eller liknande vi kan ha här på bloggen, jag tänkte fråga nu när vi ändå ändrar huvudbild och design-färg!



Ha det gött så länge så hörs vi!!

   

ANNONS
Av tj - 14 mars 2016 20:45

   

Av tj - 13 mars 2016 20:20

 

Nu åker VHS-banden ut! Det känns befriande samtidigt som lite vemodigt då det är en del av barndomen. Å andra sidan tittade jag knappt på dem när det gick så jag sörjer inte så mycket. Inte heller andra småsaker som jag slängt ut i dag. Efter en sådan här städtagande helg förtjänar jag lite skrivtid.


 

Av tj - 13 mars 2016 18:00

 

Precis som väntat vann Frans Jeppsson Wall Melodifestivalen. En vidare analys om varför behövs väl knappast, men några rader tillägger jag gärna. Jeppsson Wall tilldelades sångfågeln framför allt för sin lugna och självsäkra karisma. Bidraget If I Were Sorry berör sina åhörare på ett mer psykologiskt och bildberättande plan, vilket innebär större reflektionsförmåga jämfört med t ex David Lindgrens eller Ace Wilders bidrag som satsar på effekter och självironi.


En publikundersökning har under dagen genomförts och en del verkar provoceras av hans ålder och geografiska tillhörighet. Jag har full förståelse för att det sticker i ögonen på folk när det går bra för den yngre. Det får oss gamlingar att begrunda vår levnadssituation och börja sätta upp mål huruvida vi vill fortsätta leva våra liv för att slutligen uppnå viss framgång.


Att som sjuttonåring debutera med ett psykologiskt nervkittlande bidrag i Sveriges största musiktävling är stort och uppvisar en intressant förändring i den moderna festivalens utveckling (2002-). Att därtill vinna är uppseendeväckande och fascinerande. Jeppsson Wall är den yngste vinnaren sedan Carola Häggkvist vann 1983.


Det är ävenledes intressant att undersökningen understryker Jeppsson Walls geografiska tillhörighet, vilket automatiskt refererar till de senaste vinnarna. Vi bör i det här sammanhanget jämföra deras strategier när nu området är lokaliserat. Skåne har representerats i tävlingen fyra år i rad med Jeppsson Wall inräknad, samt att vi ej får glömma Saades vinst 2011. Vad är det som skåningar som inte övriga svenskar har? För att reda ut det krävs en mer övergripande utvärdering, men redan nu kan sägas att ett flertal artister bör spana in den skånska konkurrensen i fortsättningen.


Jag avslutar med ett par varma ord om vår unga vinnare. Frans Jeppsson Wall är en talangfull person som tillför tävlingen progression och stimulans. Hans text finns också översatt till svenska där budskapet framträder än mer. Emellertid utgör text och melodi en helhet och fungerar inte så bra utan varandra. Jeppsson Wall kan placera sig bra i ESC om Europa är villig att ta till sig If I Were Sorry. Sist en liknande text levererades var Bergendahls This Is My Life 2010, men då var Europa inte redo. Den här gången lär det säkert utfalla annorlunda.

 

 

Av tj - 13 mars 2016 17:34





Hej på er allesammans!!
Jag tror ju att J kommer att skriva ihop något om gårdagens final av Meelodifestivalen 2016! Så därför tänkte jag inte gå in på det så mycket mera än att säga att jag är glad över att Frans vann!
    Första gången jag hörde den var den frukansvärd! Men jag gav den en chans och älskade den sedan första framträdandet och nu är den etta på Spotify och annat!

Resten av Europa har låtet i en annan pipa och sagt att låten är förfärlig,,, Tja, jag säger, låt den växa till maj i deras öron med.


Nu ska jag till ett möte med bio så vi hörs!

Arbete med ny design har börjat på bloggen så en ny Header som jag jobbar på och J kommer som vanligt att ha hand om den resterande desigen.


 

Fint löv, haha!
 





Av tj - 12 mars 2016 19:30

 

 

Panetoz är först ut i finalstartfältet och som tidigare under säsongen är de kända för att sprida glädje. Bidraget Håll om mig hårt syftar inte enbart till att glädja sina åhörare utan förmedlar även optimism. Dahlman har under sin analys lagt märke till förändringar i publikundersökningar och bemötandet av Håll om mig hårt. Det förefaller som om bidraget tjänar sitt syfte i att underhålla, snarare än förmedla ett underbyggt budskap. J framhåller att Panetoz är utfyllnad för tävlingen. Glädjespridning och optimism är i Melodifestivalsammanhang något återkommande och symboliskt varför grabbarna har en given plats i startfältet. Deras vinstchans är relativt låg trots deras framgång och mottagande.

 

 

Lisa Ajax med sitt vildmarksinspirerade nummer är en lämplig representant om svenska folket önskar en kvinnlig sådan. Bidraget My Heart Wants Me Dead innehåller lättklädda dansare, vars koreografi och Ajax sångröst förmedlar en historia med ett djuriskt budskap. Ajax gjorde bra ifrån sig under deltävlingen i Norrköping och levererade med en uppseendeväckande rekvisita. Dahlman lyfter fram Ajax när han åberopar passionerade kvinnor som sjunger låtar som kräver eftertanke. Han menar att man bör reflektera kring Ajax text i de svenska hemmen och leta efter detaljer i scenframträdandet. My Heart Wants Me Dead innehåller mystik och överraskningar vilket tilltalar Dahlman. En vinnarlåt måste kunna utvecklas över tid och inte ge upphov till stagnation. Ajax gjorde rätt i att samarbeta med bidragets låtskrivare. Det kan leda till vinst!

 

   

En av finalens mest medelmåttiga bidrag torde vara David Lindgrens We Are Your Tomorrow med sina laserstrålar. T lyfter fram honom som en självklar vinnare medan både J och Dahlman drar på munnen. Å andra sidan förstår J T’s motivering angående Lindgrens show och lättsamma koreografi. Det är spännande detaljer i bakgrunden som är väl värda att söka upptäcka, men överlag är We Are Your Tomorrow inte mycket att hänga i granen. Ju mer man lyssnar desto tråkigare blir den enligt Dahlman. Lindgrens chanser till vinst är likaså inte så höga, dels på grund av saknade tilltalande och underbyggda budskap. Dahlman menar att årets vinnare måste uppvisa styrka, självsäkerhet och målmedvetenhet beträffande karisma, budskap och det lilla extra (som är få artister förunnat för övrigt). Om Lindgren får i uppdrag att representera Sverige i ESC kommer vi hamna mellan trettonde eller nittonde plats tror Dahlman.

 

   

SaRaha (Sara Larsson) gick vidare från andra chansen i Halmstad förra helgen och bjuder på ett lekfullt nummer i afrikansk anda. Dahlman ser henne som ett tecken på svenska folkets tolerans mot andra kulturer. Just den afrikanska är hittills inte helt utforskad varför vi så ofta ser stereotypa framställningar av afrikansk kultur. Bidraget Kizungozungo syftar självfallet inte till att fylla en mer allvarlig kvot, utan förmedla kunskap genom musikalitet och glädje. Informationen som Larsson ger oss är bottnad och kräver eftertanke. Men det som framför allt utmärker bidraget är dess färgstarka kläder och lustfyllda koreografi. Hennes vinstchanser har ökat i och med att hon etablerade sig i tävlingen förra helgen. Å andra sidan tror inte Dahlman Europa är redo för Kizungozungo än, varför han har svårt att se Larsson som en lämplig representant. 

 

   

Tredje gången gillt för Oscar Zia! Den här gången har han en stor chans att vinna med bidraget Human som innehåller en kraftfull text med överflödiga kamerasekvenser. Om man skall vara kritisk till Zias prestation torde det vara kläder och koreografi. För det som gör Human till en vinnarlåt är Zias röst och bakgrundseffekter som i sig utgör helheten. Dahlman är å andra sidan besviken och ifrågasätter varför Zia valde en sunkig outfit under deltävlingen i Norrköping. Zia må ha vackra anletsdrag som inte är i behov av klädesplagg som förgyller tillvaron, men vid en närmare analys förefaller artisten som nedtonad, trött och banal. Detta menar Dahlman är en stor risk som kan leda till utslagning. Bidraget Human behöver därvid en liten uppgradering i form av nya kläder och smink. Vinstchansen är emellertid stor.

 

   

Ace Wilders artisteri är som uppbyggt för en internationell karriär framför en nationell. Hennes karisma är tilltalande och numret en uppgradering från 2014 med Busy Doin’ Nothin. Ändå menar Dahlman att Wilders chanser i ESC med Don’t Worry kan ge en tråkig placering, dels på grund av att det redan väntar många kvinnor där, men även för att Don’t Worry inte utvecklas över tid. Dahlman har noggrant analyserat årets bidrag och funnit ett fåtal som ger upphov till stagnation. Wilder hamnar sorgligt nog bland dessa. Bidragets underbyggda budskap är således svårtydda, vilket å andra sidan går i linje med Wilders tidigare repertoar. Sålunda går det inte att blunda för hennes framgång inrikes och vi får väl hoppas att svenska folket ger henne en värdig placering i kvällens final.


  

Den munspelande Robin Bengtsson har av juryn fått medelmåttiga omdömen. Dahlman framhåller att bidraget Constellation Prize har en del kvaliteter som gör det möjligt att sticka ut, däribland munspelet. Men eftersom startfältet inrymmer såväl mystik som underhållning hamnar Bengtsson någonstans där mittemellan. T lyfter fram Bengtsson som en lämplig representant då han är "mysig". Dahlman hävdar samma sak, men är orolig för att den omtalade mysfaktorn har en nationell karaktär och alltså inte funkar i Europa. Constellation Prize är i det här sammanhanget skandinaviskt präglad och riskerar att förbli det. Hans vinstchanser är emellertid goda menar J.

 

   

Är det så att svenska folket önskar en kvinnlig representant i ESC skall det förtroendet riktas mot Molly Sandén. Hon är enligt såväl J som Dahlman den som bäst överensstämmer med det som representanten skall ha. Bidraget Youniverse ger även upphov till progression och innefattar ett mer djupgående budskap som i skrivande stund ännu inte är analyserat i klarhet. Sandén har sedan debuten i Junior ESC 2006 utvecklats på ett positivt plan och är i dag en stor kvinnlig förebild. Dahlman är en aning skeptisk till om Sandén kommer vinna i kväll, men enligt J har hon goda chanser att vinna tävlingen, och placerar sig garanterat bland de fem bästa i ESC. Med dessa meningsskiljaktigheter återstår det helt enkelt att se vad som händer i kväll.

 

   

Fotbollsspelaren Boris René levererar en hit och är en av Dahlmans favoriter i Melodifestivalsammanhang. Bidraget Put Your Love on Me är en ren kärleksförklaring som har kommit att bli klassiskt i Melodifestivalen. René uppvisar att han inte bara hanterar bollen, utan även tar scenen. Trots att Dahlman pratar gott om René innebär det inte att han utlyser honom som vinnare. Det är mycket mer invecklat än så. Som nämnt tidigare gäller det att många parametrar är uppfyllda. Den optimala vinnaren är emellertid sällsynt och lyser nästintill varje år med sin frånvaro. En vinnare som uppfyllt alla kraven var Loreen som 2012 vann med bidraget Euphoria. Renés vinstchanser är låga menar Dahlman, såväl nationellt som internationellt. Men det är föga förvånande om Put Your Love on Me blir en hit i sommar. Först då kanske vi förstår vilken potential vi missade …

 

   

Ett av Dahlmans viktigaste uppdrag är att ta hänsyn till odds och publikundersökningar innan han gör sin egen bedömning av samtliga bidrag. Förhållandet till publikfavoriten Frans Jeppsson Wall var i början av året sval och innehöll en del sarkastiska kommentarer. Så här i efterhand meddelar han att han blev positivt överraskad när bidraget If I Were Sorry framfördes och gick direkt till final och sådant värmer menar Dahlman på.


”Det uppvisar hur noggrann man måste vara i sina beräkningar, men även att man inte kan ta svenska folkets åsikter för givet.”


I ett flertal år har Dahlman tillsammans med TJ främst tittat på festivalen utifrån sina egna referensramar och omdömen, men fenomenet Jeppsson Wall är ett säreget tillskott till festivalen. Jeppsson Walls vinstchans är stor och kommer glädja hela juryn om svenska folket beslutar sig för att ge honom uppdraget att representera Sverige i ESC. Det som framför allt tilltalar juryn är sjuttonåringens självsäkerhet och lugn. If I Were Sorry är knappast något effektfullt nummer, utan effekten ligger på ett mer psykologiskt och bildberättande plan genom Jeppsson Walls sångröst. 

 

   

Det som är beklagligt med debutanten från Brämhult är hennes dräkt som avslöjade brister under deltävlingen i Malmö. Framför allt T var snabb att påpeka den lilla detaljen. Wiktoria Johansson sjunger bidraget Save Me och rör sig medan hon sammansmälter med olika slags mönster i bakgrunden. Effekterna som applicerades på hennes dräkt avslöjades vid närbilderna vilket fick charmen och den magiska känslan att falna. I kväll hoppas Dahlman att detaljerna är tillrättade. Han tillägger tillika att Johansson förmodligen inte har stora vinstchanser då Save Me blir en i mängden. Trots det erinrar vi oss hans negativa omdöme om henne under deltävlingen i Malmö och chocken när hon gick direkt till final. Skulle Johansson vinna i kväll skulle det troligen överrumpla honom helt!

 

   

Om vi tidigare diskuterat enskilda artister och grupper som ett fenomen har vi nog ett tydligare exempel med duon Samir & Viktor, vars karisma är både underhållande och provocerande. Dahlman understryker att årets bidrag Bada nakna är betydligt sämre jämfört med fjolårets bidrag Groupie. Han tillägger att det är den osammanhängande låten som gör att bidragets helhet falnar. Trots det fascineras juryn av uppmärksamheten kring duons prestation. För det första är Bada nakna en lokal låt, vilket kan skapa ett glapp mellan stad och landsbygd. Det som emellertid inkluderar övriga målgrupper och invånare är duons revolutionerade protest mot makten. Duon ifrågasätter nämligen strukturer i samhället vilket torde bidragit till deras stora framgång, för någon musikalisk kvalitet kan man knappast tala om. Därtill skall man inte glömma bort grabbarnas striptease som förmodligen är det bästa med hela numret och som likaledes inneburit ett flertal röster.

 

 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Följ bloggen

Följ TJ med Blogkeen
Följ TJ med Bloglovin'

Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se