TJ

Alla inlägg under april 2016

Av tj - 20 april 2016 19:45

 

Det blev lite tid i solen trots allt ...   

 

 

Av tj - 20 april 2016 14:26

 

Redan i mitten på veckan och klarat ungefär halva hemtentan. Sitter just nu och försöker förklara en del svåra begrepp. Jag tror det kommer bli en ganska stor och omfattande redogörelse från min sida. Det finns ju så många intressanta infallsvinklar, men det gäller att hålla sig till en!


I går hade jag webbseminarium i Falun om genus. Vi verkade alla vara eniga om att Linas kvällsbok är fylld av sexism och ångest. Personligen mådde jag väldigt dåligt när jag tvangs läsa den. Jag trodde jag hade gjort upp med min barndom och högstadietid, men Lina fick allt att komma tillbaka igen, och därför var jag låg i flera timmar. Inte förrän jag började läsa nästa bok Ser mitt huvud tjockt ut i den här kändes det lite bättre, men bara lite.


Veckans tema har varit genus, men det känns fortfarande som vi bekantar oss med narcissistiska ungdomar och det blir stundom tröttsamt. Framför allt eftersom det väcker så mycket ångest. Jag är så oerhört glad över att den tiden är över även om det är nyttigt att gå tillbaka och reflektera. Så mycket har hänt de senaste åren att jag knappt tror det är sant. Det gäller att ha det i åtanke medan man läser.

 

Tidigare i dag hämtade jag ut reserverade böcker på biblioteket till nästa veckas tema dystopier (negativ framtidssyn), och då ska jag bl a läsa Strandbergs Cirkeln. Det har jag tänkt göra ett bra tag, men annan spännande litteratur tenderar komma emellan. Men det ska bli kul. Kanske ska ta tillfället att utnyttja denna varma och soliga vårdag på balkongen och läsa. Jag har ju redan skrivit en extra sida på tentan så den kan jag väl redigera senare, eller? Jag tror vi säger så!

 

 

Av tj - 20 april 2016 12:57

Hej allesammans!
Nu har jag rast på jobbet, inget bättre än lite vila i vilorummet mellan varven. Jobbet är himla kul men med alla som flänger omkring och ljudet så behövs även vilan:)

Ett fantastiskt väder har vi idag i alla fall. Så det var riktigt härligt när vi alla var ute på gården tidigare på förmiddagen.

Kan inte fatta att det snart är maj redan, det har gått himla fort, precis som det gör efter vintern. Känslan av att " snart är det vinter igen" kommer nog senare, haha!

Nu ska jag nog tillbaka till jobbets takt så hörs vi sen!:)

/T out!

Av tj - 19 april 2016 21:04

Tjenare på er!

Kvällsuppdateringen kommer här. Ska snart sova men jag tänkte knappa in lite i all fall.

Jag har laddat in mallen för T's nyheter på min bärbara dator. Bara för att inse att något är fel på aftonbladet då jag inte kan öppna sidan i mobilen eller via datorn. Så det får tyvärr vänta lite till.


Idag hade vi lite musik och vi pratade om vad musik verkligen är. Musik är allt som man kan använda som ett redskap för att föra fram ett buskap, det ända budskapet som alla i hela världen förstår, man behöver inte gilla alla låtar men man struntar i vilket språk det är på.


Vi testade också lite olika ljud som olika typer utav glas gör.

En mycket intressant dag.



 Nu blir det godnatt, så vi hörs imorgon!

   

Av tj - 18 april 2016 21:13

Tjenixen. Ja då var det måndag igen. Som om ni inte redan visste!  

Det jag kan säga är att det inte blev många timmars sömn. Det blev sista bussen från Växjö och kom hem 11 så gissa själva att någon inte var vaken när klockan ringde haha!!

Just nu är det något knäppt på tv som jag inte har en aning om vad det är. Så går det när man är trött hahaha!  


Vi var ju i söndags å såg den nya Ljungelboken. Så klart att vi gjorde en filmresa av den. Jag ska bara göra klart den och senare i veckan så åker den ut i bloggen så håll utkik.


God natt!  

 

Av tj - 17 april 2016 22:00

 

Vilken nostalgisk helg det blev med ungdomslitteratur såsom Bert och Eva & Adam. Nästa veckas tema är genus och det lär bli väldigt intressant att genomföra en genusanalys på dessa verk. Jag märker att vi ökar takten drastiskt med mängden litteratur för varje vecka och djupare infallsvinklar som vi förväntas upptäcka eller uttyda. En sådan sak som genus har jag t ex aldrig reflekterat över i Eva & Adam, men det ska jag tydligen göra nu. Personligen ska jag erkänna att jag inte läst någon av böckerna förutom en del seriealbum innan den här kursen. Visserligen följde jag teveserien slaviskt så mitt förhållande till Eva & Adam är ändå gott, en barndomsberättelse som fortfarande ligger varmt om hjärtat liksom Bert och Sune.

 

I dag tog jag en liten paus i studierna och gick på bio med T och Jonna. Vi såg Djungelboken i 3D som kanske framgår av bilden. Tycker det är synd att det aldrig blir några bra bilder med mobilen. Föredrar min kamera framför mobilen om jag ska fotografera. Men ville föreviga detta lustiga och trevliga tillfälle. Djungelboken hade jag inte sett om inte de andra velat gå och bjudit med mig. Men så här i efterhand är jag väldigt nöjd och filmen förtjänar bara goda omdömen. Dock blev jag besviken på 3D-effekterna som enligt mig knappt märktes. Jag är fullt medveten om att 3D inte fungerar om man har nedsatt syn/synfel på ena ögat, men har upplevt 3D innan så jag tror inte jag ligger i riskzonen än. Det vore ju förfärligt! De andra delade samma uppfattning så det var säkert bara dålig 3D. Filmen i övrigt var helt okej. Ett längre omdöme ser ni i Filmresan.


Nu ska jag återgå till studierna, men det var trevligt att träffa de andra igen. Det måste bli fler gånger!

 

 

Av tj - 17 april 2016 07:15

Tjenare!
Gick egenom lite små statistiska saker på bloggen. Jag såg en siffra och det  var över 4000 inlägg. . .Jag måste kika lite på det igen. Det kan nog inte vara från bloggens start. Eller kan det de?

Tar det så många år att skriva 4000 inlägg. . .Ja det kanske det gör nu när jag tänker efter. Det är så många timmar vi lagt på bloggens uppdatering. kollar man vår kalender i menyavdelningen så är det sällan en missad dag. Så över 4000 timmar har vi  lagt på bloggen som sagt, slå den!  




Bilden är från Budapest och har inget med inlägget å göra.. men kan alltid vara trevligt med en bild!

   

Av tj - 16 april 2016 23:30

Godkväll på er allesammans!!

Nu har vi legat på latsidan båda två dessa dagar. Jag kom inte ut med en fredagsspecial igår för att tiden blev för snar då jag skulle hålla i film-eventet på kvällen. Apropå det så blev det väldigt roligt och vi fick kommentar efter att det var väldigt trevligt och att de skulle komma flera gånger. En sån himla bra feedback man fick där på fläcken!! Det är sådant som gör att man fortsätter.

Igår såg vi filmen The martian. Det handlar om att ett forskarteam från NASA är på mars och gör lite forskning. Det blir storm och han måste klara sig själv. Simpelt as that!

En bra film som kan få upp emot 4 TJ-ringar utav mig.

Imorgon ska vi se en annan film som jag nu sett fått flera femmor. Djungelboken. Den som hade premiär den 13. Vi är alltså inte långt efter, dagsmässigt.


 



In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards