TJ

Alla inlägg under april 2016

Av tj - 2 april 2016 23:15

Det blev inte jättemycket läst i går som det från början var tänkt. I stället hamnade jag i T’s pool för att diskutera en mängd saker mellan himmel och jord. Vi pratade på en nivå som vi faktiskt inte gjort tidigare vilket gladde mig. Jag känner att jag nu fullt kan dela mina tankar och idéer med honom. Vi har väl tagit varandra för givet antar jag eftersom det blev en sån stor grej av det i går. Men sådana tillfällen tycker jag vi borde ägna oss åt mer.


Väl hemmavid började jag läsa Goldings Flugornas herre och måste ha somnat i soffan för plötsligt var hon mitt i natten och jag fick snabbt göra mig i ordning för att gå till sängs. Ett par timmar senare vaknade jag och fortsatte läsa. Vid lunchtid begav jag mig ner till stationen och klev på bussen till Alvesta. Ända sedan olyckan har jag inte känt mig bekväm med att läsa ombord på bussar, men i dag gjorde jag det och det kändes befriande.


I Alvesta mötte jag upp lite familjemedlemmar vid kinarestaurangen Mandarin Garden för att fira farmors födelsedag. Det blev en väldigt trevlig diskussion vid bordet och farmor blev också glad för böckerna hon fick. Som förnyelse prövade jag wokade nudlar med räkor, kyckling och grönsaker, men orkade inte äta upp allt så fick lov att ta med hem. Det kan ju bli en utmärkt matlåda på måndag då jag ska till Lund igen.


Efter maten följde jag med pappa och hans fru till Vislanda kyrkogård för att plantera lite nya blommor vid farfars grav. Jag upptäckte då att blomsterarrangemanget på hans fasters grav hade vält så jag fick snabbt rätta till det. Ser man problemen kan man ju lika gärna fixa det, eller hur?


Som trevlig avslutning på den här dagen läste jag ut Flugornas herre och skrev en reflektion. Har även påbörjat Salingers Räddaren i nöden, men den verkar ganska seg. Som ni kanske listat ut handlar nästa veckas tema om klassiker. Får läsa mer i morgon. Nu är det dags att sova … God natt!

 

 

Av tj - 2 april 2016 14:07


 

Av tj - 2 april 2016 13:37




Tjenare på er!

Ja specialen tar tid men den kommer ut idag, den var gjort igår men tekniska problem har fördröjt släppen av den.


Något konstigt i Pp har knasat upp det så att bokmärken inte syns när filmen är färdig konverterad så nu har jag fått ändra lite på det och förhoppningsvis syns den även på den färdiga filmen.  


 




Av tj - 1 april 2016 19:38

Hej!

 

Vilken tung och intensiv vecka det har varit. För den sakens skull är den ännu inte över, men jag tror jag väljer att fokusera på lite skönlitteratur resten av kvällen. Även kursen Barn- & ungdomstexter i samhällsdialog drog i gång i går med föreläsning via webbkamera. Något seminarium blev det inte tal om då läraren förutsatte att vi inte hade hunnit sätta oss in i litteraturen. Jag var dock inne på att fråga om huruvida vi ska tolka våra traditionella folksagor i dag. Enligt barnpsykologen Bettelheim som analyserat sagor med en psykoanalytisk teori såsom Askungen menar att de är sexistiska och skrivna utifrån patriarkatiska föreställningar. Denna teori får också sensmoralen i texterna att frambringas, där den oskuldsfulla flickan ska ingå äktenskap och därvid också bli kvinna. Men läraren föreläste om sagornas uppkomst och utrymme för frågor gavs bara på slutet och då var det för sent. Intressant om vi nästa vecka kan spåna vidare på den patriarkatiska föreställningen i sagornas värld.

 

I dag har jag bland annat läst om telegrafen och telefonen i Carolyn Marvins studie om när den gamla teknologin var ny. Hon beskriver vidare hur lång tid det faktiskt tog innan telefonen etablerade sig och vilken kommunikativ intelligens både män och kvinnor tvangs besitta för att lösa de teknologiska problemen som uppstod. I eftermiddags var jag även på stadsbiblioteket för en föreläsning om Växjös 350-åriga bibliotekshistoria. Både Allan Nilsson och Ella Styf som höll i föredraget var suveräna. Hade jag haft Ellas berättarröst hade jag nog pratat jämt.

 

Nu ägnar jag tid åt skönlitteraturen!

 

 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards