TJ

Alla inlägg under maj 2016

Av tj - 26 maj 2016 16:47

 

Det blev en liten promenad till biblioteket. Hittade bland annat Maja Säfströms faktabok om djur som Gomorron Sverige tipsade om förra veckan. Säfström har dykt ner i ett gediget forskningsmaterial, men presenterar ytterst lite vilket gör faktaboken mottaglig till alla i familjen. Visste ni t ex att krokodiler gråter när de äter, getter har olika dialekter beroende på var de bor, uttrar håller varandra i handen när de sover för att inte flyta ifrån varandra eller att kor bara drömmer om de ligger ner. Men det intressantaste är nog isbjörnarnas päls som i själva verket är genomskinlig och inte vit. Huden under de genomskinliga håren är svart och lagrar solvärme. De genomskinliga håren reflekterar i sin tur snön så att de smälter in i sin omgivning. De vackra illustrationerna är dessutom pricken över i:et.

 


Angående krokodiler bör deras tårar få en längre beskrivning enligt mig. Enligt folkloristiska legender berättades det om krokodiler som gråter över sina byten innan de slukar dem hela. Detta mönster har sedan format begreppet krokodiltårar som då menas med falska tårar. Ofta missuppfattas begreppet till att i stället handla om stora tårar och/eller omvälvande känslor. Säfström syftar på tårkörtlarna i sitt verk. Krokodilen gråter för att de utsöndrar natrium på grund av salt i både föda och vatten.

 

 

Av tj - 25 maj 2016 20:36

Jag lyckades gå upp i tid. Redan efter sju steg jag upp och åt en banan innan jag gav mig ut i skogen. Ju tidigare en är ute desto fortare kommer man hem. Praktiserade även lite styrkeövningar innan duschen. Därefter åt jag en betydligt stadigare frukost.

 

Sedan framskred timmarna i köket. Jag bakade en kladdkaka till eftermiddagsfikat och diskade upp efter gårdagen. Strax innan kl. 15 anlände den första gästen och kort därpå den andra. Vi avnjöt kladdkakan och diskuterade ett antal ämnen, alltifrån rasismens utbredning till demens. Två timmar senare anlände den tredje gästen efter en lång arbetsdag. Samtalsämnena blev då mer varierade och innehållsrika.


Nu sitter jag och söker efter lite nytt forskningsmaterial till mitt projekt. Tänkte nämligen bege mig till biblioteket i morgon. Nu ska jag forska vidare …


Ha det bra!

 

 

Av tj - 24 maj 2016 23:12

Dagen har inte varit märkvärdig. Det måste den ju å andra sidan inte vara för att betraktas som värdefull. I dag har jag tagit det lugnt och läst. När jag var på biblioteket förra veckan föll jag för ett visst bokomslag i mitt sökande efter lämplig litteratur till mitt projekt. Några bra böcker i det ämnet hittade jag inte, men jag fann Anna-Carin Collins senaste roman Mamma kom aldrig hem. I dag satte jag mig in i den och den verkar ha ett liknande tema om en frånvarande modergestalt som Så länge du är min syster. Skillnaden är att Caroline i Mamma kom aldrig hem inte har några syskon att dela förlusten med vilket gör henne extra utsatt. Jag finner det ganska intressant att jag väljer sådana här böcker. Nästa bok jag tänkte ta mig an är Liza Marklunds sista bok om Annika Bengtsson. Men nu känner jag att jag borde vänta med den eftersom Annika tvingas göra upp med sitt förflutna och reflektera över sitt förhållande till sin mor. Det är roligt om läsningen blir lite mer varierad. Så något annat får det nog bli däremellan.

     

Under eftermiddagen bakade jag äppelpaj som blev klar precis lagom till mamma kom hem från jobbet. Därefter skrev jag på mitt projekt till Biggest Loser började. Nu tänkte jag lägga mig, då jag har en idé om att promenera i skogen under förmiddagen i morgon. Jag är ganska seg på morgonen varför det är klokt att börja så tidigt som möjligt.


Ha det bra!

 

 

Av tj - 24 maj 2016 22:20

Hej på er!!

Idag har jag varit på intervju i Karlskrona, det kändes bra i all fall!   Det handlade om att kanske bli anställd under sommaren där då de också satsar på aktiviteter för ungdomar.

Eller så blir det kanske under sommaren i Ronneby med samma sorts jobb. Haha, vi får se men jag har i alla fall samma sak på två ställen så detta kan bli bra.


Ja något annat som ´hänt idag. Hum,, bara att man inte ska lägga sig ner för att "vila" lite, då somnar man i några timmar XD


ja nu ska jag sova i alla fall, ha det bra med er, sov gott!


 

Av tj - 23 maj 2016 17:15


 

Av tj - 23 maj 2016 11:30

 

Promenad till universitetsområdet för återlämning av ett par kursböcker. Det ser ut att bli varmt i dag!

 

 

Av tj - 22 maj 2016 23:52

 

Efter en helt perfekt avslutning på veckan med finalen av Let’s Dance och rabarberpaj blev det dags för ytterligare en helg i Blekinge.


Under lördagsförmiddagen läste jag nästan ut Så länge du är min syster som handlar om syskonkärlek som utsätts för en mängd prövningar vilket berörde mig starkt. Ett tag kunde jag inte lägga ifrån mig den vilket vittnar om god litterär gestaltning. Helt klar med den blev jag förvisso inte förrän i dag.


Eftermiddagen gick åt till att packa och invänta promenaden till stationen. Och slutligen blev klockan så mycket att jag kunde gå ner och möta upp E och tillsammans klev vi på bussen till Kallinge. E kanske ni känner igen från turturduvorepoken. Jag gladde mig att hon ville följa med och se hur T lever nuförtiden. Bussresan framskred på bra. Vi fick oss en trevlig diskussion med en kvinna inom vården. Dessvärre hoppade hon av redan innan Tingsryd så återstoden av resan kändes lite tom. Jag uppskattar verkligen spontana samtal med främmande personer. En får inte vara rädd för att söka kontakt eftersom våra medmänniskor ofta har värdefull kunskap att ge. Kvinnan introducerade exempelvis en massa nya spännande metoder kring botande av lunginflammation, en sjukdom som intresserar mig lite extra.

   

Strax innan kl. 18 var vi framme vid Kallinge torg och började fotografera innan vi promenerade till T’s område. Fotograferingen var självfallet min idé. Jag lyckades också övertala E om att vara med på en bild. Hos T serverades lax i citronsås med pommes. Det var bland det godaste jag ätit på länge. Mätta och belåtna förflyttade vi oss sedan till vardagsrummet för sång- & dansuppvisning. T introducerade sin nya mikrofon med förinställda röster som komplement till sitt keyboard. Med denna mikrofon fick jag sedan i uppdrag att sjunga ett par visor, men det slutade med att jag berättade historier i stället. Avslutningsvis tog jag några danssteg.


 

Nästintill utmattad och aningen hes följde jag med de andra till affären för inhandling av snacks och söndagens lunch. Vi bestämde oss för tacos och började lägga ner saker i korgen. Självklart uppstod en del meningsskiljaktigheter kring vissa ingredienser. Exempelvis fick jag stark kritik för att bara tagit 556 g köttfärs som de andra menade inte skulle räcka. Den här situationen är emellertid återkommande i mitt liv varför jag visste precis hur jag skulle hantera den. En predikning hade jag dock inte lust med utan nickade endast och intygade att färsen skulle räcka.

 

Väl tillbaka i lägenheten spelade vi Mario Kart innan jag bytte ut om till pyjamas. Jag hade en tanke om pyjamasparty, men det är ganska tragiskt att kalla det party för det var bara jag som bytte om. E bytte visserligen till mjukisbyxor. Iklädd pyjamas såg vi sedan Identity Thief med Melissa McCarthy i huvudrollen innan vi bäddade ner oss.


Halv nio ringde mobilen och väckte oss. E och jag låg ändå och drog oss en halvtimme eftersom T fortfarande sov. Men så fort vi började springa på toaletten pallrade han sig upp och hjälpte oss med madrassen och soffan. Därefter serverades frukost. T skar sig också när han tappade sitt glas i diskhon och försvann från köket för ett kort stund. Panik rådde emellertid inte tack vare T’s otroliga lugn. Den mannen är alltid så lugn och sansad i de flesta situationer att jag förundras. Under tiden vi bäddade våra sängar i går åkte ett glas i golvet eftersom en skruv lossnade och sköt oförutsägbart ut soffan så olyckan var framme. Men T bara sopade undan problemen, släckte lampan och sa god natt. Fantastiskt!

 

Mätta och goa efter frukosten dansade T och jag några danser till Just Dance. Därefter sprang vi ner till källaren och hämtade Riddarspelet och gick ut på ängen. Där spelade vi sedan i den gassande värmen. T vann den första omgången mot mig och E. Den andra omgången avgjordes aldrig men eftersom T och jag ledde vann vi efter gemensamt beslut! Resten av tiden i Kallinge fortskred med aktiviteter som skogspromenad, sång- & dansuppvisning och tillagning av tacos. Självklart räckte köttfärsen till oss …


Strax innan kl. 16 rörde vi oss åter mot torget för hemfärd. Glatt överraskande gjorde T oss sällskap till Växjö p g a ett läkarbesök i morgon. Såväl mätt som lycklig lämnade jag därvid Blekinge för fjärde gången och kom hem precis lagom till middagen. Jag läste sedan ut Så länge du är min syster och tittade på tv med mamma.


Jag tackar både T och E för en rolig och dramatisk helg i Blekinge. Undrar vad som händer nästa gång?

 

 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards