TJ

Direktlänk till inlägg 17 oktober 2016

Kaffe / de Pizan / Erkänd teori!

Av tj - 17 oktober 2016 22:31

 

Äntligen har jag kunnat sätta mig in i litteraturen och få grepp om ämnet. Det gick även upp för mig att brist på kaffe kan orsaka huvudvärk. Den så kallade kaffeabstinensen. Jag har för en tid slutat upp med att dricka kaffe på morgonen då jag känner mig lite piggare utan det. Men jag dricker fortfarande under eftermiddagsfikat så helt och hållet har jag inte lagt av. Under tiden jag var sjuk och låg till sängs drack jag inget kaffe, det såg jag ingen anledning till. Men tanken slog mig i går och drack då snabbt två muggar och kände mig bättre. Allt det som hände kan inte bara berott på kaffebrist utan är en kombination av olika saker, men kaffebristen är en del i det hela. Intressant måste jag säga hur saker och ting börjar klarna i fråga om det som hände och varför det hände. Men exakt vad kanske vi inte kan säga. Låt oss nu därför gå vidare i texten och ta oss an den här spännande veckan.

 

I går fortsatte jag skriva om elevers informationshantering och deras säkerhet på nätet. I dag har jag i stället läst Christine de Pizan och andra medeltida kvinnors böcker där de diskuterar kvinnans roll i det medeltida samhället. Det märks att medeltiden är en starkt mansdominerad epok och att det inte finns mycket utrymme för kvinnor. Därför är de Pizan en otrolig kvinna för sin tid som jag är glad att ha fått bekanta mig med. De flesta säger att har man väl bekantat sig med de Pizan blir man inte av med henne vilket jag kan hålla med om. Hon försvarar kvinnans roll i det medeltida samhället vilket gör att hon oftast ses som en feministisk anmoder. Men hon har också sina begränsningar då hon inte utmanar det manliga könet genom att likställa kvinnan med mannen eller gör henne överlägsen honom. Det framgår ganska tydligt att trots sitt intellekt och sin insikt så präglar det traditionella synsättet på könen hennes skrifter. Ändå fascinerar hon mig!

 

Något annat som fascinerar mig är dagens avsnitt av Vetenskapens värld som undersökte om våldsbrottslingar går att upptäcka och förebygga i tidig ålder. Forskare undersökte deras gener och hur de påverkades i en viss miljö för att få en förklaring till deras beteende. Och det visade sig att en viss gen kombinerad med en olämplig miljö formade ett aggressivt och antisocialt beteende. Det intressanta i den här studien är att forskarna fick tänka om i sina resonemang om genetikens förutbestämda öde för oss människor. Att vi bär på vissa gener behöver inte nödvändigtvis påverka våra liv. Mycket handlar om i vilken miljö vi växer upp och befinner oss i och hur detta påverkar våra gener. Det kändes väldigt skönt att forskarna sa det eftersom jag i flera år har sagt samma sak. Det är en teori som fått mig att dela upp mina släktforskningsresultat i tre delar: arv, miljö och individuella egenskaper. Även om vi har samma arvsmassa så är mina släktingar inte den andra lik. Vi har våra individuella egenheter som gör oss unika. Vi kan urskilja likheter men också skillnader. Det är också så att vi påverkas av vår sociala miljö och det är det jag fick empiriskt belägg för i dag. Vad smart jag är!


Nåväl, dags att gå till sängs! God natt!

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tj - 7 januari 2019 01:01

Vi har flyttat till ny domän. Nya inlägg ser ni här:   http://torejesper.blogspot.com/ ...

Av tj - 6 januari 2019 01:39


          Tjenare!!Ni som ännu inte har kikat in vårt nya ställe, gör gärna det. Där fortsätter TJ andan och vi har nya saker planerade, just nu finns ännu ett nytt videoklipp ute!       https://torejesper.blogspot.com/   Ha det...

Av tj - 30 december 2018 23:45

Så närmar vi oss midnatt och årets sista dag är kommen. Det har verkligen varit ett mycket händelserikt år på många sätt vilket jag redan skrivit om i det förra inlägget. Jag tänkte därför ta tillfället i akt att tacka för alla de här åren på bloggpl...

Av tj - 29 december 2018 23:47

    http://torejesper.blogspot.com/           ...

Av tj - 25 december 2018 15:49

  Hoho! Då har det äntligen lidit mot jul och jag inser verkligen hur lite jag bloggat den här månaden och helt gått upp i en massa annat. Till exempel har jag den senaste veckan träffat flera vänner och bytt julklappar, eller har vi ätit god mat...

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards