TJ

Direktlänk till inlägg 18 november 2016

Det spelar ingen roll vem du ligger med eller inte vill ligga alls!

Av tj - 18 november 2016 21:15

 

I samband med gårdagens inlägg som spreds på Facebook skulle jag i dag vilja deklarera min stolthet och kärlek till mina vänner, bekanta och studenter som öppet berättat om era sexuella läggningar. En del av er för en daglig kamp mot motstridiga krafter medan andra vunnit en lång pågående kamp. Ni ska veta att jag tycker mycket om er och känner mig tacksam över att få vara en del av era liv. Jag inspireras oerhört mycket av andra människor och det är så befriande att ingen är den andra lik. Det hade inte varit särskilt roligt då enligt min mening. Sedan barnsben fick jag veta att alla är lika mycket värda så vad har jag då för rättighet att döma någon annans identitet och sexualitet. Ingen alls! Jag kan bara påverka min egen. Men genom det här inlägget kan jag synliggöra och befrämja andra. I mina ögon är vi alla lika oavsett sexualitet. Det spelar alltså ingen roll om du är heterosexuell, homosexuell, bisexuell, transsexuell, asexuell eller något annat (ex. enbart hyser romantiska läggningar utan sex).


Varför skriver jag det här? Det visade sig att gårdagens inlägg som många spred på Facebook inskränkte på sexual- & identitetsfrågan, något som skakade om bekantskaper, till och med vänskaper. Inlägget hade som utgångspunkt att bejaka homo-, bi, och transsexualitet med heterosexualitet. Men uteslöt då sexualiteter vi i dag har vaga begrepp om, exempelvis asexualitet som runt om i världen får kämpa för att accepteras med de andra läggningarna. Att vara asexuell innebär som ordet kanske antyder att personen inte har någon sexuell dragningskraft till någon. Det betyder inte nödvändigtvis att personen inte hyser romantiska känslor till andra, men det kan också betyda det (vilket då kallas aromantik). Vetenskapliga studier om asexualitet är ytterst få vilket är synd då begreppet är komplext och kan precis som med andra läggningar definieras på olika sätt. Att det finns människor som inte är sexuellt drivna kanske en del finner anmärkningsvärt, men det förekommer och bör också respekteras. En kan säga att om det för 40 år sedan var anmärkningsvärt att en person ville ligga med någon av samma kön är det i dag anmärkningsvärt att en person inte vill ligga med någon alls!


Vi har i dag kommit långt med studier om människors och djurs sexualdrifter, men det finns fortfarande en hel del outforskat. Jag är därför tacksam över de människor jag möter som hjälper mig vidga kunskapen om sexualitet och identitet. Tusen tack! Jag är stolt över er 💜💙💚💛❤️☺

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tj - 7 januari 2019 01:01

Vi har flyttat till ny domän. Nya inlägg ser ni här:   http://torejesper.blogspot.com/ ...

Av tj - 6 januari 2019 01:39


          Tjenare!!Ni som ännu inte har kikat in vårt nya ställe, gör gärna det. Där fortsätter TJ andan och vi har nya saker planerade, just nu finns ännu ett nytt videoklipp ute!       https://torejesper.blogspot.com/   Ha det...

Av tj - 30 december 2018 23:45

Så närmar vi oss midnatt och årets sista dag är kommen. Det har verkligen varit ett mycket händelserikt år på många sätt vilket jag redan skrivit om i det förra inlägget. Jag tänkte därför ta tillfället i akt att tacka för alla de här åren på bloggpl...

Av tj - 29 december 2018 23:47

    http://torejesper.blogspot.com/           ...

Av tj - 25 december 2018 15:49

  Hoho! Då har det äntligen lidit mot jul och jag inser verkligen hur lite jag bloggat den här månaden och helt gått upp i en massa annat. Till exempel har jag den senaste veckan träffat flera vänner och bytt julklappar, eller har vi ätit god mat...

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards