TJ

Alla inlägg under november 2016

Av tj - 11 november 2016 23:45

 

Ja, det här har verkligen varit en turbulent vecka må jag säga med stora humörsvängningar. Kanske inte riktigt som förra gången (när nu det var), men nära på. Ursäkta att jag inte bloggat om det förrän nu, men tiden sprang bara i väg.


Jag tänkte börja kommentera presidentvalet i Amerika vilket verkligen påverkat humöret den här veckan. Man hade ju aldrig kunnat vänta sig att en affärsman med noll procent politisk erfarenhet skulle lyckas vinna. Årets val visar på hur splittrat Amerika är och hur missnöjet växt sig så stort att det är svårt att överblicka. Hilary Clinton gjorde ett mycket bra jobb i sitt försök att vinna valet men hon missade att prata med vissa grupper. Grupper som anslöt sig till Trump därför att han svarade på frågor inte de andra ville svara på.

 

Trump vann för att folket i Amerika vill se en förändring. De är missnöjda, bland annat saknas det jobb och skatterna är alldeles för höga. Trump utnyttjar missnöjet till sin fördel och kommer med lovord om att rädda landet. Detta kommer enligt T inte att hända. Jag kan väl hålla med honom i det påståendet. Frågan är vad Trump egentligen vill göra som president. Han måste oavsett lära sig samarbeta med kongressen och hitta människor att lita på som kan hjälpa honom styra landet. För han kan inte själv styra Amerika om han nu trodde det!


En annan sak är att Trumps ideologi vetter ganska mycket bakåt. Han vill som han säger göra Amerika bra igen och återta en del mänskliga rättigheter landet redan vunnit, t.ex samkönade äktenskap och aborträtten. Även handeln verkar vara i farozonen vilket skulle påverka världsekonomin. Ja, det är mycket dystert och en blir självklart frustrerad och upprörd. Samtidigt kan jag inget göra än beskåda det som händer. Det här var inte vårt val, men Amerikas val påverkar onekligen oss i slutändan ändå. Undrar tros hur det ska gå?

     

Vidare har det varit kämpigt med uppgiften om sociala medier i undervisningen. Jag blev lyckligtvis klar natten till i dag och då var det redan för sent! Läraren hade meddelat att vi som skulle bli sena kunde mejla honom om detta, men det gick inte … Hans namn fanns inte i katalogen varför jag fick tillbaka mina mejl med autosvar om att mejlet inte gått fram. Det finns såklart flera orsaker till det här, men just där och då fick jag panik, blev ledsen och sedan rosenrasande.

 

Det var tur att ingen annan än jag var uppe för jag blev en förskräcklig människa bara så där. Fanns inget annat att göra än fortsätta skriva och lappa ihop det sista. Strax innan klockan 3 var allt korrekturläst och färdigt, ändå var jag inte nöjd för hade velat jobba mer med texten. Men det fick duga så jag lämnade in uppgiften och hoppas nu på det bästa. Det var oron över att bli avstängd eller något annat ruskigt som gjorde att jag fick sådan panik. Hade jag vetat att mejlen inte skulle funka hade jag jobbat ännu hårdare redan innan. Deadline är alltid deadline! Något sådant här får absolut inte vara återkommande.

 

I dag mår jag ändå bra igen trots nattens raseri och skamsenhet. Jag har lagat hamburgare, tränat, motionerat och diskuterat med några klasskamrater om uppgiften. Det känns betydligt bättre nu. Fick också besked från läraren att det blir VG på hemtentan i vad digital kompetens är. Den uppgiften tar upp flera viktiga och intressanta aspekter på vad lärande är. Ibland förundras jag över mitt arbete. När jag nu läser igenom hemtentan (som skrevs för en månad sedan) undrar jag då och då vem som skrivit den och efter ett tag inser jag att det är jag själv! Nåja, det är roligt att man kan förundras över sig själv.

    

Precis som vanligt blir det poängsättning av idolernas insatser och i dag sjöng de två låtar. Det gjorde bedömningen svårare, men nu är det i alla fall klart. Charlie klättrar och Rebecka faller. Väldigt intressant. Renadia fick dessvärre lämna oss. Nu när de är så få är det egentligen ingen som förtjänar att åka …


Yes, nu börjar helgen och det är Mårtensafton och Fars dag som står på schemat. Jag är redo!

 

 

Av tj - 8 november 2016 19:28

Tjenare på er!!!!

Jag vet att jag under de senaste dagarna lyst med min frånvaro, inte heller någon Special. Det enkla förklaringen är att jag legat sjuk hemma. Inte alls roligt med hosta och till å från feber.

Imorgon har jag tid till vårdcentralen och då hoppas jag att de funderar ut hur jag ska bli frisk snart...


Till något helt other thing...

USA-vatet avgörs ikväll och jag tror minsann att de ska börja sända live senare vid 11 tror jag.

Vem håller ni på?? ja ni behöve ju inte kommentera men vi kan ju säga såhär, är ni för clinton, ja då kan ni trycka på gilla-knappen vid detta inlägg.
Själv är jag för att hon ska vinna och helt och hållet emot att Trump ska vinna. Enligt mitt tycke så är han helt i det blå och ljuger så näsan bode vara hos oss i Sverige just nu.


I alla fall så ska jag väl duka upp något snacks och sen se hur det går. Får dock se hur mycket jag orkar se eftersom jag inte mår 100%..


Tills nästa gång, ha det så bra!!   


 

Av tj - 7 november 2016 18:15

   

Ny vecka innebär nya utmaningar! Den här veckan kommer jag fokusera på digitala nätverksplatser i undervisningen jämsides som jag läser på om upplysningen. Jag måste också förbereda mig inför min lektionsplanering i källkritik. Det är egentligen väldigt komiskt för det är snart ett år sedan jag hade ett undervisningspass i informationshantering (källkritik ingår här). Tänkte utveckla den lektionen till den här uppgiften. Då slipper jag börja om. Det är inte alls fuskigt för jag satt många timmar och utvecklade tre pass förra året vilket var överambitiöst när kravet var 15 min och färdigt! Kan ta andra passet den här gången …


Nåja, det blir säkert en bra vecka! Om inget annat kan en njuta av snön!

 

 

Av tj - 6 november 2016 17:46

 

Av tj - 6 november 2016 08:15

 

Av tj - 5 november 2016 23:34

 

Dagens födelsedagskalas är nu till ända och det känns väldigt bra i magen. Smörgåstårtan var jättegod, likaså specialtårtan med gravstenen. Alla verkade mätta och belåtna, eller ja … mätta i alla fall.    Tårtan väckte blandad respons även om den var aningen mildrad än jag hoppades på. Måste kanske tänka ännu större nästa år. Vi kan åtminstone konstatera att den var god, men inte mer. Jag älskar likväl fortfarande tårtan. I födelsedagspresent fick jag servis och pengar. Hade inte önskat mig något annat så förväntade mig inget annat. Är jättenöjd, för pengar går alltid åt och servis samlar jag ju på. Även om maten kanske inte imponerade på alla hade vi ändå trevligt och skildes åt glada. Jag är väldigt tacksam för att de kom!


Resten av kvällen har jag suttit vid datorn och jobbat med lite olika saker, också tittat på Kalle Moraeus och Robins. Nåväl, nu ska jag inte skriva mer. Ha det bra!

 

 

Av tj - 4 november 2016 22:45

 

Helgen fortsätter i det lugna temat precis som i veckan. Har bara ögnat igenom en av kursböckerna och konstaterat att jag kan skriva mer utförligt nästa vecka. Men väl då måste jag göra två saker samtidigt. En klasskamrat kontaktade mig också i torsdags och frågade när vi skulle sätta deadline till ett grupparbete som ska lämnas in i mitten av december. Hade nästan glömt bort det arbetet så fick pinsamt återkomma med mer info dagen därpå, alltså i dag. Men det är inte bara vi två utan några till som ännu inte hörts av så hur det går lär vi återkomma till.


Nästa vecka kanske jag behöver bege mig till Teleborg igen. Den litteratur jag behöver finns sällan på stadsbiblioteket. Det är smidigare för mig att besöka HB som jag säger. Jag kan Inte heller besöka båda bibliotek samtidigt om jag lånat på något av biblioteken för då tjuter det när jag lämnar de. Då får en skamset gå till receptionen och larma av böckerna. Det är för att HB och UB använder liknande system och tror då att jag inte har lånat böckerna (de är inte avlarmade på det andra biblioteket liksom). Därför får jag alltid gå två rundor.


I dag var jag och mamma i Ingelstad och åt på Solvikens pensionat tillsammans med hennes väninna och dennes man. Vi fick som vanligt sitta i det 1920-talsinredda rummet och jag var överlycklig hela middagen igenom. Det är som att åka tillbaka i tiden. 1920-talet är den tid förutom min egen såklart som ligger mig närmast. Hade lätt kunnat leva då. Kanske jag har gjort i ett tidigare liv … ?

 

Senare under dagen hämtade jag ut min och mammas födelsedagstårta på Hennings konditori. I år väljer vi att slå ihop våra dagar till vår familjs stora lycka då vi fyller så tätt. Mamma vill ha det så enkelt som möjligt och kommer bjuda familjen på smörgåstårta med en något anspråkslös tårta till kaffet. Men jag ville vara besvärlig och beställa en roligare tårta. Det är ju Alla helgons dag så varför inte en tårta med en gravsten på! Jag ringde till Hennings och lyckades få igenom min beställning även om jag fick upprepa att det verkligen var en gravsten jag önskade. Jag fick även känslan av att hon som tog emot beställningen blev lite nedstämd och trodde kanske det var en begravningstårta. Hon frågade till och med lite försiktigt om det skulle vara något namn på stenen, men det skulle det inte vara. Rest In Peace räcker gott oss allihop, både jag och mamma samt de i klanen som levt före oss. Ingen nämnd, ingen glömd eller hur? Hur som helst hämtade jag ut min fina tårta och den blev bättre än jag vågade föreställa mig. Eftersom expediterna utbytte en del blickar med varandra när jag hämtade ut tårtan tror jag att min och mammas tårta blev fredagens händelse. Det kändes i alla fall så!

 

Under kvällen blev det Idol och hits från förr. Mycket bra tema och många bra framträdanden. Greg blev den som fick lämna och det var verkligen inte rätt! Nästa vecka kommer idolerna poängsättas enligt rangordning. Som ni kanske märkt har en del idoler fått lika mycket poäng som en del andra. Men från och med nästa vecka blir de i stället rangordnade! De behåller självklart alla poäng sedan tidigare …

 

 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards