TJ

Alla inlägg under december 2016

Av tj - 17 december 2016 01:12

Den här veckan har jag återigen haft ett givande seminarium som inte lämnat mig någon ro varför jag tvingats gå runt i lägenheten och filosofera om 1700-talets Frankrike. Det slår mig när jag läser de andras inlägg att det här är en turbulent epok. Läsningen av Rousseau ger bara en bild. Det vi framför allt kan glädjas åt är enkönsmodellens upplösning vid seklets slut. Kvinnan som tidigare betraktades som en missbildad man får nu äntligen vara kvinna! Nu har jag skrivit så mycket de här dagarna att jag inte vet om jag känner för att skriva mer. Det är synd att ni inte får följa med i de spännande diskussionerna och möta dessa intellektuella människor. Men aja, det är som det är. Nu är seminariet över och grupparbetet om distansundervisning inlämnat. Vad som väntar över jul och nyår är att skriva analys om Rousseau, fortsätta plugga inför tentan i början av januari och skriva om digitala lärresurser. Ja, ingen rast ingen ro direkt, men i morgon tar jag ledigt och åker till pappa för att äta julbord. Det ska bli trevligt!

 

I tisdags var jag på stan med Emma och inhandlade lite julklappar för att på kvällen ha lussefika med mormor och morbror som hade ärenden i stan. Fick även skåda ett luciatåg under mitt besök på HB. Det var jag inte beredd på när jag kom dit, men roligt med överraskningar. Hur tisdagsmorgonen tog sin början ska vi inte tala om … men det kunde ha blivit så att jag inte varit snäll den dagen. Vaknade jag på fel sida undrar ni? Ja, det är väl det minsta en kan säga! Men strunt i det nu. Dagen har redan varit och med facit i hand blev dagen superbra trots en dålig start. Så låt oss gå vidare i texten.


Tack för mig!

 

 

Av tj - 14 december 2016 13:30

Tjenixen på er!!!
Hoppas alla har en bra dag :) Om inte så kan den ju bara bli bättre, eller hur?

Solen skiner här i Ronneby i alla fall, fast ganska kallt. Igår hade jag bestämt mig för att städa en hel del.

Det slutade såhär......


 


Ja, såhär ser det ut när jag ska göra något,, så tar det fu**** hela kvällen!!!  


 

Av tj - 14 december 2016 12:16

Tjenare på er!!
För två helgen sen så skickade jag ut ännu en "Vart är vi med T" Lund har varit en gissning från några stycken och nu ska de få veta. Vi har åkt förbi mjölet och vi har i alla fall ingen stock på vägen. Detta var ledtråden som ni alla fick.


Vi åkte förbi mjölby och slutdestinationen var "Stock"holm.   


Ha det gött så hörs vi mera med detta i nästa omgång!


 


 

Av tj - 14 december 2016 11:25

Nu när det börjar lida mot jul och med all julmusik som finns omkring oss så tänkte jag väl att jag inte skulle vara sämre  


 

Av tj - 13 december 2016 10:31

Tjenare och godmorgon på er!
Ja som rubriken säger, tror många kommer känna igen sig.
Ni vet de dagar när man sover ut lite, när man sätter klockan på . . Ex 8. Sen vaknar man . . . Stänger av klockan, sover en timme till, vaknar, somnar om. . . Sen får man istället bråttom. . . ;) ja det första sakerna stämmer i alla fall in på mig. . . Nu håller jag i alla fall på med äggen . . Så vi hörs sen:)!


 

Av tj - 13 december 2016 00:44

Godkväll på er! Ligger här och kan inte riktigt sova. Så då kom jag ju på att jag inte berättat för er hur det gick i fredags. Som ni vet så skulle jag ta teoriprov för körkortet i fredags och jag blev godkänd med poäng att spara! Så jag är såklart jätteglad för detta och vi gick ut och åt på kvällen. Nu detta fredag så är det ju uppkörningen så jag hoppas att det kommer gå lika bra och då har jag sen mitt körkort!
Nu har jag fått mobil som inte har en sprucken kamera så jag kan börja göra filmer igen:) den har varit sprucken baktill så det har inte blivit mycket film som ni märkt. Sen över hela taget så bloggar jag mindre. Det blir nog bara så när man kommer hem efter jobbet och allt sånt:) men nu dra jag igång igen ;)

Godnatt på er!

 

Av tj - 13 december 2016 00:29

Lördagen blev minst lika bra som fredagen. Jag avslutade det mesta på sammanfattningen av förra helgens gruppmöte om distansundervisning och nu är det egentligen upp till mina kurskamrater om vi ska skriva mer. Jag har gjort mer än nog känner jag! Under kvällen träffade jag T och då spelade vi Civilization. Det var roligt att återse honom och höra mer om hans glada besked som han gav mig telefonledes dagen innan. Det är ju desto roligare att träffas och berätta saker för varandra än göra det genom medier.


Söndagen gick åt till att läsa första boken (kapitlet) av Émile eller Om uppfostran vilket var ganska mysigt måste jag säga. Språket är fantastiskt (visserligen en svensk översättning från 1977 så inte jättegammal, men ändå) och jag känner igen mig i själva uppfostringsmetoden. Det är både fascinerande och skrämmande då Rousseau och jag inte har samma människosyn eller kunskapssyn. Jag tycker exempelvis det skrivna ordet har stor betydelse medan Rousseau är av motsatt uppfattning. Ändå finns det mycket nyttigt i hans verk!

 

 

Precis som planerat ägnade jag också söndagseftermiddagen åt lussebak!


I dag har fortsatt med läsningen av Rousseau och stämt av med gruppen hur vi går vidare med sammanfattningen. Det verkar inte vara mycket kvar nu och det känns väldigt skönt! Det innebär att jag kan slappna av och fokusera på Rousseau. På onsdag börjar seminariet och just nu är jag inte förberedd, men ge mig några fler timmar så löser det sig ;)


I morgon kommer jag också göra stan och inhandla en och annan julklapp. Kommer också fika någonstans med Emma är tanken. Ja, det var allt för tillfället!


God natt! 

 

 

Av tj - 10 december 2016 03:15

Det blev en bra fredag med glada besked, god mat, intressant läsning och spännande Idol-final! Dagen började med två glada besked. Det första stod Linnéuniversitetet för som meddelade att jag nu är välkommen tillbaka att fullfölja sista terminen innan jag är klar att kandidera. Det andra stod T för och det går knappt att beskriva den lycka vi båda känner nu, då framför allt för hans skull. Jag ger honom dock möjligheten att själv meddela vad det rör sig om.

 

Förmiddagen följdes av träning och lite skrivning inför seminariet på onsdag. Framåt lunchtid begav jag mig till restaurangen Salt & Pepper och åt en brakmåltid. Det var buffé med fyra olika rätter som alla var lika goda. Därefter följde jag med mamma till Blomsterlandet för att välja ut blommor till bordet. Vi bestämde oss tidigt för en julstjärna och det höll vi oss till. Men på vägen till kassan sprang vi på renen Waldemar och taxen Tage. Vi tyckte båda mycket om dem, även om jag föredrog Tage framför Waldemar … men det blev Waldemar till slut! Hoppas han ska trivas här … Eftermiddagen gick åt till att skriva på sammanfattningen efter mötet om distansundervisning, följt av lite läsning av Rousseau.

 

Sedan var det äntligen dags för finalen av Idol. Skulle det bli Liam, Rebecka eller Charlie som kammade hem alltihop? Personligen har jag hållit på Liam nästan hela resan. Det är å andra sidan inte riktigt sant för jag har haft andra kandidater, men Liam har alltid gjort bra ifrån sig varför han fått höga poäng. Men Rebecka och Charlie är grymt duktiga på sina vis. De är så olika musikaliskt men alla lika bra. Efter första omgången stod det klart att det blev Liam och Rebecka som skulle möta varandra i de två sista omgångarna. Den sista omgången presenterades vinnarlåten och den gjorde de båda hur bra som helst. Rebeckas framträdande var nästan bättre än Liams även om Liam sjöng den bättre (enligt mig). Men det hjälpte inte Rebecka för Liam blev den slutliga vinnaren av Idol 2016! Det var helt rätt enligt min mening. Liam har verkligen gjort en idolresa, från att ha glömt texten och varit totalt omedveten om sin talang till en modern artist som klarar flera olika genrer. Jätteroligt att jag tagit del i denna utveckling genom att se programmet vecka efter vecka. Det var med glädje jag gick och lade mig!

 

 

 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards