TJ

Alla inlägg under december 2016

Av tj - 8 december 2016 23:49

 

Studierna tuffar på som vanligt. Har ännu inte bekantat mig med Rousseau, men kommer göra det till helgen. Under veckan har jag skrivit klart gruppens sammanfattning om min del och påbörjat de andra delarna. Emellanåt har jag suttit med historieböckerna och läst i flera timmar. En kan säga att det är hårdplugg inför seminariet nästa vecka, analysen på det och tentan såklart som lämnas ut efter nyår. Mycket bra att vara förberedd.


Både i går och i dag har jag också varit på biblioteket. I går var jag på HB och inhämtade litteratur till mitt skrivande (hittade så mycket att jag får gå i flera omgångar). I dag var jag på UB och inhämtade kurslitteratur och fikade därefter med Malin vid UB’s café. Det blev ett mycket bra samtal om det ena och det andra, även om dagens samtal hade en viss mörk skugga över sig då vi fokuserade sjukdomar. Sammantaget blev det ett bra möte i alla fall.


Nu ska jag snart släcka lampan, men innan jag gör det blir det läsning. Har märkt att jag somnar bättre om jag varvar ner med en bok i stället för med datorn. Då tar det längre tid. Tror jag skrivit om det här tidigare vid något tillfälle. Aja, hur som helst. Nu laddar vi inför helgen med finalen av Idol, lussebak och annat skoj!


God natt!

 

 

Av tj - 8 december 2016 12:34

Tjenare på er !!

Imorgon vill jag att ni håller tummarna. Jag har då min uppskrivning för körkort.

Jag känner mig inte ett dugg sugen på detta måste jag säga!xD Det blir ju skönt när jag klarat av det i alla fall. Det kanske inte blir första gången utan andra, eller så blir det imorgon och då blir jag superglad för då slipper jag som sagt den delen..


Hur kände ni det inför uppskrivning och körarprovet? Nervösa?? Kände ni er förberedda??
De tankar som går runt i huvudet är alltid att jag kunnat göra bättre.. Å visst hade många timmar till kunnat gå till detta. Nu gjorde det inte det och jag kämpar på imorgon:) Ha det gött så länge!


 

Av tj - 6 december 2016 02:51

 

Av tj - 5 december 2016 23:30

Det blev kanske inte riktigt den kreativa söndagen jag hoppats på, men den blev bra i alla fall. Förmiddagen ägnade jag åt disken och lite träning. Det var först framåt eftermiddagen jag satte mig i soffan och läste. Sedan fick jag under kvällen några timmar på mig att skriva. Det var riktigt roligt faktiskt för hade glömt bort känslan lite grann. Nu gick det också ganska lätt. Vanligtvis kan det vara trögt i början, men inte den här gången. Lusten fanns där och jag är glad över att jag tog tid till det. Innan jag kan komma vidare måste jag dock forska lite varför jag funderar på att utnyttja biblioteket samtidigt som jag letar efter studiematerial.


Den här månaden ska vi i historiekursen skriva en källtextanalys där vi tolkar en historisk text och sätter in den i sitt idéhistoriska sammanhang. Vi fick välja mellan fem olika författare/filosofer och jag valde Rousseau som skrivit Èmile eller Om uppfostran. Det ska bli riktigt kul men för att få kött på benen vill jag dyka ner i möjliga referenser. Därför kommer jag i veckan att bege mig till UB för att pröva lyckan. Kan ju då passa på att söka källor till mitt skrivande …

 

Andra advent bidrog även till att luciatåget och tomten plockades fram. Julstämning på hög nivå!

 

 

Av tj - 3 december 2016 23:19

Vilket underbart möte! Jag är verkligen glad och tacksam över att få studera med sådana begåvade människor. De senaste veckorna har sannerligen präglats av intelligenta och insiktsfulla samtal som inte går obemärkt förbi. I dag kretsade diskussionen kring en del rent tekniska frågor, men det var också många givande synpunkter på kompetenser i lärarkåren, förväntningar på elevens prestationer i skolan och vilka krav eleven själv kan ställa på sin utbildning. Nu ska vi bara skriva en rapport om det här, sedan är allt klart!

 

Resten av dagen har jag tagit det lugnt. Ätit god julmat … till lunch blev det julkorv och till middag prinskorv och potatisgratäng så det blev lite julkänsla i dag för mig. Tanken är att morgondagen ska bli lika lugn. Det är inte hållbart att gå ner för djupt i studierna så att allt annat blir lidande. Jag måste koppla av emellanåt och göra annat som jag mår bra av. Jag får vanligtvis en kick av att plugga, eller mer när uppgiften är klar och jag känner att jag gjort något värdefullt. Men det är inte alltid ett så värst kreativt eller stimulerande skrivande som det vardagliga eller kreativa skrivandet är. Det går inte riktigt att jämföra. Det är väldigt stor skillnad. Så i morgon tänker jag njuta av det kreativa och prioritera mina inre tankar och ta vara på passionen inom mig. Det ska bli underbart!


Hoppas alla har en bra helg!

 

 

Av tj - 3 december 2016 10:12

Tjenare! Ja idag ska ni gissa vart jag är påväg. Med denna ledtråd så ska ni nog reda ut det;). "Vi har åkt förbi mjölet, vi har i alla fall ingen stock som ligger framför spåret idag;)"


Mvh/T

Av tj - 3 december 2016 10:03

Tjenare på er! Sitter på ett tåg, tycker nästan att jag lever på tåg numera;)

Igår var det en olycka på ett tågspår vilket gjorde att jag fick sitt i Alvesta i 75 minuter innan vi fick åka vidare. Det var ett tåg som åkt på två älgar. Tåget blev förstört och fick lyftas från spåret, vilket tog sin lilla tid

Nu är i alla fall detta tåg i full tid så får bara hoppas att hela resan blir bra

Ha det gott på er så länge på hörs vi!

Mvh/T

Av tj - 3 december 2016 01:02

Så börjar saker och ting äntligen falla på plats igen efter en turbulent vecka med jobb upp över öronen. Det blev ett ganska upprört inlägg i tisdags, men jag var verkligen inte glad över att inte hinna med arbetet utanför skolbänken, däribland bloggen. Den här veckan har jag sammanfattat två kapitel som tillsammans med andra sammanfattningar från andra kursdeltagare ska utmynna i en rapport om distansundervisning. I morgon är det videokonferens där vi ska samtala om detta och tillsammans skriva rapporten. Det är alltså sammanfattningar, rapport och videokonferens som utgör vårt grupparbete. Det ska bli väldigt spännande att se vad vi kommer fram till.

   

Som en välbehövlig paus var jag i går på bio med Emma och såg uppföljaren till Harry Potter … eller ska jag egentligen säga prototypen! För Fantastiska vidunder och var man hittar dem handlar om magizoologen Newton ”Newt” Scamander som eleverna på Hogwarts stött på i undervisningen och då genom hans berömda verk med samma titel som årets film (alltså drygt 70 år innan Potters tid). Vi får alltså stifta bekantskap med en mycket intressant person med fascination för magiska vidunder. Tydligen finns det planer på flera filmer och det gläder mig. För mötet med Scamander var något helt annat än med Potter (visserligen går inte Eddie Redmayne att jämföra med Daniel Radcliffe men det hör inte hit).

   

Här har vi i stället att göra med en ung forskare som 1926 kommer till New York efter ett flertal resor på flera kontinenter med ett specifikt mål i magizoologins tjänst. Med sig har han sina upptäckter vilket förvaras tryggt i en väska … trodde han! Det dröjer inte länge förrän innehållet i väskan börjar försöka ta sig ut! Parallellt händer det märkliga saker i New York där gator och byggnader förstörs av något omänskligt som inte finner några logiska förklaringar. Går det att överväga övernaturliga teorier? Skiljelinjen mellan mugglarvärlden och den magiska världen tycks alltså här smältas samman. Hur påverkar det alla magiker, vad är det egentligen som hotar New York och vad innehåller Scamanders väska? Det och mycket mer kommer du få veta om du ser Fantastiska vidunder och var man hittar dem. En helt underbar historia som jag varmt rekommenderar. Den inrymmer många intressanta aspekter på magi och dess utövande i förfluten tid. Den som är insatt i Harry Potter får alltså här mycket spännande bakgrundsmaterial om det magiska samhälle som fanns före Potter och vad som formade det nuvarande. Jag tror inte jag vill skriva mer om filmen i risk att spoila för mycket. Men mycket skickligt gjord med många duktiga skådespelare. Ett extra plus är 1920-talsmiljön vilket jag är helt såld på.

 

I kväll avgjordes det också vilka tre talanger från Idol som går till final. Det blev Liam som är min absoluta favorit och imponerat stort på mig för varje program. Han gör varje låt till sin egen och tar med hela sin personlighet i musiken vilket är modigt. Jag hoppas verkligen på honom. Det blev även Rebecka som var en stor favorit vid resans början. Jag gillade henne då hon påminde om en popartist i min smak. Men allteftersom har mitt intresse svalnat. Det har inget med Rebecka att göra utan mer med de andra talangerna som fångat mitt intresse. Det blev också Charlie som gått sin egen väg i den här tävlingen. Varje framträdande är genomtänkt och väl utfört. Jag har också kommit att uppskatta hans personlighet. Tre mycket bra och spännande finalister med andra ord. Håller alla möjliga tummar för den första, men självklart förtjänar alla tre att vinna. Oskar fick alltså tyvärr lämna men vi tackar för hans insats. Han tog sig verkligen på slutet och fick lite poäng. Jag var i ärlighetens namn riktigt orolig för långt efter han skulle hamna när väl resan var färdig men som tur väl var tog han lite större kliv framåt det sista.


Nu säger jag god natt!

 

 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards