TJ

Alla inlägg under maj 2017

Av tj - 23 maj 2017 00:45

 

Efter en lång dag av hårt skrivarbete ska det bli skönt att få sova några timmar. Sammanställningen av allt datamaterial är snart färdigt. Räknar med att jag blir klar i morgon så att jag kan börja skriva själva huvudtexten. Fick tentan i dag också så får jobba parallellt med den. Har två veckor på mig att skriva ... Ja, nu måste jag sova lite!

 

 

Av tj - 20 maj 2017 23:45

 

I dag blev det ett litet avbrott i pluggandet och i stället en utflykt till Sankt Sigfrids Folkhögskola, Kronoberg som hade öppet hus och firade 75 år. Evenemanget lockade framför allt eftersom morbror studerar vid konstlinjen där så det var en passande möjlighet att besöka honom, och se vad han egentligen håller på med. Konst är verkligen något jag har ett lustigt förhållande till. Jag tycker mycket om det, men har ibland svårigheter att förstå mig på saker och ting. Visserligen är konst ytterst subjektivt att det inte existerar några rätt eller fel, du kan skapa dina egna uppfattningar om det du ser. Det gillar jag starkt!

 

Jag kan därför tolka och betrakta konsten på mitt eget sätt och det är helt okej. Ibland kan det dock skena i väg, men då finns det ju ofta beskrivningar som ett slags ramverk för hur man ska tänka vilket är skönt. Men i princip är konsten tolkningsfri. Oavsett om man förstår tanken bakom ett verk eller inte så kan en fortfarande beundra skaparprocessen och drivkraften till att skapa. Det är nog det jag mest gillar med att tolka konst - att försöka rekonstruera konstnärens idéer och vad konstnären vill förmedla, samt att beundra dennes skaparglädje.

   

En av morbrors tavlor

 

Det blev alltså en konstrunda i dag. Avslutningsvis såg jag också ett scenframträdande där elever från konstlinjen projektsamarbetade med några elever från musiklinjen, och målade en tavla (se nedan) som en tolkning av musiken, och tvärtom. Förträffligt!

 

Efteråt åt familjen på Thai House vilket var ett utmärkt val. Länge sen jag åt så god thaimat (mycket bättre än i Karlskrona faktiskt). Därefter shoppade jag lite på Grand Samarkand. Jag var ute efter ett par nya jeansshorts då jag av någon märklig anledning vuxit ur de gamla! Känns knappt som jag använt dem och jag har inte gått upp så mycket. Det här med vikten är å andra sidan en sak för sig där det går upp och ner. Det räcker kanske att skriva att de var för jobbiga att kränga på. Jeansshorts hittade jag, men inte bara det. Två väldigt fina böcker köpte jag också. En om psykologi och en om filosofi. Kan inte riktigt beskriva hur lycklig jag är över dem, men jag är extremt glad just nu. Psykologi har alltid intresserat mig och filosofi likaså, men filosofi är något jag kommit i kontakt med i idéhistorien. Den boken är därför som ett slags bibel eller referensverk och jag kommer ha stor nytta av den. Jag älskar den!

 

Yes, det var skönt med en ”ledig” dag. I morgon måste jag fortsätta sammanställa mitt fördjupningsarbete, som fortfarande bara är en samling rön. Något konkret och fast väntar jag väl skriva längre fram under nästa vecka. Först när allt faller på plats går det lätt att skriva själva huvudtexten. Det är informationssökningen och sammanställningen av datamaterialet som tar tid. Nåväl, det blev ett litet längre inlägg nu, men jag hoppas ni har överseende med det. Tack för mig! 

 

 

Av tj - 19 maj 2017 00:15

 

Puh, vilken värme det är ute! Man kan verkligen tro det blivit sommar. Helt underbart väder att jag nästan skäms över att sitta inne så mycket. Jag får passa på att sola lite då och då, för det är varmt inne i lägenheten också vilket är lite jobbigt. Speciellt när man har så långa pass vid datorn och många lästimmar. Lästimmarna kan en ju klart ha utomhus, men ska jag ge mig på det igen är det bäst med solkräm. Sist jag läste ute fick jag en härlig solbränna som kändes i nästan två veckor. Det är härligt med sol, men den är inte att leka med. Jag märkte redan i Karlskrona att solen tog bra under tiden vi satt i Hoglands park, och då hade jag ändå kläder på. Men självklart är det härligt och på ett sätt nödvändigt att sola under sommarmånaderna. Annars ser man så blek ut bland alla andra, och det är inte alls kul!


Men än så länge går det inte att sola alltför länge om dagarna. Jo, det går väl, men det är inte vidare smart om jag vill hinna klart med alla arbeten i tid. Det är mindre än tre veckor kvar tills allt ska lämnas in så jag får hålla ut. Sedan blir det ju en lång ledighet (om jag inte hittar ett sommarjobb vill säga) så då har jag all tid i världen. Men till dess …

 

Materialet har växt lite till. Jag fick ett sms från stadsbiblioteket i går att det kommit in en bok till mig som jag hämtade ganska omgående. Först var jag visserligen på Elite Stadshotell och genomgick ett kunskapstest till Postkodmiljonären som sökte nya deltagare att sitta i heta stolen. Det var mormors sambo som tipsade mig om det efter att ha sett annonsen i Smålandsposten. Själv prenumererar jag inte på den. Jag tackade definitivt inte nej till möjligheten utan gick förväntansfull till hotellet. Där fanns redan en grupp samlad som väntade på att få göra testet. Kunskapstestet var ett formulär med 40 öppna frågor om allt möjligt, alltifrån vilket land som vann ESC och vem som är mamma till Little Jinder till vad den kemiska beteckningen Na står för och huvudingrediensen i Guacamole etc. Tio minuter hade vi på oss att göra testet, och därefter sprang de i väg för att rätta. Medan de rättade satt vi och småpratade om frågorna. Drygt en kvart senare tillkännagav de vilka som gått vidare, vilket var sju stycken som hade fått 30 rätt eller mer. Vi andra låg på runt 20-25, vilket var bra, men inte tillräckligt. Det var bara att tacka och gå hem! Jag fick ju en bok med mig hem så jag kände mig inte så nedslagen. Det var mest en kul grej.


Jahopp, nu ska jag strax lägga mig. Ni får ha det så bra. Hej hej!

 

 

Av tj - 16 maj 2017 20:15

 

Tre filmer på en dag är definitivt rekord för oss! Jag hoppas inte ni tyckte det var för mycket. Funderade på att vänta med Eurovisionvideon, men sedan tog jag beslutet att den skulle ut så fort som möjligt. Det var lika bra liksom. Roligt att de två filmerna från Karlskrona kompletterar varandra så bra. Vi hade ju ett ganska massivt material, vilket inte var så konstigt när vi filmade praktiskt taget hela tiden. Gårdagen gick mest åt till att redigera dessa filmer och städa. Jag upptäckte några dammråttor nämligen så kände mig mer eller mindre tvungen.


Därför har jag inte påbörjat fördjupningsarbetet förrän i dag, och detta genom att kolla igenom mina referenser. Lär sitta med det några dagar framöver innan jag kan skriva min egen reflektion så att säga. Det är ett ganska stort material jag samlat på mig, och jag är fullt medveten om att jag inte kan ha med allt, men tills vidare är jag osäker på exakt vad jag ska ha med och inte. Så jag får ägna veckan åt att bestämma det helt enkelt.


Yes, det var en liten uppdatering från mig   


 

Av tj - 15 maj 2017 23:36

Då var årets festival över för den här gången, internationellt också vill säga, och sammanfattningsvis skulle jag då säga att det gick åt helvete fullständigt. Tävlingen vållar mig fortfarande huvudbry, så här dagarna efteråt då jag samlar tankarna och ifrågasätter vad jag varit med om. För mig är det obegripligt hur Salvador (som representant från Portugal) kan vinna såväl jurygruppers som folkets röster. Att det bara kan bli så tokigt liksom.


Ni har säkert redan lagt märke till att Portugal hamnade längst ner i min lista, och nu i efterhand känns det som att listan baserade sig på en märklig analys, att jag inte ansträngde mig bättre att känna av ”läget”. T var mer förberedd på vinsten än jag. Jag var mer inställd på Italien eftersom min bekantskapskrets tjatat om den hela tiden. Själv höll jag hårt av Storbritannien vilket är ovanligt. I fjol var det ju rena rama katastrofen, i år en självklarhet! Även Nederländerna och Israel var mycket bra bidrag, men inga av dessa länder fick höga poäng från folket. Österrike blev den som fick noll poäng från folket, och det skar ordentligt i hjärtat. Det kändes helt upp-och-nervänt. När alla våra älsklingar fått så låga poäng steg paniken rejält. Kvällen höll på att urarta och sluta i katastrof, vilket den slutligen gjorde när vinnaren tillkännagavs …


Okej, nu är jag kanske överdrivet dramatisk. Men jag gillar verkligen inte vinnarlåten, men det jag framför allt stör mig på är att jag inte förstår varför den vann! Jamala med 1944 kunde jag i viss mån förstå i samband med budskapet, men Amar Pelos Dois är betydligt svårare att begripa. Numret är också så avskalat den kan vara. Det händer ingenting utan allt hänger på Salvador. Nej, jag har svårt att förstå vad som hänt. Kommer antagligen ta flera veckor innan det här är smält och bearbetat. Vilken tävling!


Nu finns det även en video från kvällen   

 

    

Av tj - 15 maj 2017 15:00


 

Av tj - 15 maj 2017 12:10

     

Åter hemma från Blekinge! Det blev en otroligt varm dag i Karlskrona i lördags, vilket innebar att allt blev perfekt. Jag håller på att ladda upp min video från helgen som sammanfattar allt vad vi gjorde varför jag endast skriver kort om det här nu (kolla gärna T's vlogg också). Jag kan säga att vi (T, Emma och jag) hann med allt som varit inplanerat: äta glass vid hamnen och gå i de flesta butiker runt city. Vi hann även besöka Marinmuseet och under eftermiddagen hängde vi i Hoglands park. Det var en oerhört vacker park som både jag och Emma var avundsjuka på att inte Växjö har. Vi måste ha suttit där minst en timme.

 

Sedan bar det av till Kallinge igen för att invänta ESC vilket blev en ordentlig myskväll (fast Portugal vann). När det gället ESC så kommer det en video och mer bloggande om det separat.

 

     


Hoppas ni hade en bra helg. Vi hörs!  


 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards