TJ

Direktlänk till inlägg 7 juli 2017

Fånge i din egen kropp

Av tj - 7 juli 2017 16:08

 

Tänk dig hur livet skulle vara om du var en fånge i din egen kropp, helt utan förmåga att göra dig hörd för din kropp svarar dig inte. Men du är fullt medveten om vad som händer runt omkring dig och du kan tänka klart … kruxet är bara att ingen förstår det! Ja, det här är verkligen en skrämmande tanke, och för en del är den en verklighet. Jag håller precis på att läsa Martin Pistorius biografi När jag var osynlig som handlar om att vara fast i sin egen kropp. En vilt främmande sjukdom griper tag om Martin och gör att han successivt tynar bort från sin familj. Han dör inte, men han blir funktionshindrad och går inte att kommunicera med, eller rättare sagt han svarar inte gentemot kontakt. Ett tag var han på riktigt borta, men så en dag återfår han medvetandet, men kan inte berätta detta. Han är nämligen fånge i sin egen kropp. Det är tack vare enorm viljestyrka och lång rehabilitering som Martin börjar ta kontroll över sitt liv igen. Hittills är jag bara halvvägs i berättelsen, men historien griper tag om mig. Den ger mig insikter om hur illa många funktionshindrade behandlas och att vi många gånger drar förhastade slutsatser ifråga om hur de har det. En väldigt lärorik bok som också väcker en del tankar om att vara isolerad rent generellt. Skulle rekommendera den vidare.


Nu är det inte många timmar kvar tills tåget går. Jag tänkte hälsa på pappa. Vi ska tillsammans med hans fru och farmor till Vallarna och se buskis. Det vet ni ju vid det här laget att vi brukar göra, så det kommer knappast som en överraskning. Tanken var att jag skulle hitta en lämplig tid att recensera de två filmerna vi såg i helgen, men den tiden har jag ännu inte fått. Det är mycket som skulle önskas göras, men som ännu inte blivit av. Jag antar att nästa vecka lär bli en sådan där jag gör klart det jag har påbörjat. Låter som en väldigt bra idé.


Nåväl, det här var allt för mig tills vidare. Vi hörs!

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tj - 7 januari 2019 01:01

Vi har flyttat till ny domän. Nya inlägg ser ni här:   http://torejesper.blogspot.com/ ...

Av tj - 6 januari 2019 01:39


          Tjenare!!Ni som ännu inte har kikat in vårt nya ställe, gör gärna det. Där fortsätter TJ andan och vi har nya saker planerade, just nu finns ännu ett nytt videoklipp ute!       https://torejesper.blogspot.com/   Ha det...

Av tj - 30 december 2018 23:45

Så närmar vi oss midnatt och årets sista dag är kommen. Det har verkligen varit ett mycket händelserikt år på många sätt vilket jag redan skrivit om i det förra inlägget. Jag tänkte därför ta tillfället i akt att tacka för alla de här åren på bloggpl...

Av tj - 29 december 2018 23:47

    http://torejesper.blogspot.com/           ...

Av tj - 25 december 2018 15:49

  Hoho! Då har det äntligen lidit mot jul och jag inser verkligen hur lite jag bloggat den här månaden och helt gått upp i en massa annat. Till exempel har jag den senaste veckan träffat flera vänner och bytt julklappar, eller har vi ätit god mat...

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards