TJ

Alla inlägg under september 2017

Av tj - 23 september 2017 12:53

Tjena tjena!


Ja, medan T verkar ge sig ut på vift håller jag mig hemma och försöker skriva klart min essä. Av någon konstig anledning har jag fastnat lite i formuleringarna, och det hoppas jag innerligt löser sig ganska omgående. Men jag tar det lugnt och tänker inte drabbas av panik. I går ägnade jag mig åt andra saker: städade, tittade igenom tv-program som kolliderat med andra program under veckan och lagade en festmåltid tillsammans med mamma … tacopaj! Det blev riktigt fredagsmys med Idol kvalfinal på kvällen också som avslutning. Jag är nöjd med alla årets talanger i Idol, det är fantastiskt hur mycket begåvning som kan slumra i en person. Vissa är helt enkelt skapta för musik och det är euforiskt att sitta och lyssna på. Jag tror jag vill poängsätta det här året också, men jag börjar först nästa vecka!

 

 

Scen ur filmen Victoria och Abdul med Judi Dench och Ali Fazal.


Även fast jag har lite arbete kvar kommer jag gå på bio i dag. Tv-serien om drottning Victoria av England tog verkligen mig med storm och som ni vet läste jag även boken. Nu finns det en film om henne också under hennes sista regeringsperiod när hon mötte den indiske kontoristen Abdul Karim, som kom att bli en av hennes bästa vänner. Karim anlände till hovet för att överlämna ett mynt och allt hade kunnat sluta där, men drottningen tyckte det var något märkvärdigt med honom och fann honom högst intressant. Det dröjde heller inte länge innan han blev hennes "Munshi", som ett slags lärare och förmedlare av den indiska kulturen. Det är en väldigt intressant berättelse som jag gladeligen tar till mig.


Jag vill också påminna er om tävlingen där ni kan vinna en kamera. Personligen tycker jag det är en av våra roligaste och kreativaste tävlingar, så passa på att anmäla er! [Anmälan inte längre möjligt!]

 

 

Av tj - 22 september 2017 11:21

Tjenare på er!
Under denna helg kommer ingen special då jag inte kommer ha tillgång till någon dator. Kommer ju såklart att skriva här på bloggen men som sagt, ingen special.

Medans jag nu har tillgång till dina ögon...... eftersom du läser detta;) så vill jag påminna dig om att anmäla dig till vår fototävling och chansen till en sitter ny action kamera till den som vinner;) Det kan du inte missa så gå in och anmäl dig nu, anmälningen stänger nu på söndag! [Anmälan inte längre möjligt!]

Ha en fortsatt bra förmiddag:)

Mvh/T

Av tj - 21 september 2017 23:31

Ja godkväll på er och som rubriken säger så kommer detta inlägg handla om dagens utedag;).

Förveredde mig under veckan tillsammans med en av mina kollegor. Vi gjorde de olika utmaningarna som barnen skulle göra under dagen. Det är självklart att jag på morgonen kom på...... Oj, jag har ju inte grejer till en av utmaningarna.. so jag stod upp å ner och kom på en ny på morgonen^^

Det kallar jag kreativt!

Efter en 6 km lång vandring så samlades vi i Brunnsparken för grillning innan vi gick mot skolan igen.

Dagen har varit rolig och nu är jag riktigt trött. Packat för morgondagen och väskan blev som vanligt,,,, tung!

Godnatt och sov gott!

Mvh/T

Av tj - 19 september 2017 22:45

Hallå där!


En ny vecka med nya utmaningar är i full gång! Jag känner mig riktigt taggad efter en sådan bra vecka med intressanta diskussioner och helgen med T. Sådana veckor skulle man ha oftare tycker jag. Men samtidigt värdesätter man dem mer om de är mer utspridda. Sedan har varje vecka sin egen charm skulle jag vilja påstå.


Den här veckan handlar mycket om att sammanfatta allt vad seminariet kom fram till och skriva en essä i ämnet. Vi får här välja ett område som vi vill beskriva för att saker och ting inte ska bli för stora. Jag tror jag väljer att rikta in mig på Kina och Konfucianismen. Det kändes mest intressant, även om tanketraditionerna i Indien är spännande, men mer komplext. Av erfarenhet ska jag inte heller ta på mig mer arbete än jag hinner och orkar på den tid vi har att skriva. Så nej, jag kör på Kina. När det gäller uppsatsen i B&I har jag utvecklat en intervjuguide som ska granskas innan jag kan börja intervjua folk. Hade hoppats att jag kunde påbörja det jobbet så fort som möjligt, men min handledare vill gärna diskutera den vid det första seminariet. Därför får jag vänta till efter bokmässan i Göteborg. Nåväl, jag skriver väl på andra delar så länge.

 

Som en paus i pluggandet bestämde jag träff med den killen från Växjö som jag umgåtts med några gånger. Vi började med att ta en promenad i regnet, men gav ganska snart upp och satte oss på McDonalds i stället. Jag hade redan varit ute tillräckligt i regnet när han väl dök upp efter jobbet så jag ville hellre in i värmen. Självklart hade jag kläder efter väder, men kände inte för att utmana min förkylning nu när jag äntligen blivit bra igen. Jag hade ju också stått och väntat på honom i ”evigheter” på grund av missförstånd och förseningar. Han hade en del att fixa med jobbet och kunde inte komma vid utsatt tid vilket han också meddelade. Jag mitt nöt gick ändå ner till vår mötesplats fast lite senare, men hade jag varit förståndig skulle jag inväntat hans meddelande först. För när jag kom ner hade han fortfarande inte kommit … och han dök inte upp på flera minuter, så där stod jag övergiven i regnet medan folk runt omkring tog sig hem efter skolan och sina jobb. Jag har ingen aning om hur jag såg ut, men jag kände mig plötsligt så dum att jag beslöt mig för att promenera runt kvarteret för att fördriva tiden. Och det funkade för slutligen var han där!

 

Tänk så fel det kan bli ibland. Det är inte lätt att smita tidigare från jobbet och sedan ta sig fram i rusningstrafiken och det är så lätt hänt att missförstå hur den andre tänker. Vi var nog båda rätt skamsna i går, men det släppte ganska fort. Resten av kvällen var i alla fall underbar och vi avrundade med fika på Espresso House.


Ja, slutet gott allting gott, eller hur är det man säger?

 

 

Av tj - 19 september 2017 09:36

Hej på er!
Redan tisdag och en ny dag.
Igår hade vi utedag på fritidset och bi körde då lite olika lekar, scoutbrännboll och tuggummit var några av dessa.

Just nu sitter jag på jobbet och laminerar lite papper som vi ska ha till nästa veckas "hälsovecka" då kommer det att vara massa olika lekar och aktiviteter som har med hälsa att göra.

Ha det gött nu och glöm inte att anmäla dig till vår fototävling där du har chansen att vinna en ny action kamera !

Mvh/T

Av tj - 18 september 2017 17:00

 

   


Anmälan inte längre möjligt!

Av tj - 17 september 2017 22:35

Hej på er!

 

Jag kämpar fortfarande på med min hals som knappt blivit ett dugg bättre. Har prövat det mesta men det hjälper typ inte. Bara tillfällig smärtlindring. Men det är väl bara att härda ut antar jag tills det går över av sig själv. Bafucin som jag tagit i dag är i alla fall det bästa hittills.


I övrigt har det varit en riktigt rolig vecka med intressanta diskussioner vid seminariet i Umeå (distans). Vi diskuterade bland annat tidsuppfattning, skapelseberättelser och vad som egentligen menas med dygd enligt en av Kinas största filosofer genom tiderna - Konfucius. Om jag inte redan skrivit det har det varit otroligt intressant att fördjupa sig i indisk och kinesisk tanketradition. När det gäller Indien hade jag en del förkunskaper vilket hjälpte mig och stimulerade till fördjupning.

           

Helgen har också varit värdefull då jag spenderat flera timmar med T i egen hög person. Det var länge sen! Det är nästan skrämmande hur lite vi egentligen träffas numera. Båda har mycket att göra vilket ni också märker med de få inläggen. När vi träffas har det också varit tillsammans med andra, vilket i och för sig varit kul, men vi har saknat att vara själva. Det fick vi vara den här helgen. Vi kunde ligga i bubbelpoolen i flera timmar, se film, äta gott, och göra annat skoj såklart. Vi bestämde dessutom att arrangera en tävling för bloggen som ni kanske är bekanta med. Det är en rolig tävling med kreativa utmaningar som jag uppmuntrar alla att vara med i. Anmäl er genast! https://goo.gl/forms/a2MKD7NPDF66G3Pt2


Yes, jag ska strax lägga mig. För en gångs skull kommer jag i säng i tid tack vare förkylningen. Hoppas ni haft en grym helg. På återseende!

 

 

Av tj - 14 september 2017 23:42

Hej allihop!

 

 


Hoppas ni mår bra. Själv håller jag nog på att utveckla en ordentlig förkylning. Har extremt ont i halsen och det hjälper knappt med halstabletter. Det är lite deprimerande faktiskt.


Nåväl, veckans seminarium om de indiska och kinesiska tanketraditionerna pågår för fullt. Det är roligt när alla är aktiva och årets grupp visar sig vara intelligenta talanger allihop. Så himla tacksamt att få vara med i sådana sällskap.


Nu har min tröja äntligen kommit i rätt storlek! Är så himla glad för den att jag nästan inte vill ta av den. Det är å andra sidan inte så konstigt eftersom den är väldigt tunn, och jag kan bara ha den så länge det är någorlunda varmt ute. När det blir riktigt kallt går det inte :( Nåja, jag njuter nu.

 

 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards