TJ

Direktlänk till inlägg 9 maj 2018

Den subjektiva konsten - Vad kan den egentligen säga oss?

Av tj - 9 maj 2018 21:15

 

Även om det var tre dagar sedan jag var på konstutställning bloggar jag lite om det nu. Har nämligen suttit med min nya uppsats om mannen där ett utkast skulle lämnas in för handledning, och i dag har jag umgåtts med Malin och forskat på biblioteket i några timmar. Så det är först i dag jag har haft lite ledig tid. Nåväl, min morbror som just nu går på S:t Sigfrids Folkhögskola, Kronobergs konstskola har tillsammans med de övriga konstnärsstudenterna ställt ut sina examensarbeten på Växjö konsthall de senaste dagarna. Även om det finns vissa risker med att generalisera och överanalysera det man ser när det gäller konst, så vill jag ändå delge min reflektion efter konstrundan.

 

Det står ganska klart att de flesta förmedlar sådant som de har svårt att berätta om med ord. Detta grundar jag då i deras egna presentationer av sina arbeten som finns nedskrivna att läsa som komplement till utställningen. Även om de jobbar olika, med olika material, och har skiftande teman syftar deras verk ändå till att förstå sig på tillvaron och det samhälle de lever i. En del har en direkt yttre gestaltning som öppnar upp för experiment och ifrågasättande av rådande situationer i världen. Jag tänker här särskilt på en tavla som handlar om makt i alla dess former. Det kan likagärna handla om en auktoritet som står över människan i form av andra personer i omgivningen, en myndighet, regering, monark eller president eller en Gud, på samma sätt som en del av människans medvetande kan vara herre över det egna jaget. Förträffligt! Ett liknande projekt handlade om miljön med en sammansättning av individers utsagor om hemska saker de gjort mot jorden.

     

Andra har mer jobbat med inre gestaltningar där de velat förmedla en känsla, ett budskap eller begripliggöra sitt eget medvetande. Genom att exempelvis skissera fragment ur minnet framträder våra innersta känslor och mardrömmar. Det är fascinerande att ett nordiskt väsen får stort utrymme här. Vad morbror själv ska placeras i detta sammanhang kan vara svårt eftersom hans experiment och konstnärskap kan tolkas på flera sätt. Det är både inre och yttre gestaltning. Om jag får förstå honom rätt jobbar han med rumslighet, och att genom experiment med färg och form låta motivet forma sig själv mer eller mindre. De olika trianglarna representerar på så sätt varsitt rum, varsin geometriska form och symbolik. I en djupare mening representerar varje triangel varsin värld. Hur vi ska tolka dessa världar och vad de egentligen vill säga oss är upp till var och en. En del lär säkert endast se trianglar, och se tavlorna för vad de är. Andra ser kanske som jag något mer djupare och mer svårfångat. Konst är märkliga saker och ytterst subjektivt. Jag är glad att jag fick ta del av det här!

   

Även konstnären Karin Karinsons projekt tilltalade mig. Jag är dock osäker på om det är en nutidsbild eller framtidsbild vi ser, men här finns ändå det mesta med vad gäller astrologi och new age-rörelse. Mycket spännande!


Det blir allt för i dag ;)

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tj - 7 januari 2019 01:01

Vi har flyttat till ny domän. Nya inlägg ser ni här:   http://torejesper.blogspot.com/ ...

Av tj - 6 januari 2019 01:39


          Tjenare!!Ni som ännu inte har kikat in vårt nya ställe, gör gärna det. Där fortsätter TJ andan och vi har nya saker planerade, just nu finns ännu ett nytt videoklipp ute!       https://torejesper.blogspot.com/   Ha det...

Av tj - 30 december 2018 23:45

Så närmar vi oss midnatt och årets sista dag är kommen. Det har verkligen varit ett mycket händelserikt år på många sätt vilket jag redan skrivit om i det förra inlägget. Jag tänkte därför ta tillfället i akt att tacka för alla de här åren på bloggpl...

Av tj - 29 december 2018 23:47

    http://torejesper.blogspot.com/           ...

Av tj - 25 december 2018 15:49

  Hoho! Då har det äntligen lidit mot jul och jag inser verkligen hur lite jag bloggat den här månaden och helt gått upp i en massa annat. Till exempel har jag den senaste veckan träffat flera vänner och bytt julklappar, eller har vi ätit god mat...

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards