TJ

Alla inlägg under juni 2016

Av tj - 30 juni 2016 18:46

 

På lördag får mjölkbonden Emil från Virestad sin Jesper (nej, det är inte jag). Det första gayparet sammanvigs kyrkligt i en av Älmhults sju församlingar. Just nu finns det inget annat att säga än att jag är en stolt smålänning. Att få gifta sig med den man älskar ska vara en självklarhet 2016, och där finns det väl knappast några invändningar! Självfallet vet jag att en del har olika åsikter i den här frågan, men för mig är det inga konstigheter att två män gifter sig. Ärligt talat skiter jag i de som säger något annat i dag. Jag gläds med de här grabbarna och jag har tillika rätt att vara glad för deras skull. Två lantisar dessutom som funnit kärleken. Hur grymt och häftigt är inte det. Ni gjorde min dag!     

 

Läs om Emil och Jesper i Smålänningen här!

 

 

Av tj - 30 juni 2016 12:00

 

Sista dagen med vackra Jenny Lind! I morgon får man dras med Evert Taube i stället.   

 

 

Av tj - 29 juni 2016 20:46





Hej på er allesammans!

Nu har jag, denna veckan, startat mitt nya jobb. Jag måste ju säga att jag trivs väldigt bra med detta läger som vi nu har.

I måndags hade vi introduktion tillsammans med barnen som kommer till lägret varje dag.


Vi ropade upp grupper och pressenterade oss ledare och körde mycket med namn den dagen så att vi skulle lära oss,, några namn i alla fall.

  Dagens tema i måndags måste jag säga var Dopp boll. För er som inte vet vad det är så är det liknande fotboll i vissa avseenden.

Man har två lag, en boll. Ena laget ska göra mål på den andres sida. Skillnaden är att man inte får röra sig mer än tre steg när man har boll. Sen måsta du passa vidare bollen, dock inte innan du "doppat" den i marken. Därav namnet  


Tisdagen bjöd på olika stationer i form av, brännboll, "Kungen i djungeln"  fotboll och friidrott.


Dessa fortsatte vi också med idag, men vi bytte ut några plus att vädret gjorde så att vi var innen en stund med på eftermiddagen. Sen fick vi njuta av en dansuppvisning som några förberett inomhus.



Där har ni denna roliga veckan än så länge!  


 





Av tj - 28 juni 2016 23:30

 

Mitt liv bland lådor framskrider utan större problem även om kaoset går mig på nerverna. Det är viktigt att hålla ordning så hantverkarna kommer åt alla ytor och kan arbeta effektivt. Emellertid verkar arbetet hamnat efter i tidsschemat varför vi troligtvis får leva i kaos hela veckan ut. I går fick jag rota länge och väl innan jag hittade en skärbräda! Men det är ett ganska litet problem egentligen.


Jag har trots förberedelserna fortsatt skriva mina berättelser. Just nu är det skönt att återvända till en annan värld och slippa tänka på vad som finns på andra sidan dörren. Vill inte berätta vad exakt jag författar i dagsläget för jag är ytterst rädd om mina idéer numera. Men det känns väldigt bra. Emellanåt lägger jag mig ner i soffan och läser ett par sidor i de böcker jag lånade på biblioteket förra veckan. Om några dagar ska jag dit igen. Jag tror inte jag bör vara hemma när hantverkarna kommer, men det är ovisst vilken dag det blir. Nåja, snart är det över och vi kan packa upp allt igen.


Nu ska jag strax släcka lampan. Ha det bra!

 

 

Av tj - 27 juni 2016 09:30

 

Hantverkarsveckan har börjat och det är bara fråga om när under veckan hantverkarna anländer. I går eftermiddag röjde jag och mamma undan i köket och förrådet (f d mögrummet). Fläkten och luftdon ska bytas. Det kommer förhoppningsvis ge bättre ventilation. Städningen gjorde oss båda utmattade att ingenting hände efter det. Vi var också hemkomna efter en trevlig midsommarhelg och födelsedagsfirande på restaurangen Sorello i Älmhult. Klart vi var trötta!


Den här veckan lever vi bland lådor och det känns som för elva år sedan när vi flyttade in. Då levde vi i samma kaos innan vi fick ordning på allt. Men en vecka är ingenting. Bara den fylls med innehåll kommer den vara över på nolltid.


Ni får ha det bra tills vidare!

 

 

Av tj - 26 juni 2016 22:29

   

Av tj - 26 juni 2016 22:15

 

Hemkommen efter en rogivande helg på landet. Midsommarfirandet innehöll allt (till och med sprit) utom dans runt midsommarstången. När jag var liten gjorde vi alltid i ordning stång och kransar. Men vi dansade bara ett fåtal gånger vilket var stelt och konstigt. Sista dansen runt midsommarstången glömmer jag aldrig för ingen ville dansa eller sjunga. Vi gjorde i alla fall ett tappert försök för min skull. Vuxna gör vad de kan för barnen! Men det blir svårare med åren. Speciellt när individerna fostras till besinningsfulla människor med ett omdömesgillt ideal. Några må tycka att vi tar oss själva på för stort allvar. Men jag kan berätta att de värderingar och beteenden som utvecklats från generation till generation är att säkerställa en plats i samhället. Det handlar snarare om anpassning och upprättande av ordning.

 

Midsommarhelgen bjöd på kvavt väder med några regn- & åskinslag. Jag läste om åskvädret i Blekinge och frågade T hur han hade det. Han hade det hur bra som helst och knappt någon åska. Genom Fredagsspecialen förstod jag senare att han varit på besök i Växjö. Hur väderleken verkligen artade sig i Kallinge är därför svårt att säga så här i efterhand. Jag vet inte om det finns mycket mer att orda om angående Midsommarhelgen. Vi åt, drack, skrattade, solade och promenerade. En hel del satt vi på altanen och bara diskuterade allehanda ämnen.


Jag passade också på att läsa ut sista delen om Annika Bengtzon i Liza Marklunds Järnblod. Den var ganska seg i början med många parallella historier. Först i slutet trappades handlingen upp. Förväntningarna på Järnblod var höga, men dessvärre nådde inte boken upp till dessa. Annika Bengtzon träffar i den sista delen en psykolog för att utröna vad som satt igång hennes panikattacker. Sanningen tvingar henne tillbaka till barndomshemmet och orten där hon växte upp.

Medan Bengtzon brottas med sitt förflutna hotas den tryckta tidningen Kvällspressen avskaffas för den digitala tidsåldern. Nina Hoffman på Rikskrim får det tufft när hon i delens första hälft måste försvara sig själv i en utredning kring ett gammalt fall. Fallet lämnar henne emellertid ingen ro varför hon beger sig ut i Europa för att finna sanningen på egen hand. Bengtzons exman Thomas får också stort utrymme i den avslutande delen som ger boken ett humoristiskt inslag. Historien intensifierats när Bengtzons syster försvinner! Jag blev lite besviken på upplösningen men gillar intrigen och ämnet. En fullt läsvärd kriminalroman för den som vill.

 

 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards