TJ

Alla inlägg under april 2016

Av tj - 30 april 2016 21:49

Hej på er! Valborg är nu kommen, vi firar in maj månad och hoppas att värmen slutar komma lite då å då, utan stannar nu ett tag.

Vi fick en skotte med säckpipa, det har jag aldrig varit med om på majbrasa innan så det var roligt! Han körde dessutom en skotsk låt som jag känner igen och kan. Han pratade svenska väldigt bra och vad jag förstod så bodde han i Hallabro, precis som min kompis.

Hans mamma och några till vår nere med på besök så de pratade vi lite med.

Annars var det otroligt mycket kakor som alla fick ta av efter själva brasan. Det var däremot inte mycke låtar som vi skulle sjunga, haha två st.

En rolig valborg och nu väntar film.

/T out!

Av tj - 30 april 2016 18:30

 

Dagen började mindre bra med en orolig dröm. Om Charlotta i Bunkern omgavs av fästingar blev jag omgiven av spindlar. Nästan allihop var svarta änkor så det var riktigt ruskigt varför jag vände och vred mig i soffan i flera timmar. Strax innan klockan sex orkade jag inte med dem längre så jag gick upp och åt frukost medan jag tittade på det inspelade porträttet av Kungen som sändes i torsdags. Det gjorde att jag förträngde spindlarna en aning och drygt två timmar senare var de nästan bortglömda.

 

Tillsammans med familjen åkte jag till Ljungby för att inhandla en skjorta. Jag har två kusiner som tar studenten i juni och då lönar det sig att klä upp sig lite extra. Av alla butiker jag uppsökte var det Dressmann som hade det bästa utbudet. Hittade en perfekt skjorta som var alldeles lagom. Inte för färgglad och iögonfallande, men inte heller för blek och osynlig. Jag anser att även anhöriga ska synas och äger en viss rätt att glänsa. Jag ville ha ytterligare en skjorta, men den var slut i medium så det var bara att inse faktum.


När mitt skjortärende var avklarat väntade jag in övriga familjemedlemmar och sms:ade bland annat med T om min hemska dröm, Bunkern och våra Valborgsplaner. Jag hoppas innerligt vädret håller uppe så han och hans sällskap får fyr på sin majeld. I vårt fall liknar det närmare ett skämt och med tanke på brandrisken i Småland får vi avnjuta tv:ns bål i stället. När alla uträttat sina ärenden tog vi varsin hamburgare på McDonalds innan vi åkte hem.

 

Väl hemmavid tittade vi igenom firandet av vår konung medan mormors sambo slet som ett djur med veden. Det är väl värt att uppmärksamma och dokumentera. Konungens firande håller på hela kvällen och efter det ser vi Mr. Selfridge. Sedan är det nog dags att lägga sig och hoppas på en bättre natt.

 

Trevlig Valborg på er!

 

 

Av tj - 29 april 2016 15:45

 

Det hör inte till vanligheterna att jag uppmärksammar vår väderlek, eller i alla fall skriver ett par rader om det. Men nu har snart hela april månad förflutit och erbjudit oss ovanligt låga temperaturer med hastigt varierade prognoser. På landet är det samma sak! Hagel, regn och snö väntas med största sannolikhet under morgondagens Valborg och hotar vår majeld. Det är oklart om vi ens ska försöka tända någon, än mindre sjunga Sköna maj, välkommen. Förra veckans solstrålar är ett minne blott… Visserligen kommer ju regn efter solsken, men ett dugligt vårväder är ännu oklart när det dyker upp.


Inte blir det bättre av att läsa en bok där fästingar angriper kroppen. Naturligtvis handlar det ju om en dröm, men bara tanken är lite äcklig. Jag tror ändå Bunkern av Hanna von Corswant är en spännande berättelse om en enstöring, en försvunnen hushållerska och ett låst rum. Är det fler som anar vad som kommer hända? Det är farligt att dra förhastade slutsatser så tidigt i historien, men jag känner på mig att en mörk hemlighet som någorlunda överensstämmer med mina teorier kommer uppdagas. För att få veta sanningen måste jag läsa vidare!


Ha det bra i det egendomliga vädret!

 

 

Av tj - 29 april 2016 13:19



 

Av tj - 28 april 2016 19:11

Hur konstrueras kön i litteraturen? Vilka återkommande drag uppvisar böckernas flickor och pojkar och speglar det en rådande verklighet?


 


För det första är det viktigt att förstå att könskonstruktion baserar sig på sociala konventioner i samhället som klassificerar vad som betraktas som manligt och kvinnligt. Konventionerna är i sin tur ett resultat av patriarkala föreställningar och ideal. Dessa föreställningar formar litteraturens flickor och pojkar där de i begränsad utsträckning överskrider normer och utmanar konventioner.


Framför allt är det flickor som alltmer börjar göra revolt och ifrågasätter herraväldet. Ni kanske har hört uttrycket pojkflicka som kategoriserar en genusöverskridande flicka, vars karaktärsdrag kan vara uppnosig, äventyrslysten och kort sagt rebellisk. Vanligt förekommande pojkflickor är väl medvetna om sin situation och experimenterar med överskridande på ett överdrivet sätt för att skapa diskussion eller få uppmärksamhet.


I dag är pojkflickan etablerad medan dess motsats knappast existerar. Har någon exempelvis hört uttrycket flickpojke? Pojkar som frångår stereotypa verksamheter och föreställningar är mer sällsynta och är definitivt föremål för utmanande av konventioner. Debatten om pojkar och män är ändå igång eftersom maskulina föreställningar sätter stor press på den blivande mannen. Vad som definierar flickpojkar är något oöverskådligt men en grov antydan är att de uppvisar empatiska och emotionella karaktärsdrag. Dock vill jag hävda att empati inte per automatik formar en flickpojke då denna egenskap går att uttyda som en underliggande komponent i exempelvis tonårskillar med narcissistiska drag. Genusöverskridande pojkar är betydligt mer komplexa än så och det gäller även flickor…


Genus är nästa veckas stora tema och kommer examineras genom ett stort seminarium vid Linnéuniversitetet där vi fokuserar karaktärer som Eloise, Alfons och Pippi med flera. Det kommer bli väldigt intressant!


På bilden:

Eloise hjälper telefonisten i Kay Thompsons Eloise

Pojken tröstar hajen i Mårten Sandéns En stackars liten haj

Maja blåser såpbubblor i Axel Schefflers Max och Maja: Den stora ballongen

Alfons Åbergs pappa kommer med dricka i Gunilla Bergströms God natt, Alfons Åberg

 

 

Av tj - 27 april 2016 22:15

Hej på er!

 

T skrev i sitt senaste inlägg att jag har mycket att göra och det stämmer ju definitivt. Å andra sidan märker jag av en markant skillnad jämfört med föregående vecka. Men det gör ju klart inte ni! Gårdagens seminarium gick vägen. Jag tycker inte man kan säga att det varken gick bra eller dåligt, utan att det helt enkelt funkade. Nackdelen den här gången var att lektorn lät en i taget redogöra för sina åsikter om alla böcker. Tidigare har vi diskuterat varje bok för sig där man ber om ordet. Naturligtvis är det ju bra att alla kommer till tals, men när det väl blev min tur hade ju folk redan satt ord på mina funderingar. Det blev därför att spåna vidare på dessa tankar så gott det gick (för vi vet ju hur jobbigt det är vid upprepning!).


Nästa vecka avslutas min sista kurs för den här terminen så jag läste en hel del under förmiddagen. Men jag har även tagit det lite lugnt och njutit av ”ledigheten”. I morse tog jag en promenad till universitetet, men tvangs ta bussen hem på grund av skoskav. Under eftermiddagen ägnade jag mig åt hushållsbestyr medan musikspelaren gick varm. Framåt kvällen började jag lyssna igenom Eurovisionbidragen. Ni kanske tror jag varit ute i god tid i år, men icke sa Nicke. Det är så mycket arbete som ligger bakom ESC för min del att jag inte orkat prioritera det efter flera timmars studier.

 

 

Men nu har jag emellertid påbörjat min bedömning och hittills är Kroatien, Ryssland och Azerbajdzjan mina stora favoriter. Fast det är mycket som ska poängsättas och jämföras så en del bidrag falnar säkert när jag är klar. Nytt i systemet i år är vinstchanskolumnen som innebär extra poäng som tas fram efter alla bidragen erhållit sina poäng och sitt betyg. Det ska bli spännande att se resultatet och framför allt jämförelsefunktionen som innebär att vi kan kontrollera huruvida bättre eller sämre bidragen är jämfört med i fjol eller 2014. Mer om det här längre fram …

 

Det är många som uppmärksammat det besynnerliga vädret på sociala medier. Jag kan själv hålla med om att det är ovanligt kallt för att vara i slutet av april. På lördag är det ju dessutom Valborgsmässoafton och därefter Första Maj och på en del håll befaras det snö. En av mina tidigare bekantskaper inbjuder exempelvis till snöbollskrig på Valborg. Tydligen har det kommit ruskigt mycket snö i en annan del av Sverige. Här i Växjö är det kyligt och ömsom regnar ömsom snöar. Men snöflingorna är inte långvariga och det känns betryggande. Jag hoppas verkligen det blir varmare snart!


Hoppas allt är bra med er och att ni inte fryser. Värmen kommer fortare än vi anar. Nu tackar jag för mig den här gången.

 

 

Av tj - 27 april 2016 21:19

Tjenixen allesammans!

J är verkligen inaktiv just nu så han har antagligen väldigt mycket att göra, tyvärr så tar ju jobbet min tid så därför blir det ju dessa senare uppdateringarna som ni fått de senase dagarna!  


Idag har det varit,, snö här nere. Japp,, snö i blekinge och jag har då ingen aning om andra län har det, hahaha.

Ni kan tänka er när jag drog upp rullgardinen på morgonen, snön som ett vitt täcke, massa regn hela tiden och kallt, haha inte den bästa morgonen!


För att prata om något roligare. På fredag har jag hand om UNF-aktiviet, jag tänker mig en tävlings och lek-kväll haha!
De ska få sig en överraskning i alla fall, det hoppas jag på i alla fall.


Nu är det snart dags för sängen så vi hörs!


 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards