TJ

Alla inlägg under maj 2016

Av tj - 31 maj 2016 23:00

 

Äntligen fick jag tid över att uppsöka biografen och se uppföljaren till Alice i Underlandet, denna gång Alice i Spegellandet, som helt avviker från dess förlaga vilket troligen får Aliceälskare att sura i ett par dagar. Jag delar samma frustration som kritikerna att det traditionella filmberättandet i årets produktion helt inskränker Lewis Carolls nonsens. Framför allt är det psykologiska temat i filmen både jobbigt och älskvärt. Jobbigt är visserligen fel ord, men att gå på djupet beträffande Carolls varelser förändrar intrycket av dem vilket kan vara provocerande för Aliceälskare.


Jag förstår mycket väl T’s kritik gentemot storyn som uppmanar oss att begrunda och lära oss av det förflutna. Ett tema som onekligen genomsyrar Amerikas filmproduktioner just nu. Storyn i Alice i Spegellandet handlar huvudsakligen om tidsresor och undervarelsernas bakgrund. Alice Kingsleigh lyckas komma tillbaka till Underlandet via en spegel och upptäcker då att den galne hattmakaren blivit sjuk p g a saknaden efter sin familj. I förra filmen sades det att hattmakarens familj dog när Jabberwocky satte Underlandet i lågor. Men i uppföljaren påstår han att de lever. För att finna sanningen om familjens öde reser Alice tillbaka i tiden.


Men tidsresor är komplicerade saker eftersom minsta ändring av det förflutna också ändrar nuet och framtiden. Inte allra minst uppstår problem när Alice söker förändra Underlandets historia genom (för henne) små ändringar. Emellertid är det ytterst svårt att förändra det förflutna vilket filmen också förmedlar. I stället är det meningen att vi lär oss av våra misstag.


Alice i Spegellandet presenterar Carrolls karaktärer på ett mer djupare plan vilket jag vanligen uppskattar. Personligen är jag intresserad av psykologi och hur individer formas. Hur kommer det sig då att jag blir uppretad när samma sak görs på Underlandets varelser. Kanske för att jag i grund och botten är en Aliceälskare och inspirerats av Carrolls nonsens hela livet. Förvisso gladde jag mig över regissören Tim Burtons moderna version där drömmen om Underlandet i själva verket existerade vid sidan om vår egen värld. Burton gjorde tillika Carroll rättvisa tack vare teknologin som för första gången kunde skildra karaktärerna som de faktiskt såg ut när Carroll skrev historien.


Nackdelen var dock att vissa karaktärer fick en mer djupgående personlighet som i årets uppföljare får stort utrymme. I huvudsak den galne hattmakaren som i själva verket heter Tarrant Hightopp och drottningssystrarna den röda (Iracebeth) och den vita (Mirana). Den röda drottningens historia lämnar mig icke oberörd, och självfallet var det intressant att få se hur allt blev som det blev, men jag är kluven till om det är rätt att behandla Carrolls värld på det här sättet. Det traditionella filmberättandet hör enligt min mening hemma någon annanstans. Ändå finns det mycket att förundras över, däribland magin och de färgstarka personligheterna.


Regissören James Bobin lyfter också upp Alices kvinnokamp i det viktorianska England under 1870-talet vilket tilltalade mig. I övrigt får inte Alice så mycket utrymme utan Alice i Spegellandet handlar främst om den galne hattmakaren och den röda drottningen. Aliceälskare kommer troligtvis bli besvikna och kanske sura när de upptäckter att schackmotivet är underanvänt. Men för att åberopa kritikerna talar vi om surrealism i Alicesammanhang. Aliceproduktionerna vill i första hand återge drömmar i vårt undermedvetna. I andra hand förmedla tyngre saker. Enligt T är storyn i Alice i Spegellandet förutsägbar och det håller jag med om. Men det innebär inte per automatik att vi inte kan lära oss något av den. Filmen förmedlar att vi inte kan förändra det förflutna, men vi kan lära oss av våra misstag. Tillika finns det goda och onda sidor i varje individ. Ur denna synvinkel är Alice i Spegellandet fullt sevärd enligt mig.

 

 

Av tj - 30 maj 2016 23:00

Det blev verkligen en bra lördag och söndagen var inte heller dum. Morbrors utbildningsmaterial imponerade på mig. Vi tittade exempelvis på det inspelade julspelet från Grimslövs folkhögskola som hans klass satte upp i vintras. Morbror hade nog mest och längst scentid vilket överraskade mig positivt. Jag ser mycket av mig själv i den där prestationen. Han talade tydligt och höll sig lugn på scenen fast det förmodligen var kaos inombords (det brukar det vara hos mig). Jag blev i det ögonblicket oerhört stolt som systerson. Fast även om morbror var familjens stjärna kan jag fortfarande inte glömma Djävulen i glitter gestaltad av en skolkamrat till morbror. Det var superkul!

 

I övrigt solade vi och tog det lugnt. Personligen uppskattar jag naturen hos mormor. Det är alltid ett lyckat miljöombyte. Därför var det lite tragiskt att bege sig hemåt, men så är det ibland. Under handlingen i Växjö köpte vi ett par rosor till mamma. Vi hade båda kommit överens om att köpa dem i efterhand för att de skulle få stå under veckan. Så nu är mödrarna ordentligt firade!


Dagen har framskridit med matlagning och läsningen. Jag har även börjat plocka och organisera i en del papper som ligger på helt fel ställe. Det måste fixas till i morgon. Nåväl, jag tackar för helgen återigen och ser fram emot en god arbetsvecka för alla våra läsare!

 

 

Av tj - 30 maj 2016 12:47

Tjenare på er!
Ja i helgen åt vi på restaurang Tack vare då att jag fått jobbet under sommaren, sen på lördagen var vi också och såg Alice i spegellandet. Jag måste säga att den inte var upp till mina förhoppningar. . . .

Det var underbara färger och ljus som de har jobbat mycket bra med i filmen, men själva storyn, själva handlingen i filmen var inge bra. Denna film är för lik andra och det är allt för lätt att förutse vad som ska hända. Redan in i halva filmen visste jag ungefär slutet.
Det är en film som kan vara kul att se, dock ingen att se om och för att citera en tidning . . . En onödig uppföljare. 2/5 tj-ringas.

Jag ska inte glömma bort fredagen, då det var vårstad i Växjö och jag måste säga att vi blev besvikna även där.

Kulturskolan skulle börja spela halv 11 då vi åkte ner. Sen vid 12:10 stod vi fortfarande och väntade att de skulle komma igång. . . Mycket amatörmesigt. Om tiden är halv då ska man börja spela halv också och inte dyka upp vid halv och börja packa upp . . . Så. . . Helgen har varit bra men sakerna har varit en besvikelse haha!:)

/T out!

Av tj - 28 maj 2016 20:22

 

Allt jag kan säga så här långt är att familjens firande av mors dag varit över förväntan med goda rätter och trevligt umgänge. Bland annat har vi gemensamt diskuterat och resonerat om lämpligheten av vissa skyltar i rondellerna i Älmhult. Personligen förstår jag vagt tanken bakom dem men instämmer i kommentaren på sociala medier:

Det blir bara värre och värre! Hur tänkte de här då?

Medan de andra åt och diskuterade satt jag och skrattade för mig själv. Beteendet har oundvikligen blivit en vana.

 

Efter två lyxrätter avslutade vi bjudningen med tårta. Mormor och hennes sambo fick också sina födelsedagspresenter då deras bemärkelsedagar närmar sig med stormsteg. Två fulsöta trädgårdsarbetare som redan tycks trivas på altanen. Deras ägare verkar inte heller missnöjda vilket är en stor lättnad.

 

Mätta och belåtna, tillika glada i hågen gav sig familjen ut i skogen. Det var verkligen välbehövligt efter allt sittande vid matbordet och i soffan. Snart väntar tv:n med Mr. Selfridge och morbror har också lovat att vi ska få se en del material från hans utbildning vid Grimslövs folkhögskola. Det kommer definitivt bli ett bra avslut på den här lördagen.

 

 

Av tj - 28 maj 2016 11:45

 

Stora förberedelser inför firandet av mors dag. Själva dagen är egentligen i morgon, men sammankomsten med familjen sker i dag. Det blir trerätters!

 

 

Av tj - 27 maj 2016 19:55

Eftersom vi ska hedra våra mödrar den här helgen har jag och mamma åkt ut till mormor på landet. Där började vi dagen, att med tv:ns hjälp gå på Prins Oscars dop. Det var en väldigt trevlig ceremoni och extra roligt att norska kungahuset dök upp då de sist tvangs avstå vid kungens födelsedag på grund av helikopterincidenten. Danska Kronprins Frederik som är en av Oscars faddrar sa tillika ett par vackra ord. Nu är vår kära hertig av Skåne äntligen döpt!

   

Efter dopet åkte vi till Broby i nordöstra Skåne för att hedra mormors mor. Första stoppet blev blomsterhandeln. Där fanns tusen blommor att välja mellan till graven varför vi tog lite olika alternativ. Således är det inte bara en grav vi pratar om utan även hennes svärmor som ligger på samma kyrkogård. Vi blev riktigt nöjda över vår plantering och rosen är mitt bidrag. Jag föreställer mig hur Ester faktiskt tackar mig för att jag väljer ut rosor. Det är själv min favoritblomma så när det kommer till uppvaktning är det rosor som gäller och ingenting annat. Det får ni komma ihåg om ni är intresserade.


I dag har vi alltså hedrat några av våra avlidna mödrar i klanen. Redan i morgon kommer vi hedra våra levande med en middagsbjudning. Ser fram emot det!

 

 

Av tj - 26 maj 2016 21:32

Tjenare på er, godkväll!

Sitter här och spelar lite wii med en kompis, en väldigt jämn kamp enligt mig.

Idag har jag haft min andra intervju i kommunhuset angående tjänsten under sommaren här i Ronneby.

     Jag trodde väl att jag skulle bli intervjuad utav en men det blev tre stycken och jag som satt där.

Som vanligt så var intervjun väldigt trevlig, jag tycker ju alla mina intervjuer är så roliga till skillnad mot andra som säger att de hatar intervjuer och man vet inte vad man ska säga osv. Det var trevligt i alla fall och så förebereder jag mig inför helgen som äntligen är här imorgon.


Det blir som vanligt en Fredagsspecial men var beredda på att den blir sen då jag slutar vid 5 och sen buss direkt efteråt.

En trevlig dag i alla fall och en trevlig kväll, ha det bra alla gubbar och gummor^^

 


 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards