TJ

Alla inlägg under december 2018

Av tj - 30 december 2018 23:45

Så närmar vi oss midnatt och årets sista dag är kommen. Det har verkligen varit ett mycket händelserikt år på många sätt vilket jag redan skrivit om i det förra inlägget. Jag tänkte därför ta tillfället i akt att tacka för alla de här åren på bloggplatsen tillsammans med er och min kära kamrat T. Nu flyttar vi båda till en helt ny bloggdomän – nämligen blogger (blogspot), och ni kan se länken nedan. Den här bloggen låter vi ligga kvar som ett arkiv. Även om man ska akta sig för att hela tiden fastna i det förflutna, är det ändå lärorikt med återkoppling ibland. Om inget annat uppmuntrar det till reflektion och nu har till och med TJ-bloggen en historia att berätta.


De sista dagarna på året har jag ägnat åt att vila upp mig och förbereda mig inför en ny intensiv period. Jag gissar att det är mycket arbete som väntar, men jag känner mig ändå redo (även om det politiska åtagandet skrämmer mig en aning). Tur är väl då att man kan koppla av med litteratur och umgås med underbara vänner. Har bara på två dagar sett två intressanta biofilmer – Mary Poppins kommer tillbaka med T och Emma – och Aquaman med Alex. Mary Poppins var verkligen en glädjens film som handlar om att finna vägen till lycka och hopp under depressionens tid. Om jag förstått saken rätt så tyckte Emma och T att det var för mycket sång och dans i filmen, men jag själv tyckte det var charmigt. Dock vill jag nog tillstå att det räcker med att ha sett den en gång.

 

Aquaman är däremot en film jag gärna ser fler gånger. Det intressanta som jag och Alex reagerade över var kanske det politiska budskapet. Tänk vad fascinerande ändå med en hälften människa (yt- eller landvarelse) och hälften havsman. Tack vare filmen och samtalet med Alex tidigare på restaurangen fick jag inspiration till mitt skrivande som just nu kretsar kring skönhetsidealen i vårt samhälle och hos oss själva. Det var kanske inte riktigt vad Alex talade om när vi firade av våra födelsedagar på Foodie innan bion, men det berörde ändå en del viktiga slutsatser som har med temat att göra. Jag är verkligen glad och tacksam för de pratstunder jag har med Alex. Han sätter ord på saker som jag själv tänker på, men kanske inte alltid har lätt att verbalisera direkt. Av den anledningen hyser jag stor respekt för den mannen.


Nåväl, jag skulle kunna skriva mer jag när väl håller på. Men det har blivit dags att avrunda och önska alla läsare ett gott nytt år! Må nästa år bli möjligheternas och kärlekens år. Det hade varit så underbart att få uppleva. Kram på er!

 

http://torejesper.blogspot.com/

 

 

Av tj - 25 december 2018 15:49

 

Hoho! Då har det äntligen lidit mot jul och jag inser verkligen hur lite jag bloggat den här månaden och helt gått upp i en massa annat. Till exempel har jag den senaste veckan träffat flera vänner och bytt julklappar, eller har vi ätit god mat, sett film och samtalat om diverse spörsmål. Trevligt har det i alla fall varit. I övrigt har studierna tagit en intensiv period för att sedan ebba ut i ett lugnt och harmoniskt läsande. Nu är det bara en bok som ska läsas över julhelgerna för att sedan redovisas i mitten av januari.


Jag måste säga att jag är så nöjd över min prestation det här året. Ja, inte vad gäller bloggen kanske … där hade man kunnat jobba mer i och för sig, men med studierna. Har redan skrivit två uppsatser, varav den ena blivit publicerad. Det är nu min förhoppning att den andra blir det också framöver, speciellt eftersom den redan använts som studiematerial i skolan enligt vad jag fått veta. Under höstens metod- och teorikurser har jag också fått vässa mina akademiska färdigheter och pröva olika resonemang. I Lund har jag också fått lära mig en hel del om sexualiteten vilket öppnat upp nya spännande dimensioner för mig. Alltsammans tar jag med mig in i skrivandet och den kunskapsproduktion som jag ämnar att bära med mig i det fortsatta livet vad som än händer.

 

Förutom att jag blivit klokare har jag även fått ägna hösten åt politik. Tack vare att jag tackade ja till att bli värvad av SSU utanför sossarnas valstuga i augusti har hösten blivit något helt annat än vad jag först räknade med. Nu ska jag till och med in i kommunhuset som förtroendevald. Det är inte undra på att man känner sig lite förvirrad över hur fort allt kan gå. I somras var jag en kritisk opponent och samhällsmedborgare. I dag har jag blivit något ödmjukare när jag nu ska bli kommunpolitiker. Det kan vara farligt för en sådan som mig att ägna alltför mycket tid åt det politiska, då jag hellre ser till de brister som finns i samhället på egen hand och ämnar skriva om det. Men jag väljer att se den här möjligheten som en stor och fruktbar erfarenhet. Det kan inte skada att få en direkt insyn i hur det politiska landskapet ligger.


Avslutningsvis tänkte jag då skriva något om gårdagens julafton. Det blev en lugn och stilla sådan tillsammans med mamma och mormors ex. För första gången valde nämligen övriga familjemedlemmar att fira med sina respektive på annat håll. Man kan se den här julaftonen som en symbol för livets föränderlighet. Även om det till en början kändes konstigt att fira utan de andra fann jag mig snabbt i den nya konstellationen. Det går nämligen inte att påstå att vi borde ha löst situationen på något annat sätt, utan vi måste tvärtom bejaka allas fria vilja. Julen blev ju på det här sättet väldigt stillsam och vi kunde förenas kring den gemenskap vi själva byggde upp. Jag är även nöjd med alla julklappar jag fått, däribland ett par VR-glasögon som T gav mig.

 

Sist men inte minst vill jag då önska alla våra läsare en riktigt god jul och god fortsättning. Må vi nu leva riktigt gott!

 

 

Av tj - 24 december 2018 12:01

Dagarna innan jul är alltid fyllda med julklappar som ska köpas och allt resande hit och dit!

Nu är det äntligen jul, i år med faktiskt.
Så nu önskar jag er alla en riktigt god jul och hoppas att ni får ett bra julfirande tillsammans med nära och kära!

Vi hörs i mellandagarna och såklart till nyår med andra tokigheter!

Mvh/T

Av tj - 17 december 2018 00:16


 

Av tj - 15 december 2018 16:53

Hej allesammans!!!

Ett tag sen jag skrev men nu har jag satt mig ner och tar lite tid,


En del som hänt sen sist som jag tänkt skriva om men som inte blivit av. Det började ju med olyckan i trappan där jag ramlade. Fick ett hematom som var kraftigt och gjorde mig sjukskriven under en hel månad.


Är tillbaka på jobbet och har varit tillbaka i ca 3 veckor nu.


Det var så kul första dagen tillbaka på jobbet att få alla barnen som kom springades för att möta mig under dagen. Då känns det som man gör något rätt i alla fall och att man är omtyckt på fritids.


Utanför jobbet har jag också varit aktiv, den 30 november så spelade jag och 2 andra i ettband. Jag med mitt keyboard och de 2 andra sjöng. Bild på detta!  


 

Sen hade jag full dag igår då jag var ledare på ett Junisdisco i Ronneby och direkt därefter sprang jag 200 meter till ett "after work" med några av mina kollegor. Blev en sen kväll med MusikQuiz och mycket skratt.


Vi är ett så härligt gäng på jobbet och jag tycker mycket om mina kollegor så det är guld värt!


Detbörjar ju närma sig jul och idag har jag handlat en hel del julklappar och det blev ju några kassar till detta. 

Vi kommer vara ganska många under jul, det kommer bli jättekul   Min kusin med familj kommer också ner uppifrån landet och ska fira med oss.


Efter jul så är det direkt över till nyår och festen jag och J ska hålla. Förberedelser, lekar och allt möjligt håller vi på att planera för och mycket annat dessutom.


Nu har jag nog uppdaterat er en liten del i alla fall. Jag vet också att ni saknar videos från oss. Jag saknar att spela in filmer men orken har  legat på låg nivå ett tag nu.... Ska börja igen  


Nu kommer en kompis till mig så måste dra, ha det så himla gött!! 

Hörs, redan imorgon ;)!

 

Av tj - 14 december 2018 14:20

 

Jo, mycket riktigt hann jag med två rundor på kärlekens torg utanför musikhjälpens bur i Lund. Om jag syntes i tv är dock svårare att avgöra, men det är ju å andra sidan mindre viktigt. Det var en mycket intressant och rolig upplevelse oavsett. En del drös med fint och trevligt folk runt omkring i hela stan. Det är fantastiskt att det går att sluta upp tillsammans och bara älska, inte hata! Därför har jag så svårt att förstå varför så många glömmer bort detta och blir elaka eller ignoranta resten av året. Vad beror det på eller är uppslutningen bara en chimär som döljer sprickor i fasaden, som helt enkelt döljer det mörker som tycks bo i en stor del av mänskligheten till följd av den ohälsosamma samhällsmodellen där jaget går före kollektivet? Där människans kapital mäts i pengar och inte efter vad hon faktiskt kan uträtta eller vem hon egentligen är.

   

Det är i ett samhälle där det privata egenintresset går före allmänhetens bästa som en brist på empati utvecklas (i värsta fall). Detta och mycket mer har blivit min fullständiga övertygelse, något jag mer än gärna reviderar och nyanserar. Det är till exempel fantastiskt hur ett forum som musikhjälpen sluter oss samman och får oss att inse värdet i att agera och verka för andra än oss själva. För det är ju så många av oss, förmodligen majoriteten av mänskligheten som trots allt insett att alla har rätt att funka olika, en insikt som följer med det sunda förnuftet och som förstärks via empatin för medmänniskan. Jag ställer mig därför bakom musikhjälpens engagemang helhjärtat, samtidigt som jag också ställer mig kritisk till varför det ens skulle behövas …

 

 

Av tj - 12 december 2018 19:30

Wihuu! Vilken intensiv vecka det har varit. Från att verkligen ha alla inlämningar schemalagda på en och samma gång, till att nu endast ha några texter att läsa inför ett slutseminarium innan jul. Det är inte dåligt! Otroligt också att jag orkade. Vad exakt är det då jag har gjort? Ja, jag har bland annat hållit mitt föredrag i Lund om muslimsk homosexualitet vilket mottogs väldigt positivt. Framför allt har jag skrivit ett paper om biblioteks- och informationsvetenskapens klassiker vilket omfattar hela ämnesområdet. I onsdags förra veckan vann jag även tillsammans med Malin och Magnus, två fantastiska vänner, i ett quiz i populärkultur med temat glitter och glamour på stadsbiblioteket. Det var ju bland annat Melodifestivalfrågor ni vet ;)

   

Tack vare alla avslutningar har jag nu då äntligen haft tid för lite julbak och annat julstök. Så nu är lussekatterna på plats! Har också tankar på att baka mjuk pepparkaka, kolakakor och någon övrig kola av något slag. Det är mysigt att baka när man har Musikhjälpen i bakgrunden dessutom. Ett grymt bra och välprioriterat tema i år om jag får säga det själv, alla har rätt att funka olika, som en uppmärksamhet till alla med funktionsvariationer. I år är de i Lund också, så jag borde verkligen ta mig till buren och kärlekens torg innan eller efter kamraternas redovisningar.

 

 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards