TJ

Alla inlägg under april 2017

Av tj - 30 april 2017 01:30


   

Av tj - 29 april 2017 00:30

 

Så fick jag äntligen möjlighet att se Skönheten och Odjuret med Dan Stevens och Emma Watson i huvudrollerna. Den har länge varit i ropet och många har sett den, inklusive mina vänner. När jag hörde mig för hade nästan alla sett den, de som ännu inte gjort det ville inte se den. Men T hade fortfarande inte sett den och det gjorde mig väldigt glad. Då blev biobesöket ett bra tillfälle att träffas. Som tack bjöd jag honom på popcorn och dricka. Vi har varit lika förväntansfulla inför den här filmen, kanske för att Watson är med. Att den blivit kritikerrosad bekommer mig inte det minsta. Jag gillar inte att läsa eller höra för mycket om filmer innan jag själv ser dem. Det förstör upplevelsen på något vis och jag kan inte riktigt skapa mig någon egen bild. Charmen med historier, om det så är i böcker eller i filmer är ju att en många gånger kan tolka och förstå det som händer utifrån sig själv. En del gånger är det svårare, andra lättare, det medger jag, men på det stora hela tar vi till oss det vi läser, ser och hör på vårt eget sätt. Därför kan jag garantera att jag och T har olika uppfattningar om Skönheten och Odjuret vilket är helt naturligt och mycket positivt.


Nu tror jag eller snarare tar för givet att ni är bekanta med Skönheten och Odjuret sedan innan när bl a Walt Disney gjorde sin produktion under 1990-talet efter Gabrielle-Suzanne Barbot de Villeneuves saga La Belle et la bête (1740). Det är i grund och botten samma historia, med vissa modifikationer och ett slags bakgrundsfördjupning om karaktärerna och samhället. Vi kommer alltså den franska kulturen väldigt nära.


Om det nu mot förmodan finns någon som inte vet vad Skönheten och Odjuret handlar om, så kretsar historien kring en prins som blivit förvandlad till ett odjur i brist på medmänsklighet. Det enda sättet att bryta förtrollningen är genom ömsesidig kärlek till en annan människa. Och det är här Belle kommer in i bilden. Frågan är om hon är rätt person att ställa saker och ting tillrätta … Vad vill då historien säga? Kort sagt, det är inte ytan som räknas utan människans inre värde.


Den som gillat Skönheten och Odjuret sedan barndomen lär älska den något uppdaterade versionen. Jag uppskattar att de inte ändrat alltför mycket, utan snarare kompletterat historien med mer innehåll och synliggör saker som inte fanns där förut. Exempelvis transpersoner och homosexualitet. Det är inte mycket visserligen, men det är å andra sidan för mycket begärt eftersom handlingen fokuserar relationen mellan Belle och Odjuret. Den som är uppmärksam lär ändå märka spännande och intressanta detaljer, det vill jag lova. I övrigt vill jag inte skriva för mycket utan låter er skapa er egen åsikt.


Definitivt värd fem TJ-ringar. Toppbetyg!

 

 

Av tj - 27 april 2017 22:43


 

Av tj - 27 april 2017 22:41

 

Fort tiden går när en läser 😉 Nu har jag läst om den svenska idéhistorien under tiden för de två världskrigen och funderar på att påbörja inläsningen av mitt fördjupningsarbete. Saken är bara den att min planering inte gått igenom eller blivit godkänd än. Dumt att börja ett arbete som ändå riskerar att inte gå igenom. Min handledare ska återkoppla till mig så fort som möjligt angående riktlinjer och tankegångar inför uppgiften. Hoppas jag får fördjupa mig i något som verkligen intresserar mig och som jag alltjämt tänker en hel del på. Exakt vad kan jag spara på ett tag, haha 😉


Nä, jag tror jag väntar tills i morgon faktiskt, och tar det lite lugnt nu i stället. Kanske lägga sig på soffan och kolla nya YouTubeklipp, och vara lite aktiv på Snapchat. Helt plötsligt har en flera plattformar att vara på och underhålla. Det var jag inte direkt förberedd på. Men det är väldigt kul å andra sidan.


Hoppas ni haft en underbar dag. Vi hörs! 

 

 

Av tj - 27 april 2017 11:40

Tjenare !!!
Jodå som rubriken säger, jag må ut en länk till er för några dagar sen. På denna länk kom man till ett formulär där man ger oss förslag på vår nästa stora tävling och vad den ska handla om. Jg uppskattar verkligen ert deltagande i den och det är redan flera som har varit delaktiga och kommit ned bra förslag, gör det du med;)

Länken hittar du här undertill.

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSefZ3Fv-gpvcgW5z0n1OvBNe6fRBDM73N9pC6DlLsFT1y1HCQ/viewform?usp=sf_link

Förresten. Vad hittar ni på på valborg i år då?;) själv är det hem och hälsa på föräldrarna lite samt kanske bio. Vem vet.

Ha en fortsatt bra dag så hörs vi sen :)


T/out!

Av tj - 27 april 2017 09:30

 

Är verkligen nöjd och glad att jag lyckades göra en video i går. Det har jag velat göra ett ganska bra tag nu, men inte haft motivationen eller tillräckligt med ork för att filma, redigera och allt som hör videoproducerande till. Jag antar att det stressar mig med att ha studier över mig och att jag ska hamna efter. I går lade jag ju några timmar sammanlagt på den här videon, men det var det värt anser jag. Om jag förstår en del av er rätt uppskattar ni också det mer än själva bloggandet, men fortfarande är ni ju många som föredrar det jag skriver så måste göra båda delarna. Det kommer vi inte ifrån. Därför har jag som ambition att göra flera videos framdeles. Se filmrecensionerna som en start. Nåväl, nu har jag ätit en stadig frukost och är redo att börja plugga igen. I dag läser jag om tiden mellan de två världskrigen. Spännande!

 

 

Av tj - 26 april 2017 23:38

 

Av tj - 26 april 2017 00:45

 

Kom precis på att jag glömde bort att lägga in ett inlägg så jag lägger det här nu i efterhand. Har haft så mycket att stå i att jag knappt vet var jag ska börja, haha. Men det är samtidigt härligt med mycket arbete. Jag står inte ut att vara sysslolös alltför länge. Söndagens lugna dag efter städningen var självklart behaglig och efterlängtad, men efter ett tag blev det bara segt och jobbigt. Bättre att hålla igång faktiskt. Eftersom det lider mot Valborg tänkte jag lägga extra fokus på studierna de närmaste dagarna för att kunna slappna av och vara lite ”ledig” i helgen. Tanken är att jag och T ska gå på bio till helgen och själva Valborg tänkte jag fira med Emma. Yes, det blir nog bra det! Jag kommer självklart spela in en video till er och förhoppningsvis läggs den upp redan i morgon.


Hoppas ni haft en bra dag. Nu säger jag god natt!

 

 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards