TJ

Alla inlägg under september 2018

Av tj - 30 september 2018 22:30

 

Nu är jag helt slut efter att ha agerat undersköterska åt min farmor som under fredagskvällen kom med ett rop om hjälp efter att benen vek sig och hon blev sängliggande. Det dumma var ju att jag inte hade med mig några grejer förutom en doktorsavhandling. Så det var ganska segt att sitta vakt, men vi gjorda båda framsteg under det gångna dygnet. På söndagsmorgonen var hon t.ex uppe själv och kunde utföra sina behov. Så efter att ha serverat henne frukost kunde jag med gott samvete bege mig hemåt.


Senare under söndagen mötte jag upp T vid stationen för att därefter gå direkt till bion tillsammans och se Alpha. En, i mitt tycke, helt underbar film om vänskap mellan en urtidsmänniska och en varg som kommer ifrån sina respektive flockar och måste hjälpas åt för att överleva. T verkade också gilla filmen så det blir ett högt betyg från oss båda. Jag ger den faktiskt 5 av 5 möjliga.

 

 

Av tj - 30 september 2018 11:25

Tjenare !!

Ja då är jag på resande fot igen då och denna gång är det till Växjö.
Problemet på söndagar är att det går så förbaskat få bussar till Växjö. Det är då tåg kommer in i bilden som ett bra alternativ :D

Idag ska J och jag på bio, har inga förväntningar om filmen så det kan nog bli riktigt bra ;) Sen ska vi planera lite med förhoppningsvis.

Av tj - 28 september 2018 18:42

   

En paus i studierna är alltid bra och välförtjänt. Både i tisdags och onsdags tog jag några timmar ledigt. I tisdags agerade jag modell i morbrors nya fotoprojekt, och i onsdags tävlade jag med Malin i bibliotekets frågequiz. I går tog jag visserligen inte ledigt utan åkte tåg till Lund, men jag var så trött att det inte blev mycket läsning på tåget, utan en liten tupplur. Vilken tur att jag hann ta igen den förlorade tiden i dag.


Det blev ett kort inlägg den här gången, men det är alltid trevligt med en liten uppdatering.

 

 

Av tj - 27 september 2018 22:24


 
 

Av tj - 25 september 2018 22:09

Tjenare på er!


Jag lämnade er aldrg men jag har varit förbannat inaktiv under de senaste veckorna!


Jag har väl helt enkelt känt att det inte funnits något vidare nytt att skriva om.


Nu har det i alla fall varit lite roligt som hänt och en av de sakerna är att vi hade studiedag på jobbet i fredags.


Studiedagen innehöll paketpris för barnen på en vandringsdag!   De brukar alltid älska det så just av den anledningen försvann det konstigt nog några barn från listan  


De  som var där under dagen fick ge sig på mina olika utmaningar längs vägen tlll Brunnsparken.


De skulle bland annat hitta bokstäver som var gömna lite var stans för att kunna lista ut en mening, De skulle kasta ärtpåsar igenom olikka mål för att få poäng och när de klarat av en station så fick de en del av en karta som jag klippt sönder i 3 delar.


Det var i alla fall en rolig dag och jag och kollgegorna var nöjda, barnen var nog rätt trötta liksom vi var.



Imorgon kommer jag göra en recension utav mitt senaste app-fynd och jag älskar denna app verkligen! Dert finns många möjligheter med den och den (i mitt tycke) raderar ut ett annat kommunicationsverktyg helt och hållet!


Missa inte recensionen imorgon kväll och ha god natts sömn!


 

Av tj - 23 september 2018 23:15

 

En helg i Malmö är nu till ända och det har varit en helt fantastisk upplevelse. Nu vet kanske folk att jag brukar ta i lite extra. För hur kommer det sig att det mesta jag gör på något sätt blir fantastiskt hela tiden? Jag tror det bottnar i att jag är en ganska enkel person som gläds åt det lilla i vardagen. En resa till en annan plats är spännande av flera anledningar. Du får möjlighet att vidga dina vyer, träffa nya intressanta människor och uppleva saker som du kanske inte annars skulle göra. Tillgång till nöjesliv och förströelser är definitivt varierande beroende på var du befinner dig. Det är därför nyttigt att se nya platser ibland.

   

Resan till Malmö var inte på något sätt storslagen eller märkvärdig. Ändå var vistelsen i staden kryddad med dramatik där mitt och Emmas tålamod och lugn sattes på prov. En del behöver jag inte gå in på, men det var bland annat nära att vi fastnade i hissen på väg upp till hotellrummet. Jag tror Emma upplevde det som mer skrämmande än jag. Hade hissen stannat hade vi bara fått ringa på hjälp. Men efter att ha dragit kortet en extra gång hamnade vi till slut på rätt våning. Ytterligare dramatik blev det i letandet efter en restaurang och något att äta. Även om jag är medveten om att de flesta har slutat äta på kvällen efter kl. 20 och i stället börjat korka upp vinflaskorna störde det oss att de flesta vettiga restaurangerna hade stängt. Vi kom först in på en barrestaurang där menyn inte var tilltalande och priserna ska vi inte bara tala om. Det blev en fortsatt promenad in mot stadskärnan och där hittade vi faktiskt ett mycket lovande ställe. Vi hade turen med oss att en trevlig man visade oss vägen. På Jensens Bøfhus tog jag då en herrgårdsburgare som var så himla god att jag gav dricks. Den var minst lika god som den i Ronneby där jag och T varit och ätit.

 

Men den roligaste och häftigaste upplevelsen var naturligtvis Emporia shopping center. Till skillnad från Emma hade jag inte varit där innan, så det var mycket att ta in. Jag tror inte vi hann alla butiker även fast vi var där i fem timmar. Men det vi hann räckte gott och väl. Det blev en investering i det yttre - kläder, parfymer och hygienartiklar. Jag tycker det är roligt med dofter, men är för lat för att köpa åt mig själv. Så det här blev en ny och intressant investering. Förhoppningsvis luktar man lite gott nu.


Jag är supernöjd med allting, shoppingen, hotellet och staden i stort. Hoppas Emma är av samma uppfattning. Nu väntar en ny intressant vecka med andra upptåg. Vi hörs!

 

 

Av tj - 20 september 2018 22:45

   

Då har även kvällskursen i Lund dragit igång. Den var å andra sidan inte riktigt så som jag hade tänkt mig. Med en tio år gammal kursplan och en tjugo år gammal kursbok känns sexualitetens idéhistoria svår att fånga in. Samtidigt hävdar kursansvarig att boken är bland de bästa att läsa eftersom i anslutning till varje kapitel finns originaltexter. Detta är ju mycket bra. Jag hoppas bara att boken gör hela ämnet och fenomenet sexualitet och sexuella praktiker rättvisa. Självklart får jag välja att lita på lektorn.

 

 

Av tj - 19 september 2018 17:00

 

Just nu känns det som att jag ligger i fas och har hunnit ikapp efter mjukstarten. I dag har jag varit både på universitetsbiblioteket och stadsbiblioteket för att studera och leta litteratur. Nu är ryggsäcken fullproppad med ny spännande läsning. Självständigheten har ökat betydligt den här terminen där jag får välja inriktning och fördjupningsområden som ska resultera i ett självständigt arbete. Till kulturhistoria tänkte jag fokusera på folkhemsbygget (1930-50) och synen på barnuppfostran under denna tid. Men det kräver lite forskning i arkiven så det är bara till att börja.

 

 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards