TJ

Alla inlägg under november 2016

Av tj - 30 november 2016 01:18

 

Ja, så sitter jag då äntligen här drygt tre dygn senare och ska alltså sammanfatta tiden sedan sist. Det har varit en turbulent tid det kan jag försäkra er om, präglat av hårt arbete, julpyntning, studier och det faktum att jag i söndags fyllde 22 år. Just nu är jag väldigt upprörd och stressad. Det tar på krafterna att ha mycket arbete runt omkring en och det stör mig att jag inte ens kunnat sätta mig ner och författa ett inlägg till bloggen. Det kommer hela tiden nya uppgifter som ska lämnas in, böcker eller artiklar som ska läsas, opponera på andras bidrag, och då pratar vi bara om studierna.


Sedan har jag ju ett hem att sköta. Det blir hela tiden en förskjutning av saker som ska göras. Det gäller att prioritera. Jag försöker tänka att studierna inte är livsviktiga, att det inte gör någonting om det blir lite halvdant någon gång. Det underlättar för mig och jag känner mig inte lika pressad. Jag har nog helt enkelt drabbats av prestationsångest. Det jag skriver och det jag gör är väldigt viktigt för mig att det blir bra. Jag är inte känd för att göra saker halvdana, i synnerhet inte mina texter. Utan de ska vara av så god kvalitet som möjligt. Därför tar det lite tid att skriva, men i slutändan tror jag folk uppskattar genomarbetade texter som har något att berätta. Nu har inlägget hittills handlat om studierna och den prestationsångest jag har inför dessa så vi kan kanske lämna det för ett tag.

 

Jag fyllde som sagt 22 år i söndags. Åldern reflekterade jag visserligen inte över förrän en avlägsen släkting gratulerade mig och betonade min ålder. Nu är ju 22 inte gammalt. Det är väl knappast någon i min ålder som hänger upp sig på åldern. Sådan noja kanske hör ålderdomen till, men inte hos oss unga vuxna. De senaste åren har jag inte reflekterat över min ålder utan bara blivit ett år äldre. Att jag å andra sidan blir äldre bejakar jag. Det är något fascinerande över att åldras. En bär med sig så mycket genom livet, människor man möter, saker man upplever och allt annat man lär sig.


Bara genom universitetsstudierna har jag blivit en annan människa, fått en helt ny inställning till akademien och utbildningssystemet. När jag började trodde jag aldrig att utbildning skulle bli så viktigt för mig, men det har det onekligen blivit. När jag ser tillbaka är det en fantastisk utveckling jag gjort. Jag har kämpat mig igenom de flesta årskurser. I början var det mycket roligare innan allvaret smög sig på. Då gick det utför. Sedan har det varit en lång uppförsbacke. I dag är jag tillfreds med den studieform jag är i även om den stundom gör att jag får prestationsångest. Det är inte alltid lätt att vara duktig. Alla har vi dåliga dagar. Det får även jag inse och jag måste påminna mig om att det inte gör något. Jag får ha en svacka emellanåt. Med tanke på den tid jag ändå lägger ner så vore det egendomligt om jag inte fick respons på mitt arbete. Nåväl, nog om det.

 

Jag fyllde alltså 22 år i söndags vilket gör att jag är lika gammal som mina föräldrar var när de fick mig. Det ger perspektiv vill jag påstå. Tanken på ett barn nu är för mig ytterst besvärande. Jag är fullt upptagen av mitt eget att jag nog inte klarar av att ta hand om ett barn. Det får definitivt vänta. Men det faktum att jag nu är i den åldern då mina föräldrar fick mig får mig att beundra dem ännu mer. Att de bara orkade! Det sägs ju att varje ålder har sin tid och det här kommande året kommer nog onekligen ägnas åt reflektion över mina föräldrar, deras val, värderingar och så vidare. Det är väldigt fascinerande hur jag genom mitt åldrande inte bara lär känna mig själv utan också mina närmaste, då i synnerhet mina föräldrar.


Vad hände egentligen i söndags då? Jo, jag ägnade större delen av dagen åt studier, julpyntning och annat arbete. Först under eftermiddagen tog mig tid att njuta av dagen med adventsfika, följt av tacos på kvällen och tv-tittande. Mina presenter har varit ugnsformar, biobesök, pengar, servis, godis och jag vet inte allt! Resten av kvällen satt jag med min källkritiksundervisning som skulle lämnas in vid midnatt, men som lämnades in först två timmar senare. Kl. 2 var jag alltså färdig med mitt arbete och kunde med glädje luta mig tillbaka. Men då upptäckte jag hur hungrig jag var varför jag åt lite nattmat medan jag loggade in på Facebook och svarade på alla gratulationsmeddelanden som kommit in under dagen. En riktig nattvak kan en säga för jag blev helt klar kl. 4 med att besvara alla. Då var det ju nästan morgon så jag funderade på att strunta i att lägga mig, men jag lade mig i alla fall.

 

Jag hade faktiskt tänkt blogga under den där natten men då hade det tagit ännu längre tid innan läggdags. Och det var ju synd för dagen efter började allt om igen. Nya uppgifter och nya utmaningar. Den dagen ägnade jag åt att kommentera andras lektionsplaneringar och hann med flera stycken. Jag var även på biblioteket för att hämta ut en reserverad bok. Därefter påbörjade jag veckans grupparbete som handlar om distansundervisning. Har bara kommit halvvägs än så länge. I dag har jag skrivit om det digitala bibliotekets möjligheter för distansstudenter, men av någon anledning har det gått trögt. Får inte till arbetet som jag vill och det stör mig. Jaja, det är som det är!


Nu vet ni lite mer i alla fall om vad som hände. Jag måste fortsätta nu … Ha det bra!

 

 

Av tj - 28 november 2016 20:32

Asså tjenare på er!!

Ja, jag vet det har varit för länge sen sist!! Men ni vet vad de säger... Man ska aldrig avslöja att man ska iväg utomlands innan man är tillbaka. Annars vet ju till och med de dåliga typerna att hemmet är fritt  


Har i alla fall haft 4 dagar i Tyskland. För att vara noggran. Hannover. Detta var en julresa och då finns det ju fullt med olika salustånd överallt och klart jag tog och spelade in film och tog massa bilder. Detta kommer dyka upp någon gång under veckan, så håll utkik.


Glad att vara hemma och tillbaka. Ha det gött!!


 

 

Av tj - 26 november 2016 23:45

 

Seminariet var verkligen det roligaste på länge. De seminariemedlemmar jag skrev tillsammans med besatt sådan kunskap att jag var tvungen utmana mig själv för att nå samma nivå. Hela torsdagen ägnade jag åt efterforskningar och kom i kontakt med litteratur jag drömt om att få läsa i flera veckors tid, men som bortprioriterats av olika anledningar. Responsen var underbar och resulterade i ytterligare diskussioner. Mycket givande vill säga! Det lever jag länge på.


Min lördag har gått åt till att se reprisen av Idol, skriva lite på källkritiksundervisningen och pynta inför julen. Det är tydligen första advent i morgon, vilket inte kommer som en chock direkt, men jag menar att snart har hela november gått och inget vettigt har blivit av! Jo, såklart det har det men det känns onekligen skrämmande hur fort tiden går. Oavsett vad jag tycker om att det snart är jul är den snart här i alla fall. Dukar, gardiner, handdukar och porslinsprydnader har därför under dagen bytts ut tillsammans med så mycket annat. En krans är också inhandlad som hänger på dörren från och med torsdagen den 1 december. Efter hand kommer det bli mer men för närvarande räcker det.

 

Talangerna i Idol har verkligen blivit jätteduktiga vilket gör mitt jobb att bedöma dem svårt. Ingen är liksom dålig. Skillnaden är att de är fyra helt olika artister. Min absoluta favorit är fortfarande Liam då jag älskar hans jordnärhet och sättet han uppträder. Vecka efter vecka levererar han och tappar inte fotfästet, vilket är lätt i sådana här sammanhang. Men inte Liam och det tilltalar mig! Ingen av idolerna åkte ut den här veckan utan Liam, Rebecka, Charlie och Oskar gör nästa vecka upp om vilka tre som går till final. Oerhört spännande!


I morgon fortsätter jag min undervisning. Det är sista dagen jag har på mig innan den ska lämnas in. Hade gärna haft några flera dagar för att göra den så bra som möjligt, men deadline är deadline. Dessutom tror jag ribban är hög som den är just nu. Fick till exempel betyget VG på den andra tentan i historia tidigare i veckan, och precis som förra gången har jag svårt att förstå det. Som jag slet med tentan är det självklart uppskattat att få respons på det. Det motiverar samtidigt som det ställer vissa krav på prestation i fortsättningen. Har du väl fått VG är det inte lika upplyftande att bara få G på något.


Men jag kommer inte bara ägna mig åt undervisning utan njuta av min födelsedag. På vilket sätt jag gör det kan vi återkomma till. God natt!

 

 

Av tj - 25 november 2016 08:00

 

Av tj - 24 november 2016 23:45

 

Seminariet pågår för fullt och jag har i dag skrivit (enligt mig) väldigt många inlägg. Känns hittills bra men frågorna vi diskuterar väcker många tankar. Det är onekligen seminariet som tar upp min tid … Kommer under kvällen/natten ladda upp filmen från söndagens filmkväll som nu äntligen blivit klar. Tog längre tid än vanligt, dels för att jag inte prioriterat den, och dels för att vi filmade hela kvällen vilket gav ett stort material. Men i morgon klockan 8 kan ni se den på bloggen. Tittar ni från YouTube kan ni nog snart se den ;)

 

 

Av tj - 23 november 2016 10:41

Tjenare på er! Sitter här på bussen, Risifrutti till frukost och lite mackor. Packat väskan för dagen. Så va händer idag då? Haha, ingen aning. Det är väl det fina med jobbet, vi vet aldrig hur den blir. Visst planerar vi aktiviteter, sen om de blir tid att göra dem kan man aldrig riktigt veta:)

Ni har ju läst om helgen då jag hälsade på J. Jättetrevligt med wii och så hade alla kamera med sig så vi fotade lite med, dock är ju min lins sprucken på framsidan xD

Jaja Hej med er så länge!:)

Mvh/T

Av tj - 21 november 2016 23:45

 

Helgen var verkligen speciell och underbar på många sätt (som det förra inlägget kanske vittnar om). Det började med ett intressant inslag med en mus i kylskåpet för att övergå i litteratursamtal vid Kronobergs bokmässa under lördagen. Då jag ihärdigt förberedde min filmkväll med T, Jonna och Emma blev det ingen tid över för reflektion i bloggen. Men bokmässan gjorde starkt intryck på mig. Framför allt gläder det mig att litteraturen lever och att så många i Växjö med omnejd hyllar den och faktiskt tar sig till mässan. Till skillnad från bokmässan i Göteborg där författaren står i centrum får litteraturen här ett större fokus vilket jag verkligen uppskattar. Genom litteraturen kan vi möta nya människor, människor som vi kanske inte annars skulle möta. Tack vare att vi läser samma saker fast med olika läsglasögon och reflekterar tillsammans får kulturen en större betydelse. En bra bok är alltid en bra bok. Men det är i samtalen vi utvecklas, berikas och boken får ett slags status. Det är därför så glädjande och inspirerande att många värnar om litteraturen i samhället. Det ger mig hopp när nu världen håller på att förändras.


I år ställde jag inte ut något, men det gjorde mig inget för äntligen hade jag tid att ta del av andras utgivning och ta in atmosfären. När man ställer ut hamnar fokuset på en själv, de böcker som ställs ut och det finns ytterst lite utrymme för andras utgivning. Skönt att slippa det för den här gången. Missförstå mig inte, det är roligt och smickrande att få vara med och ställa ut, men det är minst lika roligt att bara vara en besökare. På det sättet fick jag möjlighet att träffa nya bekantskaper, vidga kontaktnätet och återse gamla författarkollegor som imponerat på mig och som fanns vid min sida när jag ställde ut första gången. Träffade också många vänner som ännu inte publicerat något men som kämpar för att en dag få göra det. Jag tackar för alla fina samtal.

 

Söndagen blev minst lika bra med en oförglömlig filmkväll. Har nu ägnat dygnets sista timmar åt att redigera den kvällen. Filmen kommer nog sammanfatta det mesta som hände, men till dess den släpps kan jag berätta att jag bjöd mina vänner på mårtensmiddag (på mitt eget lilla vis) och drömbakelse. Vi tittade sedan på spökfilmen Crimson Peak för att därefter spela wii. Det blev mycket skratt, fotograferande, filmande och annat knasigt som alltid när vännerna är samlade. Jag tycker väldigt mycket om dem och är glad att allt blev så lyckat. Filmen kommer berätta mer om kvällen. Det dröjer ett tag innan den läggs ut för har inte hunnit redigera alla bitar än.

 

I dag har jag diskat efter gårdagen, samt klippt mig och pluggat inför veckans seminarium med start på onsdag. Klippningen blev bra tycker jag. Fick veta i dag att min personliga frisör har sagt upp sig och tänker börja plugga. Det kändes lite sorgligt faktiskt men självklart ska hon studera om hon nu känner för det. Det är väl mer jag som är nojig då hon har blivit den enda som får röra mitt hår. Nu måste jag släppa den tanken och låta andra göra jobbet. Dagens frisyr gjordes till exempel av den andra frisören som driver stället där jag klipper mig. Hon är jätteduktig och fullbokad nästan jämt varför jag måste vara ute i god tid om jag ska få mitt hår fixat. Ja, förändringar kan vara skrämmande ibland, men det kan också leda till något nytt. Som till helt andra samtal om livet exempelvis. Ser fram emot nästa klippning!


Nu är det seminarium som gäller och jag måste hinna läsa det sista. Men jag kommer emellanåt redigera filmen så den kan komma ut. Förhoppningsvis innan helgen, men vågar inte lova något. Det är bäst att inte göra det. Hoppas ni haft en bra helg och får en bra vecka. Vi hörs!

 

 

Av tj - 20 november 2016 23:56

 

Nu är det sent så jag orkar inte blogga om helgen men det har varit en mycket bra helg. Bokmässa med många givande möten och filmkväll med goda vänner. Lyckades servera en mårtensmiddag på mitt eget vis. Härligt att allt blev lyckat. Kommer blogga mer om detta så fort jag får tillfälle. Det kommer också en film om kvällen är tanken. Men nu är det dags att sova för i morgon börjar vardagen igen och då är det bara två dagar kvar till seminariet!


 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards