TJ

Alla inlägg under februari 2018

Av tj - 27 februari 2018 21:18

Tjenare på er allesammans!
Idag kom min nya samsungplatta. Samsung galaxy tab S3. Den nyaste mostret i samsung tab-serien.
För mig har den funkar utmärkt och allt rinner på bra. Jag upptäcker ständigt nya funktioner som jag inte haft på min IPad som jag nu ersatt.

Återkommer med en film senare i veckan om den.

Idag på jobbet har vi haft TL-möte med våra trivselledare om en "uppstartningsdsdag" då hela skolan ska vara med och leka i mindre grupper. Sen på fritids på eftermiddagen så hade vi gympsal med lite olika saker som det bjöds på .

Nu väntar sängen på mig så jag säger godnatt!:)

Av tj - 27 februari 2018 13:30

 

Det blev lite böcker i dag ändå! Först hade jag inte några som helst planer på att köpa några böcker på bokrean, men sedan kunde jag inte motstå erbjudandet med 4 för 3. Så jag begav mig ner till bokhandeln och hängde nästan mer eller mindre på låset. Det var mycket folk redan då och svårt att komma till vissa avdelningar. Boken Ekon av längtan hade dessutom bara ett exemplar kvar så där var jag snabb. Det gäller ju att få sina favoriter i tid. Nöjd och belåten gick jag sedan hem och åt frukost.


När jag får tid att läsa dem blir en annan fråga, men jag antar att jag lägger sommarmånaderna åt det. Vem vet, kanske blir det lugnare i april och maj, men jag tvivlar på det. Yes, det är bara att jobba vidare!

 

 

Av tj - 25 februari 2018 21:15

Helgen bjöd på ett mycket intressant och uppskattat möte som ett avbrott i studierna. Familjen firade nämligen mormors syster 60-årsdag genom att äta ute på en fin restaurang. Det är så sällan vi träffar henne då hon bor i Stockholm så det blev en stor prioritet. Hela hennes person inspirerar mig. Detta under tiden som T gav sig ut på isen ;) I övrigt finns det inte mycket att orda om. Jag jobbar ihärdigt med min uppsats, grupparbetet om romantiken och ska snart fortsätta med mina filosofistudier. Hoppas veckan blir bra! Det är ju snart bokrea och det kanske för något trevligt med sig!

 

 

Av tj - 25 februari 2018 12:26

 


 

Av tj - 24 februari 2018 22:15

Det är sällan en blir förvånad och närmast chockad! Ja, så hade kanske J uttryckt det om han själv fått författa och sammanfatta årets fjärde och sista deltävling i Melodifestivalen. Men nu får han inte det, eftersom han lagt det på mig. Jag skulle inte alls vilja påstå att jag är förvånad. Med tanke på vilka typer av bidrag som ens deltar och därtill att tävlingen delar upp oss i olika läger så vore väl snarare kvällens utslag vara ganska väntat, inte sant?


Att Mariette går direkt till final förvånar inte mig det minsta. Hon har etablerat sig inom tävlingen att hennes medverkan är som ett slags guldbiljett (ungefär som Jessica Andersson). Det låter kanske självsäkert att säga nu i efterhand med facit i hand, men ärligt talat trodde jag starkt på Mariette. Hon ställer inte upp med vad som helst. Vad som däremot går att beklaga är hennes klädsel. Jag förstår mig inte alls på dagens stilar i det folk kallar mode. Artister går ju sin egen väg och sätter trender heter det, men jag förhåller mig kritisk till detta. Vissa saker går rent över mitt förstånd och så är det med det. Möjligen har hon andra i kläder i Stockholm, men sannolikt har hon inte det.

 

Med sig till final tar hon dansbandet Rolandz som sannerligen bjöd upp till dans, och introducerade oss i den specifika fuldansen. Min åsikt om Rolandz är tudelad … jag kan finna glädje i att se dansbandet och även medge att jag gärna dansar med folk i min närhet … men jag är samtidigt kritisk till spektaklet som Rolandz medför. Det jag och TJ sysslar med är att kartlägga musikutbudet och häri leta representanter till ESC. Det säger sig självt att detta företag är problematiskt eftersom Melodifestivalen inte är ESC, utan så mycket mer. Ur ett rent underhållningsperspektiv och ur nationellt hänseende är Rolandz ett charmigt inslag i tävlingen. Ur ett internationellt perspektiv blir fallet ett annat.

 

Till andra chansen skickar svenska folket Felix Sandman och Olivia Eliasson. Vad gäller Sandman var inte detta vidare förvånande även om jag medger att han gav sig ut på extremt tunn is med sin ballad Every Single Day. Det hade kunnat gå hur som helst, men jag fann det ändå trovärdigt att han skulle gå vidare. Han är ju trots allt etablerad i samband med FO&O (tidigare The Fooo). Detta ska såklart inte ha någon vidare betydelse, men det har ändå det. Eliasson var däremot ett roligt och överraskande inslag. Framför allt fann jag det intressant att musiken är en hobby för henne medan många andra sliter för sina karriärer. Själv satsar hon på att bli fysioterapeut vid Karolinska Institutet. Att musiken enbart är en hobby märktes tydligt av i kväll. Hennes röst är exempelvis inte lika stark som musikalartisten Emmi Christensson. Men låten Never Learn är inte alls dum och jag älskar de gröna figurerna i bakgrunden. Det är sånt vi kommer minnas. Bra jobbat!

   

De bidrag vi lämnar bakom oss var bidrag som jag trodde skulle ha bättre förutsättningar och chanser, men tji fick jag och det rejält. Redan i första gallringen åkte både Felicia Olsson och Christensson ut. Att Christensson fick lämna är kanske inte så förvånande. Dels är hon okänd i Mello-sammanhang och dels har inte musikal/opera gått lika bra de senaste åren. Det är mäktigt att lyssna och titta på, men det går inte direkt att tävla med det i Sverige av någon anledning. Ändå vill jag hävda att bidraget Icarus har en internationell touch och blir på så vis direkt ESC-material. Men det är alltid lätt att vara efterklok … Vad som hände med Olsson har jag lite svårt att förstå. Bidraget Break That Chain var ju klockrent, visserligen avskalat och något tafatt, men ändå! Kanske är hon för okänd trots allt … Slutligen hade vi rapparen Elias Abbas som gjorde ett tappert försök med bidraget Mitt paradis. Det räckte kanske inte hela vägen för honom, men frågar ni mig lär hans låt bli en sommarplåga eller sommarhit eller något i den stilen. Alla behöver inte vinna eller gå långt för att få uppmärksamhet. Ni kan vara säkra att dörrarna står öppna för denna unge man!

     

Därmed har vi hört alla årets bidrag och sammanfattningsvis skulle jag väl säga att 2018 erbjuder en helt okej festival med lite godbitar här och var, stora frågetecken, och något utropstecken. Men överlag har festivalen haft en nationell prägel och karaktär med satsning på underhållningsvärde. Det är som T beskriver inte en direkt satsning på ESC i första hand. Men det är lätt att vi glömmer bort att Melodifestivalen inte bara är ett sökande efter en lämplig representant utan också ett underhållningsprogram, tänkt att samla och förena oss.


Tack för mig!

Nils Dahlman

Av tj - 24 februari 2018 20:15

Här kommer länken till kvällens fjärde deltävling i Melodifestivalen!:D

https://goo.gl/forms/6fUrGYZBv0VV7h8H3

Av tj - 24 februari 2018 15:15

 

Tiden går verkligen fort när man har roligt. Vi är redan framme vid den fjärde och sista deltävlingen vilket innebär att i kväll framförs tävlingens sista bidrag. Nu ska vi inte vara negativa och ta ut för mycket i förskott, men personligen känner jag att det bästa redan har varit. Har ingen aning om vad T tycker och tänker om kvällen, men av poängen att döma så har jag mina aningar. Ändå har vi det här året varit väldigt snälla och generösa med poäng. Det har gjort att flera bidrag snabbt skjutit i höjden. I kväll görs inga som helst undantag.


Vi har tre comebacker att vänta. Den som väcker särskilt intresse är Mariette som ställer upp för tredje gången med bidraget For You. En snabb genomlyssning av låten fick mig att rysa av välbehag. Den har något speciellt över sig som jag inte kan beskriva, men bra är den i alla fall. Vi återser även Felicia Olsson som 2013 deltog med bidraget Make Me No 1. Då tyckte jag inte hon var någon särskild, men i år tycker jag hon har något riktigt bra och lyckat att komma med. Olsson är med i kampen om sångfågeln och jag och T placerar henne gärna högt i tävlingen. Bidraget Break That Chain kan gå långt!


Den tredje comebacken (som egentligen bara är en liten halv comeback) är Felix Sandman som valt att ställa upp själv i år. Vi känner honom annars i gruppsammanhanget med FO&O (tidigare The Fooo) som deltog i fjol. I år vill han dock berätta något mycket viktigt för oss genom en ballad. En mycket fin låt, men frågan är hur långt den kan gå?


I övrigt ser vi lite nya ansikten i Mello-sammanhang. Vi ser musikalartisten Emmi Christensson som redan uppträtt på de stora scenerna runt om i Europa, och fysioterapeutstudenten Olivia Eliasson från Karolinska Institutet som också har fallenhet för musik. Den unge rapparen Elias Abbas debuterar nästan helt och hållet i samband med Melodifestivalen då hans debutsingel Min Queen släpptes förra året. Sist men inte minst ser vi också dansbandsgruppen Rolandz som bjuder oss på en riktig svängom. Det är definitivt inte ESC-material, och jag tror inte heller de kan ta sig till final … men det återstår att se.

 

               

Av tj - 23 februari 2018 15:30

 

Ladda inför helgen med lite Sissela Kyle, en av många jag beundrar :)


 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards