TJ

Alla inlägg under februari 2016

Av tj - 29 februari 2016 23:30

 

Vilken märklig söndag det blev ändå … Det är ju helt ofattbart. Trots att både jag och mamma genomförde ett stort avfrostningsarbete under morgontimmarna fann vi ingen ork att utföra något vettigt resten av dagen. Vi kände bara en enorm frustration och trivdes bäst i våra egna rum.


Ingenting var roligt i går, men det finner nog sin förklaring i att en av mina vänner ställde in vår träff. Jag hade verkligen sett fram emot den och således var träffen också planerad. Därför blev jag så less när vännen i fråga ställde in och kom på att dagen redan var bokad med annat. Det är så oattraktivt så det finns inte! Till råga på allt uppstod det livliga diskussioner på Facebook som fick bägaren att rinna över. I vredesmod tog jag sedan itu med disken. Det bästa man kan göra i sådana här situationer är att vara handlingskraftig.

 

Om omtalad person nu läser det här vill jag bara tydliggöra att jag har full förståelse för att du har annat att göra, men du borde prata med mig först. Jag tycker det är jättejobbigt när folk ställer in om man bestämt träff. Det inger en olustig känsla i magen och jag känner mig nästan lite kränkt. Som en marionettdocka som någon tar fram efter eget tycke. Det här är inte bara en engångsföreteelse utan har hänt mig flera gånger och det är milt sagt inte roligt.


Beträffande diskussionen på Facebook vill jag be om ursäkt för att jag inte orkade resonera om livets orättvisor just då. Jag hade helt enkelt inte en bra dag, men det kändes bättre och nyttigt att få skriva om det. Man mår mycket bättre av att pränta ner sina tankar. Jag har också noga övervägt om jag ska publicera texten eller ej, men jag känner att jag står för mina känslor kring det här. Är det några oklarheter är ni välkomna att omgående höra av er!


Årets skottdag började mycket bättre även om jag inte företagit mig så mycket arbete. Det blev lite läsning och skrivning under förmiddagen, följt av efterforskningar på eftermiddagen. Efter middagen diskade jag och granskade en faktabok om rollspelens historia. Jag tänkte ge min morbror den i födelsedagspresent, men efter mer ingående läsning visar den sig innehålla oväsentligheter som morbror inte kommer orka befatta sig med. Tanken var i alla fall god och lyckligtvis är det ju hittills en lånebok som går att återlämna.

 

Melodifestivalskivan anlände också med posten i dag. Det behövs egentligen inte skrivas så mycket om den mer än att den spelas flitigt. Visserligen har jag streamat låtarna för fullt på Spotify, men det är ändå en viss känsla att äga den fysiska skivan. Det är tillika den som ingivit mest glädje i dag. Därmed säger jag god natt!

 

 

Av tj - 28 februari 2016 12:56

Hej på er allesammans!!

äntligen har jag en ny bärbar dator och med det kommer internet. Nu idag kommer jag antagligen att ha fixat problemet med min stationära dator också!

Jag har jobbar på en ny mall till finalen i Melodifestivalen då vi kommer bedömma låtarna utifrån hjärt-röster.

Det är det nya modet och det vill vi hänga med på!

Jag är superglad, när jag tittade i statistiken för någon minut sedan. Så kul att så många kollar in på bloggen varje dag och jag hoppas komma igång med specialen och alla de andra filmerna som jag så länge inte kunnat göra.  


Ha det så bra så länge så hörs vi snart igen!!

/T out!


Av tj - 28 februari 2016 10:15

 

Gårdagen blev väldigt lyckad. Mammas väninna bjöd oss på en brakmiddag med alltifrån laxrulle, följt av fläskfilé till tårta. Det var länge sen jag blev så mätt, men det klart… jag tog mer än två gånger. Under tiden diskuterade vi områdets situationer, kontrollbehov och allehanda ämnen om bland annat inläggningar. Tidigare under dagen ägnade jag mig åt research till kommande skrivprojekt och uppdatering om vad som hänt under fredagens genrep i Melodifestivalen.

   

Efter middagsbjudningen åkte vi hem för att förbereda med allt inför kvällens fest. Emellertid var vi så trötta och mätta att det mestadels framskred långsamt. Melodifestivalappen lyckades jag däremot uppdatera och slängde därefter i väg ett par hjärtröster. Nackdelen med appen var att jag var mer klistrad vid den än själva tävlingen. Det är något jag ångrar stort i dag, för så gör man inte mot artisterna.

     

Resten av kvällen lyssnade jag igenom alla finalister och chattade med vänner. Framåt tvåtiden var vi inne i ett så djupt samtal att jag knappt kunde stå på benen efteråt. Det blev ytterst tungt ett tag, men jag roade mig med mer musikunderhållning. En halvtimme senare kändes det bättre för då hade vi besegrat våra demoner. Det är väldigt många som kommer till mig med sina problem och ber om råd. Alltifrån kärleksbekymmer till det stora dilemmat: Vem ska passa katten och när är det läge att tvätta fönster? Stundom är det smickrande, men stundom är det rena rama kaoset om alla behöver hjälp samtidigt. Brist på inspirationsstoff har jag emellertid inte. Tvärtom!


Nu är det drygt en timme sedan vi blev klara med frysavfrostningen. Det tog bara två timmar allt som allt, för det går ju mycket fortare nu när man stänger av frysen innan man avfrostar. Återstår att se vad som mer ska hända i dag…

 

Önskar alla en trevlig söndag!

 

 

Av tj - 27 februari 2016 21:45

 

Den sista deltävlingen är avslutad och 28 bidrag har nu presenterats. Direkt till final går den passionerade artisten Molly Sandén som juryn röstat fram som favorit och debutanten Frans Jeppsson Wall.


De sju sista bidragen hade alla sina kvaliteter ävenledes om Linda Bengtzing alltid är Linda Bengtzing. Dahlman kommenterar bidraget som ett surt gammalt mjölkpaket. Det här var något vi hört förut och som mycket riktigt är för gammalt. Kom med något nytt! Som tävlingen visat har veteranerna ratats och fått lämna företräde åt de nya stjärnskotten. Dahlman hade starka åsikter om Bengtzings medverkan redan vid presentationen och hoppades då innerligt att mjölken inte hade surnat. I kväll höll det som bekant inte alls för henne. Också Martin Stenmarck fick säga hej då beklagligt nog, men hans bidrag Du tar mig tillbaks kommer ändock spelas flitigt på spellistorna tror Dahlman.

   

Våra finalister är starka personligheter som båda har bidrag som vill nå en bred publik. Youniverse och If I Were Sorry kämpar nu ihärdigt om sångfågeln. T framhåller att David Lindgren äntligen kan slänga sig i väggen och lämna företräde åt Jeppsson Wall, medan J är av en annan åsikt och håller tummarna för Oscar Zia och Isa. Således framhåller den uppskattade Dahlman Sandén och Pettersson Hammar, båda Molly vid förnamn som lämpliga representanter. Det skall därför bli spännande huruvida grabbarna kommer överens i nästa moment av omdömen.

 

Artisternas poäng och betyg är emellertid satta och presenterades tidigare i dag. Om fjolåret höjde killarna till skyarna, d.v.s läckerbitar som Zelmerlöw, Saade & Fjällgren ser vi ett mer kvinnligt år med Sandén, Book & Dolly Style i toppen. Zia återfinns visserligen också här, men könsfördelningen är mer spridd än i fjol.

   

Till andra chansen går våra två glädjespridande bidrag, Rollercoaster med Dolly Style och Håll om mig hårt med Panetoz. Dahlman tycker bådas insatser förtjänar framgången. Dock har han lite svårt att se vad J ser i dockorna Molly, Holly & Polly. Enligt Dahlman är deras bidrag som en barnteater som aldrig vill ta slut och det är något han har dåliga erfarenheter av. Vad Panetoz anbelangar har Dahlman inget ont att säga, utan uppskattar i stället att få ta sig en svängom på dansgolvet. Panetoz är enligt honom den hittills enda gruppen som vet huruvida man utnyttjar hela scenen och samtidigt uppmuntrar svenska folket att göra detsamma. En stor guldstjärna till glädjespridarna helt enkelt och en klapp på axeln till dockorna.


Nu framskrider de tre (vise) männens arbete att resonera om en lämplig representant i Europa. En del av diskussionerna kan ni följa i bloggen under tävlingens gång och i efterhand studera ingående. Avslutningsvis rekommenderar vi våra tidigare inlägg om Melodifestivalen och de artiklar som finns publicerade på SVT.

 

 

Av tj - 27 februari 2016 18:15

 

Då var vi sorgligt nog framme vid den sista deltävlingen och därmed den sista förfesten. Den sista deltävlingen hålls i Gävle och leds av Gina Dirawi tillsammans med begåvade Sarah Dawn Finer. En läsare skrev till mig och förkunnade sin förvåning sedan det blev klart att Dawn Finer skulle vara med och leda tävlingen. Hen menade att SVT verkar spara pengar i år eftersom alla utvalda har lett tävlingen förut. Jag kan hålla med om att så kan mycket väl vara fallet, men sedan skall vi inte glömma bort att den moderna Melodifestivalen fyller femton år. Programledarna som leder oss igenom årets fest har på åtskilliga sätt varit involverade i vår moderna historia. Därtill är det dessutom Dirawi som valt ut sina medhjälpare och det måste därför också respekteras.


För att återgå till kvällens tävlande vill juryn lyfta fram Molly Sandén som är den artist som lyckats slå Anna Book med ett poäng. Emellertid är ju Books bidrag som bekant diskvalificerat, men trots detta har bidragen i de tre tidigare deltävlingarna imponerat föga på juryn. Att ett diskvalificerat bidrag får flest poäng och därmed också ett gott betyg kan ses som rogivande och glädjande, men likaledes kan det vara frustrerande eftersom artisten i fråga inte har en chans att bli representant.

 

Kvällens sju sista bidrag har förändrat poängtavlan till det positiva. Sandén gör comeback för tredje gången och har som ovan nämnt flest poäng av alla 28 bidrag. Hon slutar på 30 poäng och juryn ser bidragets potential och artistens passion. Bidraget Youniverse har ett effektfullt nummer, men låten är stundom lite enformig och tråkig. Men efter ett par genomlyssningar kan man säkert ta till sig bidragets hela budskap. Sandéns tidigare bidrag (2009 – Så vill stjärnorna; 2012 – Why Am I Crying) har varit mer dynamiska och haft genomgripande texter. I år skall vi endast lyssna till ordet Youniverse, vilket direkt får mig att åberopa Molly Pettersson Hammars bidrag Hunger som också har en ganska fattig refräng, men det verkar vara temat.

 

Direkt efter Sandén ser vi våra färgstarka och glädjespridande dockor som i år satsar än mer på vinst med en färgsprakande show till bidraget Rollercoaster. De framhåller att numret har sina utmaningar med detaljrik koreografi, men de verkar beredda att anta dessa. Första gången Rollercoaster presenterades fick jag en chock och satte kaffet i halsen. Jag var definitivt inte beredd på en sådan fantastisk show. Nu verkar det vara fest på riktigt! För de som har huvudet på skaft lär säkert märka att Molly och Polly har ändrat personligheter. Det är ett gemensamt beslut som tagits i Dollyville och gruppen skall nu enligt Holly vara komplett.

 

Dolly Style delar plats med glädjespridarna Panetoz som i år framför det fartfyllda bidraget Håll om mig hårt. Precis som tidigare bjuder de upp svenskarna till dans och har alltid ett ess i rockärmarna. Låt oss se huruvida de kan charma oss den här gången. Personligen tycker jag deras debut (2014 – Efter solsken) var snäppet bättre, men T gillar den väldigt mycket och det är ju trevligt med blandade åsikter.

 

I botten hittar vi Linda Bengtzing som för sjätte gången gör ett tappert försök att vinna tävlingen. Vad Bengtzing anbelangar kan det skrivas ett långt analytiskt kapitel om hennes medverkan med alla mer eller mindre sammanhängande texter. Under åren har vi fått höra berättelser om hennes förälskelser, osanningar och strävan efter att bilda den perfekta familjen. Alla flickor (2005), Jag ljuger så bra (2006) och E det fel på mig (2011) är några av dem, som alla tagit sig till final, men som där placerat sig långt ner i listan. 2008 är hennes hittills framgångsrika år med bidraget Hur svårt kan det va som slutade på en femteplats i finalen.

 

I övrigt ser vi mannen som imponerat på Ladies Night-scenerna runt om i landet och som tillika debuterade och vann för elva år sedan (2005 – Las Vegas). Nämligen Martin Stenmarck med bidraget Du tar mig tillbaks som enligt mig är kvällens starkaste låt vad gäller budskap. Lyssnar man på den inspelade versionen är låten otroligt vacker. När det sedan kommer till showen är Stenmarck extremt nedtonad och rör sig bara i sin enkelhet på scenen. Aningen tråkigt och ointressant kanske? Nja, kanske det, men budskapet är det inget fel på. Stenmarck medverkade likaledes 2014 med bidraget När änglarna går hem som tog honom till andra chansen.

   

Vi ser ävenledes debutanten Frans Jeppsson Wall som är känd för sin hyllning till Zlatan, då han som sjuåring framförde låten Who’s da Man. Nu nästan tio år senare har Jeppsson Wall bytt stil och upplägg och framför det känslosamma bidraget If I Were Sorry. Rockbandet Eclipse debuterar också och kommer nog överraska de flesta som vanligtvis inte föredrar rock. De lyckades överrumpla T när han skulle bedöma deras bidrag Runaways. Jag har ingen aning om han satte något i halsen som jag gjorde under bedömningen av Rollercoaster, men jag kan se framför mig hans förvånade min. Den här låten är bra!


När vi nu betat av alla bidrag återstår det bara att se huruvida de tar sig vidare i tävlingen. Om drygt två timmar drar det i gång!

 

 

Av tj - 26 februari 2016 16:19

Hej på er allesammans! Idag är det bli himmel, ganska varmt ute och solen som hör till!

Vi tog till å med mellanmål utomhus nu gå eftermiddagen. Jag har dock inte internet hemma vid datorn ännu. Detta ska förhoppningsvis ändrar till söndagen så vi får se då. Hoppas ni har det bra och laddar för sista deltävlingen, hoppas jag inte missar alltför mycket av den. Tror att för mig är denna den starkaste deltävlingen.

Ha det gött så länge!

/T out!

Av tj - 25 februari 2016 23:00

 

Kastades rakt in i debatten om de nya knapparna på Facebook under frukosten. Nu kan vi äntligen göra lite mer än bara gilla varandras inlägg. Vad sägs som att älska, vara ledsen eller varför inte vara arg! Även jag är ju tvungen att testa den nya funktionen och jag tycker redan mycket om den. Hittills har jag älskat ett inlägg och varit arg på två... Använder ni funktionen på mobilen håller ni bara in gillaknappen för att få de andra alternativen. På datorn kommer de upp direkt.

 

Vad tycker ni om de nya knapparna?   

 

 

Av tj - 25 februari 2016 12:15

 

Efter några timmar med forskning (eller som T skämtsamt brukar säga – ett besök i arkivet) och skrivande ser jag fram emot lite lunch. I dag bjuds det på det som ryms i den här lilla lådan. Spännande spännande… I eftermiddag kommer jag ta mig an läsningen av Banér och Biblioteksbladet som kom med posten i förrgår. Trevlig lunchrast!

 

 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards