TJ

Alla inlägg under september 2016

Av tj - 30 september 2016 23:59

Nu är det inte mycket kvar på tentan! Lite småfix bara sen tänker jag skicka in den. Det har varit väldigt utmanande och roligt att skriva tentan. Det har jag kanske redan berättat men gör det gärna igen. Nu tänker jag dock vila lite för i morgon blir det barnkalas och på söndag vill T umgås med mig. Det måste vi väl försöka ordna ;)

 

I dag har jag inte heller pluggat så värst mycket för Malin ville ses vid Skåres konditori och det kunde jag inte neka till. Det var flera månader vi sågs så det fanns tusen saker att berätta (i alla fall hundra). Malin är en pratsam och nyfiken kvinna. Det är alltid lika roligt att träffa henne och lyssna på hennes historier. Tillsammans för vi mycket givna diskussioner och kan som bekant hålla på i flera timmar. Dessvärre tvangs vi bryta upp lite tidigare den här gången för skulle inhandla en födelsedagspresent innan butikerna stängde. Det spelade å andra sidan ingen roll för det visade det sig att jag inte hade tillräckligt med pengar så får återkomma i morgon innan jag reser till Alvesta. Den här presenten måste jag bara köpa! Överväger att filma i morgon, men kan inte lova något. Ett foto borde vi dock kunna få till.

 

I kväll började den första fredagsfinalen i Idol och till skillnad från tidigare år tänkte jag ge talangerna poäng mellan 1-6 för att visa vad jag tycker om idolernas framträdande. Jag kommer titta på helheten när jag gör min bedömning. Men jag kommer inte skriva något detaljerat om någon som vid Melodifestivalen eller Eurovision. Poängen är tänkta att följa med talangerna under hela resan varför det kan vara bra att memorera deras resultat (för de som är intresserade). Som framgår av tabellen tycker jag Feliks skulle ha åkt ut. Dessvärre åkte Zeana!

 

 

Av tj - 30 september 2016 19:45

 

Av tj - 28 september 2016 19:09

 

Hemtentan är nu i full gång och innehåller en del knepiga frågor som kräver lite efterforskning i litteraturen. Det ska ju inte vara enkelt. Men det känns ändå bra och hittills har jag behandlat förhållandet mellan könen under antiken och är nu inne på filosofernas syn på samhälle och politik. Utmaningen är att fatta sig så kort som möjligt men ändå få med tillräckligt med innehållsmässig information. Det är alltså en uppgift om att välja ut och välja bort i mångt och mycket.


Som i de flesta fall när jag ska skriva börjar jag i mitten av berättelsen och bygger sedan vidare. Det är omöjligt för mig att få till inledningen till texten om inte grundtexten är skriven från början. Jag vill helst få till en gripande, intressant och faktarik text varför jag ställer höga krav på mig själv.


Hur kopplar jag då av och låter tankarna få vila en aning?

Ja, jag tar promenader, lånar litteratur på biblioteket och diskar. Diskar kanske inte låter som den roligaste uppgiften och jag vill väl inte påstå att jag jublar högt varje gång, men på senare tid har det varit ganska rogivande. Det är också en skön känsla som infinner sig när saker och ting blir rent.


Den här veckan fokuserar egentligen inget annat än tentan i idéhistoria. Emellertid ägnade jag gårdagen åt att skriva ett långt brev till en projektmedlem inom Sveriges Släktforskarförbund efter att ha tagit del av frustrerande åsikter angående en databas innehåll. Jag kände ett behov av att få säga mitt och det togs emot väldigt bra. Ledarkåren verkade i alla fall utbringa ett hurra!


Nu tänkte jag inte skriva mer. Blir väl lite tv-tittande om någon timme. Sen får jag nog fortsätta med tentan. Det bästa vore ju om den blev färdig så fort som möjligt …


Hoppas ni har en bra vecka! Vi hörs!

 

 

Av tj - 28 september 2016 10:19

 

Denna bild är ifrån vilken stad?


 

Kommentera svaret om du vet!  

 

Av tj - 27 september 2016 12:43

Tjenare på er!

Vilken rolig rubrik va ?? XD 

Hur som helst så är jag på jobbet, har precis skrivit ihop dagens lista på vilka som ska vara hos oss idag. Det brukar ju vara runt samma antal men man vet ju aldrig och det är olika från dag till dag. En av tjusningarna med jobbet antar jag.


Varit dålig på att skriva och sånt nu för tiden men jag ska komma igång igen med olika saker, som specialen, som har flytit ganska bra, men vart är vi med T, T's tankar, tips från mig och sånt. Vill ju också göra lite roliga videos, bara att fantasin inte varit där riktigt.  


Idag är det i alla fall pyssel på fritids så vi får väl se vad som händer idag.


Jag kan passa på att promota att vi har biovisning på lördag i växjö som vanligt. för lite mera info så går man in på Dragon Movie DM på facebook och gilla så får man se de senaste arrengemangen.

Denna lördag blir det True Grit och är en Western action ungefär.


Vi hörs mera, ha det gött!

   

Av tj - 25 september 2016 23:45

 

Vilken härlig skriv- och läshelg jag precis haft! Visserligen blev det ingen bokmässa i Göteborg. Det sörjer jag å andra sidan inte för jag blir bara inspirerad, vill köpa en massa litteratur eller blir påmind om att jag ännu inte publicerat något nytt sedan 2013. Allt jag sist inhandlande är ännu inte läst. Jag har ändå kunnat följa aktiviteterna i Göteborg via Facebook, så virtuellt har jag faktiskt varit där! Precis som jag skrev att jag skulle göra har jag läst och skrivit. I dag gick jag även en runda i spåret. Förutom promenaden runt Växjösjön med Emma har jag inte gått/joggat den här veckan. Kommande vecka vet jag inte hur blir heller eftersom vi har tenta i historia! Lär få sitta mycket med den. Det ska i alla fall bli spännande att se vilka frågor vi får.


Hoppas ni haft en bra helg! Nu ser vi fram emot en bra vecka …

 

Av tj - 23 september 2016 22:18

 

Efter en lång och lidande studievecka (xD) är det gött att krypa upp i soffan, äta godis och kolla på alla duktiga talanger i Idol. Supernöjd med allas insatser, och faktiskt mina egna insatser angående pluggandet. Men i helgen tänker jag fokusera mitt skrivande och annan läsning. Nu ska jag se specialen med T! Tagga ni också!   


Önskar alla en grym helg ...

 

Av tj - 23 september 2016 21:51


 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards