TJ

Direktlänk till inlägg 2 juni 2016

Få komplex över sin kropp - Manipulerad av skönhetsideal? / Vem bestämmer ...

Av tj - 2 juni 2016 23:30

 

I dag har jag gjort så mycket fast inte mycket utöver det vanliga. Dagarna tycks framskrida i ungefär samma mönster med efterforskningar och skrivning under förmiddagen. Diskning och läsningen under eftermiddagen. Angående disken har jag nämligen upptäckt att det lönar sig att diska upp varje dag och då slipper jag vara sur för att vi inte har plats för en diskmaskin.


Emellanåt ger jag mig ut i skogen och i dag praktiserade jag några snabba övningar för att få en sundare kropp. Sommaren är som bekant här. Det finns väl ingen som påstår att det är kallt längre. Värme betyder också mer lättare kläder vilket i sin tur innebär exponering av hud. Bara tanken gör mig ytterst obekväm. Jag har länge haft svåra komplex med min kropp och särskilt vid stranden där alla ser bra ut! Jag kan inte direkt märka ut något speciellt datum eller händelse som skapade dessa komplex. Kanske är det bara det kommersiella skönhetsidealet som ständigt manipulerar i bakgrunden. Således har alltid folk i allmänhet haft starka åsikter om våra kroppar. Det är lätt att kritisera och påvisa uppenbara brister, men det är svårare att lyfta människan till att se sitt eget värde.


Under mina år har jag brottats med förutfattade meningar om hur jag är som person och överlag fått väldigt lite uppskattning. Självklart har jag familjemedlemmar och vänner som står bakom mig, men det är sällan de magiska orden uttalas. Jag upplever att jag ger mer kärlek än jag får tillbaka. Hur kommer det sig och varför fortsätter jag ge kärlek? Något mirakulöst måste ha hänt under tiden jag började lyssna till min inre röst och hitta min egen väg i livet. Jag gav mig själv de bitar mina föräldrar inte kunde ge mig. Mina föräldrar gav mig värdegrunderna och ville sedan ge mig frihet att utforma mitt liv som jag själv önskade. Deras största önskan i sin uppfostringsmodell har varit en självständig och öppensinnad individ. I början kändes det klart lite skrämmande och tungt att klara sig själv men med tiden lärde jag mig ett och annat. Jag utformade egna ideal och värderingar.

 

I dag betraktar jag mig själv som en tolerant, öppen och snäll människa som älskar att berömma mina medmänniskor. Det finns något gott i varje individ även om vissa har svårt att se det. Därför hanterar jag kritik på ett helt annat sätt i dag än för bara några år sedan. Jag har i skrivande stund även diskuterat komplex kring kroppen med en författarkollega som råder mig att helt ignorera andras åsikter och vara stolt över den kropp jag har. Vissa saker går att fixa … andra inte …


Det har länge varit en dröm att ha en åtråvärd kroppshållning, men det är få som lever upp till skönhetsidealet. I första hand börjar jag ta tag i saken för att få en sundare livsstil. Det som för betraktaren ser bra ut är en bonus. Den här veckan har jag alltså förändrat mina kostvanor och min motion i syfte att få en sund kropp. Resultat börjar redan synas, om än mycket små förändringar, men allt tar sin tid. I dag fick jag även en impuls att sola på balkongen. Dessvärre var molnen i vägen nästan hela tiden så det var egentligen ganska tråkigt. Men sommaren har ju kommit för att stanna så det lär bli fler tillfällen.


Tack för mig!

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tj - 7 januari 2019 01:01

Vi har flyttat till ny domän. Nya inlägg ser ni här:   http://torejesper.blogspot.com/ ...

Av tj - 6 januari 2019 01:39


          Tjenare!!Ni som ännu inte har kikat in vårt nya ställe, gör gärna det. Där fortsätter TJ andan och vi har nya saker planerade, just nu finns ännu ett nytt videoklipp ute!       https://torejesper.blogspot.com/   Ha det...

Av tj - 30 december 2018 23:45

Så närmar vi oss midnatt och årets sista dag är kommen. Det har verkligen varit ett mycket händelserikt år på många sätt vilket jag redan skrivit om i det förra inlägget. Jag tänkte därför ta tillfället i akt att tacka för alla de här åren på bloggpl...

Av tj - 29 december 2018 23:47

    http://torejesper.blogspot.com/           ...

Av tj - 25 december 2018 15:49

  Hoho! Då har det äntligen lidit mot jul och jag inser verkligen hur lite jag bloggat den här månaden och helt gått upp i en massa annat. Till exempel har jag den senaste veckan träffat flera vänner och bytt julklappar, eller har vi ätit god mat...

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards