TJ

Direktlänk till inlägg 1 oktober 2017

Bokmässan 2017 bland annat

Av tj - 1 oktober 2017 23:15

 

Då var man hemkommen från Göteborg och jag är helt slut. Det var länge sedan jag varit så här trött, men helgen har givit mig en mängd intryck och funderingar att reflektera vidare kring. Bokmässan är väl det största som får bli inläggets huvudfokus. I år blev ju också bokmässan föremål för negativa och mörka krafter som hotade att inta den och Göteborg. Jag syftar här på nazister som sökte ta sig in och sprida sitt hatiska budskap. Det här stoppades å andra sidan, så de demonstrerade utanför i stället och på många andra plaster i Göteborg. Även om demonstrationen ägde rum var den inte vidare stor till antalet som media har haft en tendens att överdramatisera och förstora.


Enligt nyheterna kan det låta som att nazisterna verkligen intog Göteborg, och att folk flydde gator och torg. Men så var det verkligen inte. I själva verket var det många motdemonstranter med en mängd aktivister som sökte samla Göteborg att stå upp för de mänskliga rättigheterna och värdena. Jag hade själv kunnat engagera mig i en sådan demonstration även om de ibland kan bli ganska våldsamma eller leda till stor frustration. I stället efterfrågar jag en mer fredlig debatt, där vi kan diskutera hur vi ser på vår omvärld. Nu fanns det inte utrymme för något sådant då jag valde att fokusera bokmässan. Det ångrar jag verkligen inte för hela mässans idéprogram kretsade kring kärlek, humanitet och tolerans, men det skrev inte media lika mycket om. Det var väl inte lika viktigt …

 

När det gäller nazister är det av intresse att söka ett slags ”förståelse” till bakgrunden i deras problembild för att utröna vem deras största fiende egentligen är! Jag menar att jag inte försöker rättfärdiga den nazistiska propagandan, men jag börjar bli triggad att söka en djupare ”förståelse” för dess agenda, för att därigenom kunna dra slutsatser om vad det rör sig om. För mig handlar allt det här bara om missnöje, hat och förtvivlade protester, något som kan riktas lite varstans, men vari ligger det konkreta missnöjet och varför förhåller det sig så?


I en ansträngd levnadssituation är det lätt att hitta en syndabock som roten till alla ens problem. Exempelvis är det lätt att svartmåla och utpeka andra personer för sina problem, personer med annan hudfärg än sig själv, med annan sexualitet, med annan religion etc. Men en bör ställa sig frågan om problemet verkligen har med dessa ”andra” att göra eller om saker och ting egentligen ligger hos en själv. På vilket sätt är exempelvis dessa ”andra” våra fiender? Har de alltid varit våra fiender? Måste de vara våra fiender? Skulle vi börja svara på dessa frågor och vrida och vända på perspektiven skulle sannerligen hotbilden ändra karaktär. Då inser vi att dessa ”andra” med största sannolikhet inte är våra fiender. Självklart finns det människor som missgynnar samhällssystemet, och även personer som utsätter andra människor för sociala problem, men sådana förbrytare ska inte karakterisera en hel grupp av individer, särskilt inte eftersom samhällsförbrytare också påträffas bland inhemska befolkningsgrupper var vi än vänder oss i världen. Det håller alltså inte som argument att rikta missnöje mot en hel grupp av människor för att vissa inte beter sig som man borde. På samma sätt gäller det att sluta upp med att tänka vi-och-dem, och börja se människan för vad hon är. Tittar vi noggrant ser vi påfallande likheter … tro mig!

 

Utöver bokmässan, som jag tillsammans med Göran tog mig an, fördjupade jag mig i Göteborgs historia vid stadsmuseet. Det var riktigt spännande och lärorikt då man fick gå igenom olika rum för att komma framåt i tiden. I vissa rum fanns det också saker man kunde experimentera med. I övrigt tog vi det lugnt hemma hos honom. Där fick jag även möjlighet att träffa hans inneboende och tillsammans såg vi tre en av mina favoritfilmer The Dressmaker. Jag vill därför säga att jag är riktigt nöjd med vistelsen i Göteborg.


Hoppas ni haft en bra helg! Vi hörs!

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av tj - 7 januari 2019 01:01

Vi har flyttat till ny domän. Nya inlägg ser ni här:   http://torejesper.blogspot.com/ ...

Av tj - 6 januari 2019 01:39


          Tjenare!!Ni som ännu inte har kikat in vårt nya ställe, gör gärna det. Där fortsätter TJ andan och vi har nya saker planerade, just nu finns ännu ett nytt videoklipp ute!       https://torejesper.blogspot.com/   Ha det...

Av tj - 30 december 2018 23:45

Så närmar vi oss midnatt och årets sista dag är kommen. Det har verkligen varit ett mycket händelserikt år på många sätt vilket jag redan skrivit om i det förra inlägget. Jag tänkte därför ta tillfället i akt att tacka för alla de här åren på bloggpl...

Av tj - 29 december 2018 23:47

    http://torejesper.blogspot.com/           ...

Av tj - 25 december 2018 15:49

  Hoho! Då har det äntligen lidit mot jul och jag inser verkligen hur lite jag bloggat den här månaden och helt gått upp i en massa annat. Till exempel har jag den senaste veckan träffat flera vänner och bytt julklappar, eller har vi ätit god mat...

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards