TJ

Alla inlägg under maj 2013

Av tj - 6 maj 2013 17:21

Idag har jag redovisat min slutuppgift i Historia om Amerikas urbefolkning (Indianer).    Se lite av sammanfattningen nedan om hur vi ska betrakta folkmord.

 

Att döda

Under hela 1500-talet dödades och/eller slaktades i princip över 23 miljoner människor av Amerikas urbefolkning. Fler offer strök med i samband med krigen mot de vita.

 

Att skada – såväl fysiskt som psykiskt

Spåren hos dem som överlevde fick säkerligen psykiskt allvarliga konsekvenser. I en del arbetsplantage förekom förtryckning och våldsamma övergrepp. Man var glad om man överlevde vilket i praktiken ingen gjorde. Produktionen överlämnades ofta till européerna vilket ledde till hungersnöd hos arbetarna.

 

Att medvetet utsätta människor för svåra levnadsförhållanden

Överlevande sattes och förflyttades till särskilda reservat. Man skyfflades undan från den användbara marken. Många fick sedermera också arbeta inom plantager eller jordbruk.

 

Att förhindra tillökning

Det skulle finnas en begränsad mängd av (indianer) i Amerika efter européernas intåg. Vad senare beträffar är att någon regering knappast förhindrade någon tillökning. Men den höga dödligheten och den ”utrotning” som gjordes, så tillökade vissa stammar väldigt långsamt. Om inget alls för en del.

 

Att tvångsförflytta barn

Tusentals barn blev vittnen till deras föräldrars död under intågen i byarna. För att överleva fick de tillsammans med bygdens barn fly till nya bosättningsområden. Många ståtliga hövdingar som blivit ledare för sin stam senare började som ett tvångförflyttat barn.


Jag har också berättat lite om min religions bok som jag arbetat mig igenom. 


 


Av tj - 6 maj 2013 16:42

Tja på er.


Tankarna som går och går är just nu, religion... religion...religion..


Det känns inte som att jag har lärt mig Buddism och Hinduism ännu,, Men vad kan man göra, klara provet såklart  


   

Av tj - 5 maj 2013 21:54

Så var man hemma från en helg i Ulricehamn. Pappa och hans hustru har ju deras husvagn där nästan året om numera. Men de har blivit så bundna till campingens invånare att de gärna åker dit ofta.

 

Kommer ni ihåg State of Drama som var med i Mello. Emils (som sjunger) föräldrar är värdar på campingen. Det har lett till att pappa lärt känna bandet och nu fick jag också tillfälle att träffa gruppen. Och detta i samband med Ulricehamns vårfest.

 


Kvällen fördrev på bra och folket som rymde lokalen närmade sig alkoholgränsen mer och mer, att de vid bandets intåg var underbart galna.

 

Det var ju inte bara konsert utan dans skulle det vara emellanåt. Och att jag blev chockad, det blir ju att göra det till en underdrift. Men faktum är att det är ute på golvet som allt händer. Det var här som paret Liljestam hittade varandras kärlek. Micke gick in i Martina så hennes öl spilldes ut och bråket kunde börja.

 

Efter gigget sjönk man ner i killarnas omklädningsrum och var bara glad över att vara där. I stunden fattade man inte riktigt vad som hände och jag fick minst fem gånger påminna mig om var jag befann mig.

 

Den efterfest som senare hölls tillbringades i campingvärdarnas husvagn där vi fick te och smörgås. Téet hjälpte halsen att komma tillbaka efter att vi sjungit och stojat. Men jag kommer att minnas den här dagen.


 

Av tj - 5 maj 2013 20:15

Tja på er! 


Nu har jag tänkt på en sak..

Vad tycker ni? Ska jag ha på söndagar ett litet inlägg och snacka om hur helgen egentligen blev?

T's fredagsspecial är ju precis när helgen börjar, sedan hur planerna låter och sånt..

Men jag kanske skulle ha något litet för att se om helgen faktiskt blev som jag först sa  ? 


Ni får gärna kommentera om vad ni tycker. Det blir roligt att se om det kommer till skott!


Annars idag har jag varit med grannen och vi har spelat wii och så har vi också grillat, första grillningen för i år. 

I familjen är vi så dåliga så på att grilla, varje år så säger vi att vi ska grilla mycket, det blir 2-4 gånger kanske..


Ha det gött annars!!


 


 

Av tj - 4 maj 2013 17:44

Nu startar jag "Finn ett fel" igen! Hoppas det blir några kommentarer med gissning       


   

Av tj - 4 maj 2013 17:34

Idag har jag spelat en del wii med en kompis, sedan har jag hjälpt lite i ett spel på FaceBook.

Det senare trodde jag då aldrig att jag, jag som sitter fast och har gjort det i 5 veckor skulle kunna hjälpa till, hahaha!


Ikväll blir det chiken nuggets här hemma, men inte med ris.. nej utan med spagetti som omväxling, mm, fast jag undrar, blir det gott? 


Aja det får gå i alla fall!


Ha det gött!!!!


 


 

Av tj - 3 maj 2013 23:47

Det är så roligt att så pass många har röstat i vår omröstning och vi ser ju gärna att fler gör det så kom igen och svara på frågan som vi har just nu!


Ha det gött!!

 

 

 

 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards