TJ

Alla inlägg under maj 2015

Av tj - 14 maj 2015 23:02

Heej på er allesammans!!

Ja som J har skrivit i sitt inlägg så har jag, precis som han haft mycket att göra. Det har varit sista rycket med examensarbetet, vilket jag idag har fått reda på och blivit godkänd i äntligen!!!!!  

Kan lugnt säga att det är inget jag kommer kasta mig över på en väldigt lång tid så om någon av er har ett examenarbete ni vill ha hjälp med... nej!  


Igår slutade vi väldigt tidigt och sedan var resten av dagen "ledig" där jag gjorde... ja.. det minns ja inte bara för de, men idag var det tidigare upp och packa för hemresan. Vi ska ju snart till Budapest så det är bara att förbereda sig inför det, hela dagen. Mycket samtal och väskutrymme har jag också gjort, haha, ingen van resare när det kommer till smart packning!


Just det.. Igår blev jag klar med min låt till sommarshowen, det kommer bli så roligt att framföra den i slutet innan jag har gått mina två år....


Nu får ni ha det så bra, godnatt!!

 

 

XML

Av tj - 13 maj 2015 23:30

Det verkar som både jag och T har mycket att göra just nu, hehe! I veckan har jag haft min första laboration i XML-programmering. XML är ju enkelt förklarat en uppbyggnad av koder som sedan kan överföras till HTML-format, dvs för att utforma hemsidor. Vårt främsta fokus kommer vara framtagningen av katalogposter och andra bibliografiska redovisningar. Mer ingående hinner vi faktiskt inte med då kursen avslutas redan den 8/6.

 

 


Vi ska inte bara skapa XML-dokument, utan även skriva om hur sociala medier påverkar våra liv och sedan sätta in det i ett bibliotekssammanhang. Så jag har därför ganska mycket framför mig nu. XML är den svåraste kursen hittills. Jag är ändå tacksam över det jag fick lära mig i webbdesign under gymnasiet. Lite kom tillbaka under tiden jag satt i datasalen.

 

Skönt att det är långhelg nu i alla fall. Undrar vad man ska hitta på?


God natt!

 

Av tj - 10 maj 2015 14:05

 

Jag har haft förmånen att få känna den här killen i två år nu som kämpat för att göra musik. Därför är jag så lycklig i dag att få dela hans första låt med er! Skam den som ger sig. Bra jobbat Josef Grass!   

 

On The Radio: https://soundcloud.com/josef-27



 

Av tj - 10 maj 2015 13:21

 

Växjö har den här veckan haft Pride och det var onekligen en glädjeyrande festlighet (se video). Sådana här veckor borde hela samhället ha betydligt oftare. För man känner verkligen värme och öppenhet på gatorna en sådan här vecka. Stämningen är så påtaglig och het att man kan ta på den. Det får allt annat att suddas ut.

 

TJ har aldrig gjort någon skillnad på folk och våra produktioner såväl som våra texter strävar efter att synliggöra människan. Där ingår etniciteter, könsidentiteter och sexuellt likaberättigande. Sanningen är att en nationalitet stagnerar förmodligen utan mångfald. Vi behöver varandra för att kompetensutvecklas. Jag är fullt övertygad om att med mer kunskap kring området så kan vi motverka det mesta. Det finns ju t.ex en sådan öppenhet i HBTQ-kulturen som mänskligheten borde ta tillgodo.

 

HBTQ-historia är något som jag de senaste åren velat forska mer kring. Jag blev särskilt intresserad efter Vetenskapens världs avsnitt om homosexualitet. Forskare är ju oeniga huruvida våra sexuella preferenser företar sig och om det härrör från biologin. Någon särskild homosex-gen finns emellertid inte. Men man menar ändå att fler fallstudier kring de biologiska faktorerna kan resultera i en ännu bredare förståelse. Det återstår helt enkelt att se vad forskningen härleder till. En sak är i alla fall säker, och det är att HBTQ-kulturen har rotat sig väl i Sverige och arbetet fortskrider även runt om i övriga världen, och den kulturen med dess normkritiska förhållningssätt har kommit för att stanna!

 

1995 fick Sverige en partnerskapslag och den 1/5 2009 en könsneutral äktenskapslag. Sedan november samma år erbjuder även Svenska kyrkan att förrätta vigslar. Präster har dock ingen skyldighet i nuläget att viga ett samkönat par, men är däremot skyldiga att hitta en annan som kan göra det.

 

     

Den senaste statistiken från SCB påvisar att sedan vi fick en könsneutral äktenskapsbalk har flertalet samkönade par valt att omvandla sina registrerade partnerskap, varför antalet registrerade par minskat. 2009 var det som mest populärt att som samkönat par legitimera sin kärlek. Sedan dess har antalet nyingångna äktenskap minskat, men förhållanden per den 31/12 2013 påvisar ändå 8 845 samkönade äktenskap/partnerskap. Att hämta statistiska uppgifter för enbart samkönade äktenskap är svårt då sammanlagda vigslar registreras tillsammans numera.


Referenser

Siffrorna är hämtade från SCBs databas över befolkningsstatistik.

”Fler kvinnor än män ingår samkönade äktenskap” (2013). SCB: enheten för befolkningsstatistik (2013:73)

”Giftermål mer populärt än partnerskap” (2014). SCB: enheten för befolkningsstatistik (2014:45)


 

Av tj - 9 maj 2015 21:51


   

Av tj - 8 maj 2015 23:30

 

I kväll fick vi återse tidigare deltagare i Let´s Dance tioårsjubileum! Jag blev först förvånad när jag blev varse om att jubileumet var en tävling. Tänkte väl att de bara skulle dansa och se om de fortfarande kunde... och visst kunde de!

Både Anton Hysén och Morgan Alling erhöll 30 poäng vardera, och Anna Book och Laila Bagge var inte långt ifrån. Ändå var Laila först ut att lämna tävlingen. Övriga deltagare är Magnus Samuelsson, Arja Saijonmaa, Steffo Törnquist och Gunhild Carling. Jag hoppas innerligt att Anton vinner en gång till! Han är så jävla bra!   

 

 

In other languages

Kontakta oss.

    

Om oss!

   

Hej alla läsare!

 

Varmt välkomna till TJ-bloggen, som utöver dagliga inlägg producerar videoklipp, musik, bilder och mycket annat!
----------------
Welcome to the TJ Blog, in addition to daily posts, we produces videos, music, photos and more!

 

För mer info:

T's ord och bilder

Väntande text

 

Uppdateringar från J

Uppdaterad 25 oktober:

 

Månadens bilder!

 




 

Sociala medier

                

Media

              

Tips

     

Tävlingar

      

Övrigt

       

Regler för bloggen

      

Läs om hur du kommenterar, ställer frågor eller lämnar åsikter.

Vad vi accepterar eller annat som handlar om bilder och filmer.

  

Klicka här

Er hörna

     

Kommentera, möt och diskutera bloggen med andra läsare och oss.

 

Gör ditt inlägg direkt

Undrar ni något?

    

Missat något av det nya ?

J´s författarskap


Vilka länder besöker oss?

free counters

Läsvärda bloggar

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards